حسین شریعتمداری در یادداشت امروز خود ضمن انتقاد از سخنان آیت الله هاشمی درخصوص وقف دانشگاه آزاد، از مخالفت رهبر انقلاب با وقف دانشگاه آزاد خبر داد.
مدیرمسئوول کیهان در همین رابطه می نویسد: با قاطعیت می توان گفت رهبرمعظم انقلاب، برخلاف آنچه ادعا شده با وقف دانشگاه آزاد موافق نیستند و علاوه بر موانع قانونی که در این زمینه وجود دارد، نظر فقهی معظم له نیز با وقف دانشگاه آزاد مغایرت دارد… در این نکته بیش از این وارد نمی شویم و فقط بر قطعی بودن مخالفت آقا با وقف یاد شده تاکید می ورزیم.

متن کامل این یادداشت بدین شرح است:
مرحوم شیخ انصاری از مراجع گرانقدر و دانشمندان بلندآوازه جهان اسلام است که نام و آوازه و آثار آن بزرگوار همچنان بر تارک حوزه های علمیه می درخشد. از ایشان درباره آب چاه و این که آیا بعد از تماس ظرف نجس با آن، کماکان پاک خواهد بود یا نه؟ فتوا خواستند و آن فقیه بزرگوار و با تقوا، پاسخ را به بعد موکول کرد و در این فاصله فرمود تا چاه آبی را که در خانه ایشان بود با خاک پر کنند. وقتی از ایشان، علت را جویا شدند، در پاسخ گفت؛ بیم آن داشتم که وجود این چاه در خانه ام، و نفعی که از آن می برم، در صدور حکم دخالت کند و نظر فقهی و فتوایم را بی آن که متوجه باشم به سویی بکشاند که نفع شخصی خویش را در آن می بینم!
درباره وقف دانشگاه آزاد و غیرقانونی بودن آن، پیش از این نوشته هایی داشته ایم که یادداشت نگارنده با عنوان «زیارت قبول!» در کیهان ۴/۳ / ۸۹ از جمله آنهاست. در آن یادداشت به غیر قانونی بودن وقف دانشگاه آزاد اسلامی و اهداف آشکار و پنهانی که از وقف این سرمایه ۲۵۰هزارمیلیارد تومانی متعلق به بیت المال دنبال می شود اشاره داشتیم و نیازی به تکرار آن نیست، مخصوصاً آن که این روزها هیئت منتخب رهبرمعظم انقلاب متشکل از فقها و حقوقدانان برجسته، طی گزارشی نظر مستدل فقهی و حقوقی خود را درباره غیرشرعی و غیرقانونی بودن وقف دانشگاه آزاد تهیه کرده و آیت الله آملی لاریجانی ریاست محترم قوه قضائیه نیز طی سخنانی به آن اشاره داشته اند. آنچه در این نوشته کوتاه می آید، نگاهی به اظهارات اخیر آیت الله هاشمی رفسنجانی است که در مراسم افتتاح یکی از واحدهای دانشگاه آزاداسلامی در شمال کشور ایراد کرده اند. ایشان در آن مراسم گفته است؛
«فکری که ما برای دانشگاه آزاد اسلامی داریم، و این اموال عظیمی که الان جمع شده و با این نیروهای فوق العاده ای که به وجود آمده و هر سال هم به سرعت دارد اضافه می شود، فکر کردیم که ان شاءالله این را جاویدان کنیم، ما وقف کردیم، با فتوای جمعی از مراجع و شخص رهبرمعظم انقلاب و فتوای خودمان که چهار نفر مجتهد بودیم، در هیأت موسس بررسی کردیم و همه ما فتوایمان این بود. این اموال وقف شد، الان وقف است، صیغه وقف را خواندیم، قبض و اقباض انجام شد. به ثبت هم رسید و فکر نمی کنم که خداوند اجازه بدهد هیچکس، بتواند این وقف را به هم بزند و اگر کسی بتواند به هم بزند، خدا از او قوی تر است و پس می گیرد یک روزی.»
آقای هاشمی در معرفی ۴ مجتهد مورد اشاره خویش می گوید؛
«چهار مجتهد عضو هیأت موسس یعنی حضرات آیات و حجج الاسلام والمسلمین موسوی اردبیلی، هاشمی رفسنجانی، سیدحسن خمینی، قمی و همچنین آیت الله بجنوردی به عنوان ناظر، بر شرعی بودن وقف صحه گذاشتند.»
