توافق همکاری بین غرب و ایران را به بار نیاورد

به گزارش افکارخبر، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال می‌نویسد با توجه به تلاش روسیه برای تحکیم اتحاد با ایران در مسأله سوریه تبدیل به چالشی برای دولت باراک اوباما و متحدین اروپایی آن شده است. " علی‌رغم توافق هسته‌ای جولای، جبهه‌های نبرد در خاورمیانه عمیق‌تر شده‌اند. "

" به نظر می‌رسد روسیه به صورت فزاینده‌ای مایل است روابط خود با تهران را به منظور پشتیبانی از بشار اسد در دمشق و همکاری در سایر مسائل، تقویت کند. در همین حین، با توجه به تلاش عربستان سعودی برای جلوگیری از افزایش تأثیرگذاری بیشتر ایران در منطقه، جنگ‌های نیابتی در منطقه شدید‌تر شده‌اند. "

وال‌استریت‌ژورنال می‌گوید مقامات سعودی در سازمان ملل به وضوح اعلام کردند که نمی‌خواهند ایران در هر نوع گفتگوی منطقه‌ای حضور داشته باشد.

" پس از توافق ۱۴ جولای، باراک اوباما و دیگر مقامات آمریکایی به صورت علنی اظهار امیدواری کردند که توافق هسته‌ای می‌تواند پنجره‌ای برای همکاری گسترده‌تر بین غرب و تهران باز کند، در همین حین مقامات اروپایی اعلام داشتند که این امر نشان داد غرب می‌تواند علی‌رغم بحران اوکراین، برای کاهش تنش‌های بین‌المللی با روسیه همکاری کند. "

لارنس نورمن، نویسنده وال‌استریت‌ژورنال، می‌گوید اروپایی‌ها انتظار داشتند پس از تفاهم هسته‌ای با ایران برای ایجاد صلح در سوریه و یمن همکاری کنند و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز از ایجاد چارچوبی برای کنار هم آوردن ایران و عربستان سخن می‌گفت، " اما تاکنون هیچ یک از این تلاش‌ها نتیجه‌ای نداشته است. "

اختلافات درباره بحران سوریه و یمن هنوز ادامه دارد و روابط بین ایران و عربستان بالاخص پس از فاجعه منا شدیدتر شده‌اند اما مهمترین عاملی که باعثدور شدن تهران از غرب شده تحکیم اتحاد با روسیه است.

"علیرغم دیدار تقریبا ۹۰ دقیقهای بین اوباما و پوتین در روز دوشنبه که هر دو طرف آن را سازنده خواندند، اعلام اتحاد ضد تروریسم بین روسیه، ایران و عراق در آستانه دیدار سران کشورها و حملات روسیه در سوریه، مسکو و واشنگتن را در مسیر رویارویی احتمالی قرار داده است."