چهار قانونگذار آمریکا حامی برجام شدند

به گزارش افکارخبر، سه نماینده دموکرات از ایالت نیویورک و یک نماینده دموکرات ایالت فلوریدا که عضو مجلس نمایندگان آمریکا هستند روز دوشنبه حمایت خود را از نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱ + ۵ اعلام کردند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، «نیدیا والازکوئز»، «گئورگی میکز» و «یوت کلارک» سه نماینده دموکرات ایالت نیویورک بودند که به فاصله کوتاهی پس از یکدیگر تصمیم خود برای حمایت از سند پایانی مذاکرات یا «برجام» را اعلام کردند.

همچنین «پاتریک مورفی»، قانونگذار ایالت فلوریدا که قرار است برای ورود به مجلس سنا وارد رقابت انتخاباتی شود هم روز دوشنبه به صف موافقان توافق هسته‌ای پیوست.

کنگره آمریکا قرار است در ماه سپتامبر و تا تاریخ ۲۶ شهریور ماه نظر خود را درباره «برجام» اعلام کند. حق اعمال نظر در این سند به موجب قانونی که چند ماه پیشتر تصویب شد به کنگره اعطا شده است.

علی‌رغم حمایت این چهار قانونگذار انتظار می‌رود قطعنامه رد توافق هسته‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا که ۴۳۵ عضو دارد به تصویب برسد. با این حال، تصویب این قطعنامه در مجلس ۱۰۰ عضوی «سنا» با دشواری‌های بیشتری همراه خواهد بود.

حتی در صورت تصویب در هر دو مجلس، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری امریکا می‌تواند مصوبه نمایندگان کنگره را وتو کند. نمایندگان کنگره با کسب دو سوم مجموع آراء در هر یک از دو مجلس می‌توانند وتوی رئیس‌جمهور را باطل کنند.

در مجلس سنا تا کنون ۳۱ نماینده از برجام حمایت کردهاند و اوباما برای اطمینان از اینکه کنگره نمیتواند وتوی او را باطل کند به حمایت تنها سه سناتور دیگر نیاز دارد.