راهی طولانی برای بررسی جزئیات طرح هسته‌ای

به گزارشافکارخبر،«محمدحسن آصفری» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در شماره امروز روزنامه «جام‌جم» نوشت:

مجلس کار مهم و اساسی رای به کلیات طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و ۱ + ۵ را که مفاد آن ارتباط مستقیمی با منافع ملی و توسعه کشور داشت در صحن علنی مجلس انجام داد؛ کاری که پیام‌های مهمی برای موافقان و مخالفان در داخل و خارج کشور به همراه داشت.

اولین پیام، رای شکننده مجلس به این کلیات، برای غرب بود که اگر تاکنون با تبلیغات رسانه‌ای تلاش کردند موفقیت جمهوری اسلامی ایران را جزیی از توافق هسته‌ای قلمداد کنند، ‌ آگاه باشد ایران و نمایندگان مجلس عاقلانه با موضوع برخورد کرده و آرایی را به این توافق دادند که همه بدانند نظام معطل تصویب چنین توافقی نیست و حتی برخی نمایندگان اشکالات اساسی به بندهای توافق وارد می‌کنند. تصویب کلیات طرح نمایندگان مجلس با رای شکننده نشان داد که نمایندگان حاضر نیستند با هر بهانه و تهدید غرب موضوعی را مصوب کنند که منجر به خوشحالی طرف غربی شود. نمایندگان همچنین در جزئیات این طرح شروطی را برای دولت قائل شدند و اجازه دادند در حالی طرح برجام عملیاتی و اجرایی شود که اجازه دخالت در امور نظامی به غرب داده نشده و از مراکز نظامی یا متخصصان ایرانی بازجویی نشود.

مجلس بر این نظر تاکید دارد که غرب باید نسبت به اجرای برجام متعهد باشد و براین مبنا دولت مکلف خواهد شد تا در صورت مشاهده هرگونه رفتار سوء طرف غربی، عقبگرد سریع از توافق حاصله داشته و نسبت به اجرا نشدن برجام و بی‌تعهدی طرف غربی اقدام شود. پیام دیگر رای مجلس به کلیات طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک برای غرب این بود که نمی‌تواند در میان مسئولان و ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران ایجاد اختلاف کند و بر این مبنا نمایندگان تلاش کردند در جزئیات طرح ۹ ماده‌ای، دغدغه‌های ملت چه در بحثکم کردن فعالیت غنی‌سازی یا عدم پیشرفت و توسعه را با حفظ منافع ملی لحاظ کنند. در اجرای برجام تاکید شده که باید فعالیت تحقیق و توسعه به جد دنبال شده و مباحثی چون اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار گیرد و دولت ملزم شود تا مبالغ حاصل از درآمدهای ناشی از اجرای برجام را در راستای توسعه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی پایدار استفاده کند.

هر چند بیش از صد پیشنهاد در بررسی جزئیات طرح به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی رسیده، ولی همگی بر یک نکته که همان تقویت بنیه دفاعی، گسترش تحقیقات هستهای و اقتصاد مقاومتی تاکید دارد. بنابراین پیشبینی میشود با در نظر گرفتن پیشنهادات و زمان لازم برای بررسی آن در صحن علنی، کار بررسی جزئیات تا قبل از ۲۶ مهر میسر نباشد و بحث جزئیات به اتمام نرسد.