توافق هسته‌ای ایران امنیت کانادا را به خطر می‌اندازد

به گزارشافکارخبر،جیمز وولسی، رییس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا – سیا – هشدار داد توافق هسته‌ای با ایران، امنیت کانادا و جهان را کاهش خواهد داد. وی معتقد است: این توافق توانایی ایران را برای بدست آوردن سلاح هسته‌ای افزایش می‌دهد.

وی در سفر هفته گذشته خود به کانادا ادعا کرد: شرایط می‌تواند از کنترل خارج شود. با این توافق، زندگی همه کانادایی‌ها، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تغییر خواهد کرد.

رییس پیشین سیا در ادامه ادعاهای خود افزود: این توافق به جای ایجاد ثبات هسته‌ای، جهان را با تهدید مواجه می‌کند. زخم‌های کهنه‌ در خاورمیانه سبب بحران در این منطقه و استفاده از بمب هسته‌ای خواهد شد.

جیمز وولسی در ادامه افزود: باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا با یک تصمیم بحثانگیز با توافق هسته‌ای ایران موافقت کرد. این توافق تحریم‌های ایران را لغو و میلیاردها دلار را به این کشور سرازیر می‌کند. در عوض، این کشور تنها ۱۵ سال غنی‌سازی اورانیوم را متوقف خواهد کرد.

وی در ادامه ادعاهای واهی خود افزود: نکات احمقانه زیادی در این توافق وجود دارد. برای مثال، چرا ناظران نمی‌توانند از مراکز نظامی ایران بازدید کنند و چگونه ایران خود نمونه خاک‌ تاسیسات هسته‌ای را برای آزمایش رادیواکتیو در اختیار آژانس قرار خواهد داد؟ رییس سابق سیا افزود: تنها توصیه من این است که نباید تحریم‌های ایران را برداریم.

وی در پایان درباره بمباران موثر تروریست‌های داعش نیز گفت: یک حمله قابل توجه و با حجم بالا به وسیله نیروی هوایی می‌تواند سبب نابودی این تروریست‌ها شود. جیمز وولسی به عنوان نمونه، سابقه مداخله آمریکا در جنگ سال ۱۹۹۹ کوزوو را مطرح کرد و افزود: ما با هزاران ساعت پرواز - معادل صد روز - و حملات سنگین، توانستیم جنگ را خاتمه دهیم. به همین دلیل در " پریشتینا، " پایتخت کوزوو یک یادبود و یک خیابان به نام بیل کلینتون نام‌گذاری شده است.

جیمز وولسی هفته پیش مهمان "اندیشکده امنیتی ماکنزی" بود و در این موسسه به سخنرانی درباره توافق هستهای ایران پرداخت. وی رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در اوایل دهه نود میلادی و دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون بود.