به گزارش افکار خبر، جروزالم‌پست نوشت: بهترین دلیل برای توافق هسته‌ای، این است که غرب خواهد فهمید کدام یک از سایت‌های هسته‌ای مهم ایران را بمباران کند. بدون توافق هسته‌ای راهی برای شناخت اینکه چه سایت‌هایی در ایران واقعا مهم هستند، وجود نداشت از این رو واشنگتن و متحدانش ناگزیر بودند تمامی سایت‌های هسته‌ای را بمباران کنند.

این روزنامه می‌افزاید: توافق هسته‌‌ای، زمینه بازرسی‌هایی را فراهم می‌کند که به آمریکا و غرب امکان می‌دهد اهمیت راهبردی سایت‌های هسته‌ای مختلف ایران را ارزیابی کنند. بازرسان می‌توانند خواستار دسترسی به نقطه مشکوک شوند.

هرگونه مقاومت ایران، موجب توجه شدید به آن نقطه خاص خواهد شد. این امر به غرب می‌گوید که آن نقطه به حدی برای ایران اهمیت دارد که حاضر است با مقاومت در برابر بازرسی‌ از آن، خطر جنگ را بپذیرد و همچنین نشان می‌دهد که در آن نقطه فعالیتی مغایر با توافق جریان دارد. به این ترتیب، چنین واکنشی، یک هدف نظامی روشن را به غرب می‌نمایاند. جروزالم پست خاطر نشان ‌کرد: بدون توافق، آمریکا و متحدانش هیچ راهی برای شناخت اینکه کدام سایت‌ها واقعا حائز اهمیت هستند، ندارند، بنابراین ناگزیر هستند همه آنها را بمباران کنند. هرچه تعداد هدف‌هایی که بمباران می‌شوند، بیشتر باشند، احتمال شکست این عملیات و خسارات جانبی آن شدیدتر می‌شود و در پایان آمریکا و متحدانش ممکن است هرگز کاملا از میزان موثر بودن حملات خود و اینکه به چه میزان توانسته‌اند مسیر رسیدن ایران به بمب را سد کنند، آگاه نشوند.

حملات نظامی برای اینکه موفق باشند، به عوامل اساسی مختلفی نیاز دارند؛ هدف‌های مشخص قابل پیگیری، اطلاعات صحیح درباره آن اهداف و حمایت بین‌المللی گسترده. توافق هسته‌ای ایران هر سه این شروط را تامین می‌کند.

روزنامه صهیونیستی می‌نویسد: سرویس اطلاعات آمریکا و متحدانش می‌توانند به نظارت بر ایران ادامه دهند، اما بدون بازرسی‌ها، قدرت‌های غربی فقط می‌توانند ارزش واقعی را که ایران برای سایت‌های مختلف خود قائل است، حدس بزنند. اگر این توافق از دست برود، تشخیص سایت‌های هسته‌ای مخفی با تله‌های احتمالی یا سایت‌های صنعتی نظامی که هیچ ربطی با تسلیحات هسته‌ای ندارند، بسیار سخت‌تر خواهد بود.

جروزالم‌پست ادامه می‌دهد: این توافق ایران را ملزم می‌کند بیشتر ذخایر اورانیوم غنی شده و سانتریفیوژهای خود را کنار بگذارد و اگر نیاز به حمله باشد، عقل به ما می‌گوید نابود کردن ۶ هزار سانتریفیوژ، آسان‌تر از ۲۰ هزار سانتریفیوژ یا بیشتر خواهد بود. نهایتا اگر آمریکا به این توافق وفادار باشد، برای اقدام نظامی، احتمالا از حمایت یک ائتلاف بین‌المللی برخوردار خواهد شد.

این تحلیل در حالی است که برخی حامیان برجام مدعی شدهاند توافق مذکور سایه جنگ و تهدید را از سر کشور دور کرده است!