از بد حادثه به سمت سیاست کشیده شدم

به گزارش افکارخبر، علیرضا رجایی متولد ۱۲ خرداد سال ۱۳۴۵ در شهر اصفهان است. وی دارای کارشناسی ارشد علوم سیاسی و هم اکنون به عنوان مشاور عالی دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه مشغول به فعالیت است. متن پیش رو حاصل گفت‎وگویی خودمانی باشگاه خبرنگاران با این شخصیت سیاسی است.

سین: خودتان را معرفی کردید، حالا بگویید در چه سالی ازدواج کرده‎اید؟

جیم: ۲۵ سال پیش در روز نیمه شعبان ازدواج کردم

سین: چند فرزند دارید؟

جیم: ۵ فرزند دارم که چهارتای آن پسر و یکی از آنها دختر است.

سین: چه ماشینی سوار می‌شوید؟

جیم: تویوتا هایلوکس

سین: چرا از خودروی داخلی استفاده نمی‌کنید؟

جیم: خودروی داخلی هم استفاده کرده‌ام، اما از بس وقتم را در تعمیرگاه‎ها گذراندم ناچارا به این سمت رفتم.

سین: دوران کودکی‌تان را چگونه سپری کردید؟

جیم: دوران کودکی را به شکل کودکی سپری کردیم(باخنده)، مانند همه کودکان ایرانی.

سین: رشته ورزشی مورد علاقه شما چیست؟

جیم: به رشته جودو علاقه دارم.

سین: چطور شد که به سمت سیاست کشیده شدید؟

جیم: از بد حادثه(با خنده)، کارم را از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شروع کردم؛ بعد از آن به ستاد بهداشت جنگ پیوستم و بالاخره از وزارت امورخارجه سردر آوردم.

سین: چه مدت در جبهه‎های جنگ حضور داشتید؟

جیم: حدود دو سال در جبهه بودم.

سین: در جبهه چه مسئولیتی داشتید؟

جیم: تیرانداز، آرپی‎جی زن، زرهی، بیسیم‌چی همه کار انجام می‎دادیم.

سین: اولین حقوقتان را چه زمانی گرفتید؟

جیم: حدود ۲۵ سال پیش اولین حقوقم را از دانشگاه علوم پزشکی بودم که حدود ۱۲۰۰ تومان می‎گرفتم.

سین: در محیط کار، آدم خوش اخلاقی هستید؟

جیم: بسیار بداخلاقم! چرا که بحثنظم و دقت در کار برایم اهمیت زیادی دارد.

سین: اصلی ترین مشغله ذهنی‌تان چیست؟

جیم: مردم را شاد و آرام ببینم.

سین: اهل پارتی بازی هستید؟

جیم: نه کلا از پارتی بازی بدم می‌آید. پارتی بازی معنی‌اش این است که حق بقیه تضییع شود و متاسفانه چون اهل پارتی بازی نیستم، دوستهای زیادی هم ندارم!

سین: از درآمدتان راضی هستید؟

جیم: بله خدا را شکر. روزی را خدا می‌رساند. البته درآمدم تنها از طریق حقوق بگیری نیست کارهای دیگری هم انجام می‌دهم. معمولا خردادی‌ها دو شغله هستند(باخنده)

سین: چه سمت‌های دولتی داشتید؟

جیم: در سمت‎های رئیس نمایندگی پیشاور، رئیس نمایندگی سرکنسولگریمان در بامیان افغانستان، رئیس ستاد پشتیبانی افغانستان، مدیرعامل شرکت خدمات پشتیبانی در وزارت خارجه، رئیس مراکز رفاهی وزارت خارجه، مشاور عالی دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه، مشاور نهاد ریاست جمهوری، موسس و بنیانگذار خانه ایران خارج از کشور و… فعالیت کرده‎ام.

سین: چقدر کتاب می‎خوانید؟

جیم: اعتقادم این است که کتاب‌ها براساس برداشت شخصی نوشته می‌شوند، لذا وقتم را نمی‌گذارم و مطالب را به صورت چکیده‌ می‌خوانم.

سین: چقدر خبر می‌خوانید؟

جیم: خبر را خیلی می‌خوانم. کتاب‌ها از روی خبرها نوشته می‌شوند.

