سیاست آیت‌الله مدنی برآمده از دیانتش بود

به گزارشافکارخبر،حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت شهید محراب آیت‌الله مدنی که در دانشگاه خوارزمی تهران برگزار شد، با تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش گفت: شخصیت آیت‌الله مدنی یک شخصیت الهی بود.

وی افزود: از دوران نوجوانی در جوار مرقد مطهر حضرت علی(ع) در نجف اشرف در محضر عالم بزرگوار و شخصیت برجسته سیاسی، حضرت آیت‌الله مدنی شرفیاب بودم و در محافل آن بزرگوار که لبریز از انسانیت و فضائل اخلاقی بود، توفیق حضور داشتم.

نایب‌رئیس مجلس ادامه داد: " نفر " که بیانگر عزیمت همراه با سختی است در ادبیات قرآن کریم برای عزیمت مسلمانان به جبهه جهاد آمده است و حرکت برای فهم دین و اراده برای شناخت آموزه‌های دین و پیامبر(ص) در اندازه دفاع از مرزهای جغرافیایی دنیای اسلام است و حتی برتر است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، تصریح کرد: گروهی با تربیت علمی و آراستگی به مقام فقاهت، از اندیشه اسلامی دفاع و گروهی نیز با آراستگی به مسائل نظامی از مرزهای جغرافیایی دنیای اسلام دفاع می‌کنند.

وی در ادامه، اظهار داشت: شهید بزرگوار حاج حسین همدانی یکی از شاگردان مدرسه فقاهت آیت‌الله مدنی است که در حراست از جغرافیای اسلام بیش از ۳۰ سال دفاع کرد و جان نورانی خویش را در این راه تقدیم کرد و امروز در شهری که به فقاهت آیت‌الله مدنی آراسته شده، روی دستان مردم همدان پیکر مطهرش تشییع خواهد شد.

نایب‌رئیس مجلس، افزود: مرزداران ایمان، اندیشه، پاسداران سلحشور هستند. گمان می‌کنم تمام دستاوردهای امروز اسلام به ویژه عالم تشیع مرهون تربیت انسان‌هایی است که راه پیامبر اعظم(ص) و ائمه اطهار(ع) را تداوم بخشیدند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با بیان اینکه فقها محصول مدرسه امام صادق(ع) هستند و هر چه داریم از فقهای عالم، وارسته و فداکار داریم، تصریح کرد: آیت‌الله مدنی یکی از چهره‌هایی بود که از نوجوانی عزم و اراده خود را برای فهم و آراستگی به آموزه‌های دینی، جزم کرده بود.

وی با بیان اینکه فقه به معنی مقام علمی فاخر که در سایه تلاش علمی آنچه را ندانسته‌ایم به دست بیاوریم، گفت: در معنای فقاهت، سلوک علمی و عقلی برای دستیابی به معارف نهفته است.

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه فقها تداوم‌بخش راه انبیای الهی(ع) هستند، افزود: اگر فقه و فقاهت به معنای سلوک علمی محض محسوب شود، سؤال این است که آیا با رسیدن به مدارج علمی می‌توان منذر شد؟ اما باید توجه داشت هر عالمی نمی‌تواند منذر باشد، بلکه انذار ثمره پیوند علم و عقل است و باید به عقل نظری و عملی توجه شود.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، گفت: فقیه در تراز قرآن کریم، انسانی است که علم و عمل را گره زده و کسانی منذر هستند که سلوک آنها بیدارکننده انسان‌ها باشد.

وی با بیان اینکه بیم از خدا در شخصیت شهید مدنی موج می‌زد، افزود: آیت‌الله مدنی در دوران جوانی در آذرشهر متولد شد و در جلسات حوزه علمیه نجف و اشراف حضور داشت. باید توجه داشت که یک بُعد از شخصیت ایشان سیاسی بود و سیاست او برآمده از دیانتش بود.

نایب‌ رئیس مجلس ادامه داد: آیت‌الله مدنی شهرهای خرم‌آباد، نورآباد ممسنی و گنبد را تحت تأثیر رفتار الهی و قرآنی خود قرار داد و متحول کرد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد گفت: آیت‌الله مدنی با اینکه در جایگاه علمی بالایی قرار داشت، اما در کلاس‌های امام خمینی(ره) شرکت می‌کرد. امام خمینی(ره) درباره این شهید می‌فرماید: " شهید مدنی از چهره‌های کم‌نظیری بود که از علم، ‌ عمل، تقوا، تعهد، زهد و خودسازی " سرآمد بود.

وی در پایان با تشکر از فرهیختگان حاضر در مراسم، یادآور شد: ما نیازمند انسانهای فرهیخته و الیالله هستیم و امیدوارم راه شهید آیتالله مدنی ادامه یابد.