به گزارشافکارخبر،نیویورک پست تحلیل خود را با اشاره به نزدیک شدن به تاریخ ۱۵ اکتبر یعنی زمانیکه گفته می شود روز اجرای برجام از سوی آمریکاست آغاز کرده و می نویسد: اوباما تنها کسی است که به این توافق چسبیده و منتظر آغاز اجرای آن است.

در ادامه این تحلیل بدون هیچ اشاره ای به کش و قوس هایی که بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی داشته و همچنین بحثهای داغ روز گذشته در پارلمان ایران، آمده است: اوباما در حالی منتظر تاریخ ۱۵ اکتبر است که ایران هیچ حرکت خاصی را از خود برای اجرای برجام نشان نداده و دولت ایران نیز هیچ اقدامی را در این رابطه انجام نداده است.

نیویورک پست در ادامه به موضع و اقدامات سایر کشورهای حاضر در گروه ۱ + ۵ یعنی روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان پرداخته و مدعی شده که هیچ یک از این کشورها نیز اقدام خاصی را برای اجرای برجام انجام نداده اند و این فقط آمریکا و شخص اوباما است که منتظر سررسیدن تاریخ اجرای توافق هسته ای با ایران است.

نیویورک پست در حالی این ادعا را مطرح کرده که تهران در چندماه اخیر بویژه بعد از حصول توافق جامع هسته ای یا همان برجام شاهد بروز ترافیک دیپلمات های اروپایی بوده و مقامات طراز اول این پنج کشور به ایران سفر کرده که از میان آنها می توان به سفر قائم مقام صدر اعظم آلمان و وزیر اقتصاد این کشور به تهران و سفر «لوران فابیس» وزیر امور خارجه فرانسه، و «فیلیپ هاموند» همتای انگلیسی وی به ایران اشاره کرد.

در این مدت بارها گروه های تجاری کشورهای غربی به ایران سفر کرده و در دیدار با مقامات ایرانی از لحظه شماری خود برای آغاز دوباره روابط با ایران سخن گفته اند اما گویا نگارنده تحلیل نیویورک پست در طول چند ماه گذشته به هیچ وجه تحولات مربوط به ایران را پیگیری نکرده چون در نوشته وی هیچ اشاره ای به این موارد نشده است.

البته نیویورک پست در ادامه به رشد مبادلات تجاری ایران با کشورهای دیگر و همچنین امضای چند قرارداد میان ایران و کشورهای دیگر بعد از حصول برجام اشاره کرده و عنوان داشته که کشورهای طرف قرارداد با ایران بدون مشورت و کسب اجازه از آمریکا اقدام به این کار و یا اعزام مقامات و بازرگانان خود به ایران کرده اند و این در حالی است که باید منتظر تاریخ اجرای برجام می ماندند.

به نظر می رسد که نیویورک پست این تحلیل را با هدف مصرف داخلی و تضعیف موقعیت اوباما و حزب دموکرات آمریکا در خصوص موضوع برجام منتشر کرده است. جمهوریخواهان که از شکست خود در خصوص زمین گیر کردن برجام در کنگره زخم خورده هستند همچنان در تلاش اند تا به نوعی در مسیر اجرای این توافق سنگ اندازی کنند از همین رو با ارائه تحلیل های نادرست سعی در ایجاد جوی منفی علیه برجام دارند تا شاید در دوران رئیس جمهور بعدی ایالات متحده بتوانند به خواسته های خود در این رابطه برسند.