روایت المانیتور از دست دادن ظریف و اوباما

به گزارش افکارخبر، پایگاه خبری المانیتور، در گزارشی به روایت برخی از جزئیات مصافحه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در هفته گذشته در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک پرداخته است.

المانیتور از قول چندین نفر از اعضای هیئت ایرانی حاضر در نیویورک مدعی شده که مصافحه اوباما و ظریف، از پیش‌ برنامه‌ریزی‌ نشده بوده است.

چندین نفر از مقامات ایران، در مصاحبه‌های جداگانه با المانیتور به شرح برخی از جنبه‌های رویارویی مقام‌های دو کشور پرداخته‌اند. آنها علاوه بر این، درباره علت عدم ملاقات حضوری و دست دادن بین اوباما با رئیس‌جمهور ایران هم اظهارنظر کرده‌اند.

یکی از اعضای هیئت ایرانی که همراه با تیم ایران به نیویورک سفر کرده بود، درباره دیدار رؤسای جمهور دو کشور گفت: «در این مورد، رئیس‌جمهور روحانی و رئیس‌جمهور اوباما در یک روز سخنرانی داشتند. روحانی برنامه زمانی ملاقات‌ها و برنامه‌های خهود را به گونه‌ای تنظیم کرده بود که از مواجهه اتفاقی با اوباما اجتناب کند.»

این مقام ارشد ایرانی اضافه کرد: «وقتی که ظریف داشت با اوباما دست می‌داد، روحانی خارج از ساختمان سازمان ملل در حال دیدار با رئیس‌جمهور ونزوئلا بود.

او در پاسخ به این سوال که چرا دیدار دو مقام علی‌رغم حصور نمایندگان رسانه‌ها، دیپلمات‌ها و مقامات در ساختمان سازمان ملل به سرعت علنی نشد گفت محلی که دو طرف با یکیدیگر رو به رو شدند، سالنی مربوط به رهبران دنیا بوده است و هیچ روزنامه‌نگاری حق ورود به آن را ندارد.