نگارنده فقیه نیست و مخاطب آقای هاشمی رفسنجانی نیز فقط «فقها» نبوده اند. بلکه چگونگی وقف دانشگاه آزاد اسلامی را برای افکارعمومی توضیح داده اند، بنابراین نگارنده نیز به عنوان یکی از مخاطبان عمومی ایشان درباره توضیحاتی که ارائه داده اند گفتنی هایی دارد.
الف: با قاطعیت می توان گفت رهبرمعظم انقلاب، برخلاف آنچه ادعا شده با وقف دانشگاه آزاد موافق نیستند و علاوه بر موانع قانونی که در این زمینه وجود دارد، نظر فقهی معظم له نیز با وقف دانشگاه آزاد مغایرت دارد… در این نکته بیش از این وارد نمی شویم و فقط بر قطعی بودن مخالفت آقا با وقف یاد شده تاکید می ورزیم.
ب: و اما، جناب هاشمی رفسنجانی در معرفی چهار مجتهد دیگر از «حضرات آیات و حجج الاسلام والمسلمین، موسوی اردبیلی، هاشمی رفسنجانی، سیدحسن خمینی، قمی و آیت الله بجنوردی به عنوان ناظر بر شرعی بودن وقف» یاد می کند که باید گفت؛ هر ۴ مجتهد مورد اشاره عضو هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی هستند، یعنی در یک سوی ماجرای مورد بحثقرار دارند، بنابراین شایسته - و شاید هم - بایسته آن بوده و هست که مجتهدان دیگری درباره موضوع مورد مناقشه نظر بدهند. چرا که آقایان یاد شده خود عضو هیأت موسس هستند و ضمن احترام به شخصیت علمی آنها بیم آن می رود که تعلق خاطر آقایان به وقف دانشگاه آزاد در صدور فتوای آنان موثر بوده باشد! مخصوصاً آن که هیأت موسس دانشگاه آزاد - از جمله ۴ مجتهد مورد اشاره - قبل از ماجرای وقف و هنگامی که اصلاح اساسنامه دانشگاه مطرح بود، بر باقی ماندن دانشگاه آزاد تحت مدیریت بلامنازع هیأت موسس - اکنون غیرقانونی - تاکید داشتند و بعد از اطلاع از مصوبه قانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی که قانونمند شدن این نهاد متعلق به بیت المال و خروج آن از مدیریت کنونی را در پی داشت، به فکر وقف دانشگاه آزاد افتادند! و البته این نکته نیز گفتنی است که بعید نیست «صاحب فتوا» بودن حضرات یاد شده نیز، برای صاحب نظران فقهی و حوزوی نیاز به توضیح داشته باشد که دارد!
ج: حضرت آیت الله موسوی بجنوردی که از وی به عنوان «ناظر بر شرعی بودن وقف» یاد شده نیز، با عرض پوزش و حفظ احترام علمی ایشان، سابقه نه چندان هوشمندانه «دانشگاه جعلی هاوایی» را با خود دارند. آیت الله بجنوردی از دانشگاه جعلی هاوایی، مدرک «دکترا» گرفته بودند و از آنجا که این دانشگاه، اساساً جعلی بود، اعطای مدرک «دکترا» به ایشان نیاز به توضیح دارد و کمترین نتیجه آن که ایشان نیز در اینگونه موارد نمی توانند صاحب نظر باشند.
د: و بالاخره اگرچه دراين باره گفتني هاي بسياري هست ولي اشاره به اين نكته بديهي نيز ضروري است كه مطابق قانون اساسي و فتواي همه مراجع عظام، قرار نيست و شايسته و عاقلانه هم نيست كه عده اي -هرچند مجتهد- نظريه و فتوايي مغاير و در تضاد و تعارض با قوانين جاري كشور صادر كنند و اصرار بر اجراي آن نيز داشته باشند. دانشگاه آزاد اسلامي با سرمايه نجومي ۲۵۰ هزارميلياردتومان ، بخشي از بيت المال مسلمين است و هيچكس در هيچ مقام و جايگاهي نه فقط حق مصادره آن به نفع خويش را ندارد، بلكه تصميم گيري درباره اين نهاد ملي و سياستگذاري آن مطابق قانون برعهده نظام جمهوري اسلامي ايران است كه ولي فقيه مديريت عالي آن را برعهده دارد. به يقين آيت الله هاشمي رفسنجاني تاكيدهاي مكرر و فقهي و حقوقي خويش درگذشته اي نه چندان دور را فراموش نكرده اند كه قوانين جاري در نظام مقدس جمهوري اسلامي و تحت ولايت ولي فقيه را فصل الخطاب مي دانستند.