سین: قرمز هستید یا آبی؟

جیم: سفیدم(باخنده)

سین: موسیقی گوش می‌دهید؟

جیم: بله.

سین: چه نوع موسیقی؟

جیم: همه موسیقی‌ها را دوست دارم. این ور و آن ور آب هم نداریم. آب همان آب است.

سین: از اصفهان بگویید؟

جیم: اصفهان مردم خیلی خوبی دارد. اصفهانی‌ها خیلی مقتصد هستند و شاخ در جیبشان نمی‌رود و اهل معامله و پارتی بازی هم نیستند.

سین: بهترین ویژگی اصفهانی‌ها؟

جیم: صنعتگر بودن، با هوش بودن، پایبند بودن به اعتقادات و اصول از ویژگی‎های اصفهانی‎هاست.

سین: بهترین خاطره زندگی‌تان؟

جیم: همه خاطره‌هایم بهترین هستند، مخصوصا چند سفر حجی که به اتفاق همسرم به سرزمین وحی رفته‌ام.

سین: یارانه می‌گیرید؟

جیم: خیر

سین: در فضای مجازی فعالیت دارید؟

جیم: در فضای مجازی بیشتر از مطالب دوستان استفاده می‌کنیم. معتقدم در فضای مجازی چون افراد چشم در چشم نیستند راحت تر هر آنچه در دل دارند را بیان می‎کنند و شاید بتوان گفت که این از محاسن این فضاست. حرف ها بدون نقاب گفته می‎شود. پس فضای مجازی سوپاپ اطمینانی است اگر درست مدیریت شود و ادبیات درستی انشا شود می‌تواند بزرگترین محافظ یک ملت می‌تواند باشد و نقش محوری ایفا کند.

سین: صفحه اینستاگرام دارید؟

جیم: بله.

سین: نظرتان در مورد باشگاه خبرنگاران؟

جیم: باشگاه خبرنگاران نام قشنگ‌ترین و پرمحتوایی دارد. من با خبرنگاران زیادی در ارتباطم اما از روزی هم که با باشگاه مرتبط شده‌ام، به نظرم بهترین خبرنگاران را دارد.

سین: ویژگی‌های یک خبرنگار خوب؟

جیم: دلیلی که باعثمی‌شود، خبرنگار یا یک رسانه شکل ایده‌آلی را به خود بگیرد، این است که اخبار را درست منتقل کند. یک خبرنگار نباید برای جذب مخاطب و.. دورغ بنویسد، زیرا آبروی افراد و امانت مردم در دستان آنها است.

سین: حرف آخر؟

جیم: آدم باید با خودش صادق باشد، خودش خودش را باور کند تا مردم نیز او را بارو کنند.

علیرضا رجایی همچنین در خصوص ارتباطش با رسانه‌ها به باشگاه خبرنگاران گفت: یک اعتقاد کلی دارم که اصحاب رسانه در هر شرایطی باید کنار افراد باشند. رسانه تنها مجموعه‌ای که امانتدار مردم است و می‌تواند مطالب را به خوبی منتقل کند. بلندترین صدا، صدای رسانه است. این تعارف نیست اگر رفتار مرا چه در زمانی که در دولت حضور داشتم و چه قبل و بعد آن را بسنجید، ملاحظه خواهید کرد که رسانه همواره بخشی از زندگی من بوده و هست.

وی با بیان اینکه رسانه یک قدرت نرم است، اظهار داشت: اگر یک رسانه بتواند ادبیات درستی را اعمال کند قدرتش از قوی‌ترین سامانه‌ها بیشتر است زیرا انرژی‌ و افکار مردم را تبدیل به یک کار قوی می‌کند.

رجایی با بیان اینکه دقت کنید، داعش در باطنش چگونه از رسانه و شبکه‌های مجازی استفاده می‌کند، گفت: به هرحال رسانه ابزاری است که افراد می‌توانند به خوبی روی آن تجلی پیدا کنند و ایفای نقش کنند و مخاطبان خود را پیدا کنند،

وی تاکید کرد: اگر شما بخواهید یک رفتار واحدی را ایجاد کنید ناچارید به یک طریق آن پیام را انتقال دهید و آن انتقال پیام میسر نیست مگر با اصحاب رسانه.

