ادعای رویترز درباره کاهش تحریم تسلیحاتی ایران

به گزارش افکار خبر، دو مقام ارشد آمریکایی در کمیته تحریم تسلیحاتی ایران ادعا کردند، واشینگتن خیلی زودتر از اتمام مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های ۱ + ۵ در وین، تحریم تسلیحاتی علیه این کشور را تسهیل کرده بود.

مقامات قضایی در دادگاه‌های فدرال آمریکا در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵، که ۳۰ سپتامبر(۸ مهر) به اتمام رسید، فقط ۲ متهم ارسال سلاح و فن‌آوری‌های مرتبط با آن به ایران را محاکمه کردند. در سال ۲۰۱۳ – ۲۰۱۴ تعداد محاکمه شوندگان قاچاق سلاح به ایران ۸ مورد و در شش سال گذشته ۱۰ تا ۱۲ مورد بود. آمارها نشان می‌دهد، آمریکا سختگیری کمتری نسبت به گذشته در قبال فروش اسلحه و تجهیزات پیشرفته مرتبط با آن به ایران از خود نشان می‌دهد.

یکی از مقامات کمیته تحریم تسلیحاتی ایران که نامش فاش نشده است در این باره گفت: آمار متهمان به تبادل تسلیحاتی با ایران هر روز در حال کم شدن است. توضیحی در این باره نمی‌توان ارائه داد، مگر آنکه واشینگتن سختگیری گذشته را در این خصوص ندارد. در بسیاری از موارد، مقامات آمریکایی در جریان کامل معاملات تسلیحاتی ایران و شرکت‌های آمریکایی هستند؛ اما به روی آن چشم می‌بندند و سکوت اختیار می‌کنند. زمانیکه روابط آمریکا و ایران برقرار شود مردم از ما خواهند پرسید، آیا ارزشش را داشت؟

این مقام آمریکایی در ادامه افزود: با لغو تحریم‌ها علیه ایران، شرکت‌ها، بانک‌ها و بازارهای زیادی از سراسر جهان روابط خود را با این کشور از سر می‌گیرند، نظام بانکداری و فروش نفت ایران رونق دوباره‌ای می‌گیرد و باید دید در آن زمان کسی توان رقابت و یا ایستادگی مقابل ایران را دارد؟