اوباما از توافق پشیمان می شود

به گزارش افکارخبر، «دیک چنی» معاون «جرج بوش» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مصاحبه روز سه‌شنبه(دیروز) با «واشنگتن فری بیکن»، توافق هسته‌ای ایران و ۱ + ۵(آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه‌المان) را یک «فاجعه اجباری» خواند که هرگز فراموش نخواهد شد و آن را خیانت به همپیمانان آمریکا در خاورمیانه خواند.

وی در این مصاحبه از انگیزه اوباما در خصوص توافق با ایران گفت: نمی‌توانم انگیزه‌ای غیر از اینکه اوباما فکر می‌کرده این توافق میراثبزرگی برای ریاست‌جمهوری‌ وی خواهد بود، توصیف کنم. من فکر می‌کنم این توافق یک فاجعه اجباری بوده است. او نمی‌تواند از این مسئله فرار کند و مجبور است که راهی را برای مقصر شناختن دیگر پیدا کند.

چنی در حال حاضر در حال تبلیغ جدیدترین کتاب خود به نام «استثنائی: چرا جهان به یک آمریکای قدرتمند نیاز دارد» می‌باشد. اوی این کتاب را به همراه دخترش به نام «لیز چنی» یکی از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا نوشته است.

معاون بوش در خصوص رأی کنگره در خصوص برجام گفت: «آنهایی که به نفع این توافق رأی دهند، یک زمان به این نتیجه می‌رسند که رأی بدی داده‌اند. حقیقت این است که این توافق بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار را به بزرگترین حامی تروریسم در جهان واگذار می‌کند و تحریم‌ها علیه مواردی چون موشک‌های بالستیکی و سلاح‌های متعارف را لغو می‌کند و مسیری را برای ایران به منظور دنبال کردن تولید سلاح‌های هسته‌ای ایجاد می‌کند.»

چنی مدعی شد که معتقد است اوباما در ماههای پایانی دوران ریاست‌جمهوری خود مجبور است در نتیجه توافق هسته‌ای با ایران، با موجی از موضوعات تکثیر سلاح‌های هسته‌ای در سراسر خاورمیانه روبرو شود.

وی اینگونه ادامه داد: من فکر می‌کنم که اوباما احتمالاً وقتی در حال ترک دفتر ریاست‌جمهوری خود است، مدعی می‌شود که این توافق به عنوان میراثریاست‌جمهوری‌اش بوده است اما من فکر نمی‌کنم هیچ‌گاه در خاورمیانه فراموش نشود که آمریکا به تمامی دوستان و همپیمانان خود پشت کرد و با ملاها در تهران توافق امضا کرد.

چنی ادامه داد که اوباما برای «استفاده از نیروی نظامی آمادگی ندارد». وی تأکید کرد که گزینه نظامی موثرترین پاسخ به تکثیر سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است.

وی در اینباره گفت: من فکر نمی کنم که تهدید استفاده احتمالی از نیروی نظامی در رابطه با ایران، معتبر باشد. آنها هرگز اعتقادی ندارند که او(اوباما) چنین کاری را انجام می‌دهد.

چنی در پایان گفت: در گذشته ما در بخشی از جهان مشکل تکثیر سلاح داشتیم اما اغلب با نیروی نظامی با این مشکلات برخورد میشد بنابراین اغلب نیروی نظامی پاسخ این مشکل بود. من فکر نمیکنم اوباما به هیچ عنوان به این مسئله بعنوان یک گزینه خود نگاه کرده باشد و بنابراین این مسئله به هیچ عنوان مد نظر ایران نیز نیست. ایران میدانست که اگر ناز کند، جواب میگیرد و همین کار را انجام داد.