رجایی در ادامه با اشاره به پیشینه خود و موضوع توسعه خواهرشهرها گفت: من کارم را از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شروع کردم و سپس از وزارت امور خارجه سردرآوردم. مدت طولانی در حوزه‌های آسیا، افغانستان، پاکستان و ایرانیان خارج از کشور فعالیت داشته‌ام.

مدیر کل توسعه بین‎المللی خواهرشهرها با بیان اینکه بخش‌هایی که مشخصا تخصصی دنبال کردم مربوط بحث‌های رفتاری می‌شود، گفت: برای اینکه جمعیت و گمشده‌های خودمان را در خارج از کشور پیدا کنیم، نهادی را به عنوان سازمان مردم‌نهاد تشکیل دادیم و بنا شد به اسم خانه ایرانیان فعالیت داشته باشد که متاسفانه مسیرش تغییر کرد و امکان فعالیت پیدا نکرد.

رجایی تصریح کرد: در خانه ایرانیان به دنبال آن بودیم تا برای انتقال سرمایه، تکنولوژی، ایجاد یک شبکه علقه‌ای یا صله رحم، خبرگیری، خبردهی و هم‌افزایی از این سیستم استفاده کنیم، اما با مصادره این سازمان توسط بخش دولتی، نتوانستیم به سرمنزل مقصودمان برسیم لذا پیش خودمان فکر کردیم پس چگونه می‌توانیم اقارب خودمان را پیدا کنیم اقاربی که در تمام دنیا حضور دارند و دلشان می‌خواهد به سرزمین مادری خود متصل باشند.

وی در ادامه مطالب گفت: پس از منتفی شدن بحثخانه ایرانیان، موضوع خواهرخوانده‌های شهری را مدنظر قرار دادیم. خواهر خوانده‌های شهری بحثی است که بعد از جنگ جهانی دوم مطرح شد به این‌صورت که اگر کشوری بخواهند از نقطه جوش خشونت به مرحله جوش مسالمت‌آمیز، علقه، عاطفه و مرام برسد و تنش‌ها را کاهش دهد، این طرح موثر خواهد بود.

رجایی با بیان اینکه جنس خواهرخوانده‌های شهری مهندسی بحثمردم با مردم، خبرگیری مردم با مردم یا به اصطلاح کمک مردم به مردم است، افزود: اروپائی‌ها از این امکان در بحث‌های گردشگری، ارتقای فناوری‌، مقابله با بلایای طبیعی، اخلاق شهری، ترافیک، مسائل زیر پوست شهر مانند کارتن خوابها، کودکان کار، مواد مخدر استفاده کردند و توانستند تمامی این موارد را به خوبی مدیریت کنند.

وی ضمن یادآوری این موضوع که غربی‌ها از طریق توسعه خواهرشهرها هر چیزی را که مشمول یک شهر یا کشور می‌شد را از طریق مردم اعمال کردند و توانستند امکانات خوبی را در این بخش جلب کنند، تاکید کرد: از بارزترین مشخصه‌های خواهر خواندگی این بود که اگر مناسبات یک دولت با یک دولتی یا حاکمیتی قطع می شد، باز یک ارتباط عاطفی بین آن‌ها وجود داشت و از این امکانات به راحتی استفاده می‌کردند و خود این مسئله باعثرشد می‌شد.

رجایی تصریح کرد: در طول تاریخ، رژیم اشغالگر چهره موجه حاکمیتی نداشت ولی از منظر و امکان مردم استفاده کرد. به طور مثال آن‌ها ۱۵ شهر داشتند و توانستند ۴۰۰ خواهر شهر ایجاد کرد و در تمام لایه‌های حکومتی از آن استفاده کنند اکنون هم برای چانه‌زنی‌هایشان، استیفای حقوق موجه و ناموجهشان از این امکان بهره‌برداری می‌کنند.

مدیرکل توسعه بین‎المللی خواهرشهرها با بیان اینکه ما باید از امکان خواهرشهرها جهت توسعه و ارتقای فناوری و.. استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: حکومت‌هایی می‌توانند کار را درست مدیریت کند که مردم محور باشد.