آیت‌الله آملی لاریجانی: غرامت را ایران باید بخواهد نه آمریکا

به گزارش افکار خبر، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تشکر از حضور گسترده و پرمعنای مردم در تشییع جانباختگان حادثه منا افزود: این حضور بسیار پرعاطفه و پر از احساسات بود و این احساسات عمیق انسانی توأم با رحمت، رأفت و عطوفت موجب تسلای خاطر خانواده های داغدار و نشانگر انسانیت و عواطف عمیق در میان مردم بود.

رئیس قوه قضائیه گفت: حضور پر از عاطفه و احساسات مردم عزیز کشورمان در مراسم دیروز تشییع جانباختگان فاجعه منا نشان از احساسات عمیق انسانی و توام با رحمت مردم است.

رئیس دستگاه قضا گفت: باید خدا را به سبب این نزدیکی میان قلوب که در حوادثی این چنینی وجود دارد شکر کرد و این نشان می دهد که عمق عواطف انسانی، پیوندهای عمیقی با هم دارد و جدایی ابدان و اجساد آدمیان مانع از نزدیکی روح و عمق باطنشان نمی شود.

وی افزود: ما خدا را بر این نعمت شاکریم.

آیت الله صادق آملی لاریجانی در ادامه سخنانش در جلسه مسئولان عالی قضایی با اشاره به اینکه فاجعه منا باید از منظرهای مختلف دنبال و تعقیب شود افزود: ‌ در این حادثه با رفتار ناشایست سعودی ها به ویژه نسبت به مجروحان و همچنین با بی توجهی آنها به اصل بروز حادثه مواجه بودیم و پس از آن نیز سعودی ها با اطلاع رسانی های غلط و غیر شفاف ظاهرا قصد تحریف افکار عمومی را داشتند.

وی گفت: همچنین سعودی ها در بیان تعداد جانباختگان و در نحوه رسیدگی و همچنین در تهمت زدن به کشورهای دیگر به گونه ای عمل کردند که نشان دادند در مساله مدیریت حج ناتوان هستند و لیاقت این مدیریت را ندارند که باید کشورهای اسلامی در این خصوص فکری کنند.

رئیس دستگاه قضا مساله حج را برای جهان اسلام مهم خواند و افزود: حج از فرایض بسیار مهم اسلامی است که جنبه های معنوی آن با اخوت اسلامی و جنبه های سیاسی توام شده است.

وی گفت: این فریضه مانند فرایض دیگر تعطیل بردار نیست اما چون این فریضه، فریضه خاصی محسوب می شود و بنای آن بر حضور و اجتماع مردم است بنابراین برای نحوه مدیریت آن باید چاره ای اندیشیده شود.

ادامه دارد …

آیت الله آملی لاریجانی افزود: ‌ امیدواریم کشورهای اسلامی و نهادها و سازمان های مرتبط با این کشورها بتوانند طرحی را دنبال و تعقیب کنند که مساله اداره و مدیریت حج این‌چنین با فجایع غیرقابل بخشش توام نباشد.

وی گفت: مردم بسیاری از کشورهای اسلامی در این حادثه داغدار شدند و رفتار خصمانه و توام با تکبر و بی مسئولیتی سعودی ها در این موضوع قابل اغماض نیست.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: کشورهای اسلامی باید این مساله را دنبال و مسئولان کشور ما نیز باید از جهات مختلف آن را بررسی کنند و قوه قضائیه هم از ابعاد حقوقی و قضایی کمک می کند تا مساله تعقیب و پیگیری شود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به تصویب غرامت علیه ایران در مجلس نمایندگان امریکا گفت: غرامت را ما باید از امریکایی ها بخواهیم نه آنها از ما.

آیت الله آملی لاریجانی به رفتار امریکایی ها در منطقه و نسبت به جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: در بحثبرجام امریکایی ها رفتار غیرمنطقی از خود نشان داده اند چون کسانی که با سیر این مسئله آشنا بودند می دانستند نامه ابتدایی که به صورت محرمانه فرستاده بودند چگونه بود و در ادامه امریکایی ها چه کردند.

وی گفت: اکنون مجلس نمایندگان امریکا مصوبه ای را به تصویب رسانده است که در آن غرامت را بر مردم کشورمان صادر کرده اند و از دولت ایران نسبت به آنچه که آنها اقدامات تروریستی در لبنان و جاهای دیگر خوانده‌اند درخواست غرامت دارند.

رئیس قوه قضائیه افزود: واقعاً جای تعجب است کشوری که دست خودش به انحاء ترورها و فجایا در کل دنیا آلوده است جمهوری اسلامی را به اقدامات تروریستی متهم می کند.

وی گفت: دفاع مظلومانه لبنانی ها را تروریست می خواند اما حمایت های خود را که سال ها پیش از منافقان، کوموله و دموکرات ها داشته فراموش کرده است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه امریکا حمایت بی دریغ خود را از صدام در یک جنگ غیرعادلانه و غیرانسانی علیه کشور ما در طول هشت سال فراموش کرده است افزود: همچنین مورد هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری و پرپر کردن قریب به ۳۰۰ مسافر را فراموش کرده است که با این اوصاف غرامت را ما باید بخواهیم یا آنها؟

وی با بیان اینکه غرامت را جمهوری اسلامی باید بخواهد، گفت: از کودتای ۲۸ مرداد تاکنون جنایت های امریکایی‌ها در این کشور فراموش نشدنی است و در انحاء، اطراف و اکناف دنیا نیز همین طور بوده است.
آیت الله آملی لاریجانی افزود: از ویتنام گرفته تا همسایگی ما عراق، افغانستان و فلسطین جنایت های امریکایی‌ها فراموش نشدنی است.

وی گفت: این مسئله مهمی است که امریکایی ها دستشان به خون همه ملت ها آغشته است اما مدعی حقوق بشرند و هم مدعی غرامتند که این کمال پررویی، گستاخی و جسارت است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: جالب تر از آن نیز بحثبرجام است که عمل کردن به برجام را به پرداخت غرامت متوقف کرده اند که البته این مصوبه مجلس آنان است اما این نشانگر عمق بی صداقتی آنهاست.

وی گفت: ملت عزتمند ما هیچ وقت زیر بار این حرف ها نخواهند رفت.

ادامه دارد ...