به گزارش افکارخبر، او همچنین اظهار کرده است: با تاخیر ٢٢ روزه‌ای که در اجرای برجام تا به حال صورت گرفته است ٢ تا ٢٥ میلیون دلار ضرر به کشور وارد شد.

اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور نیز چندی قبل به روزنامه ایران گفته بود: کسانی که سعی می‌کنند در اجرای برجام مانع تراشی کنند، توجه کنند که روزی ۱۰۰ میلیون دلار خسارت تاخیر در اجرای برجام برای ایران است! البته آقای طیب‌نیا، وزیر اقتصاد به من گفتند که شما کم گفتید و خسارت تاخیر در اجرای برجام برای ایران، روزانه ۱۵۰ میلیون دلار است.

در همین رابطه، رئیس‌جمهور روحانی هم به تازگی گفته است: فاصله بین توافق در تیرماه تا روز اجرای آن زیاد شده و این فاصله زمانی، برای اقتصاد کشور دردسرآفرین است.

روزنامه کیهان نیز به نقل از صادق زیباکلام گزارش داد که وی گفته است: نمایندگان مخالفان برجام متوجه نیستند ادامه تحریم‌ها چه هزینه گزافی را بر دوش ملت خواهد گذاشت؛ به قولی روزانه «۳ میلیارد دلار» هزینه عدم لغو تحریم‌ها برای ایران است!



*نقل این صحبت‌ها از سوی مسئولانی که قرار است به جای توجه به خارج از مرزها، طلایه‌دار مبحثمهم «اقتصاد مقاومتی» باشند زیبنده نیست!

از سوی دیگر تجربه کم‌دستاوردی‌های توافق موقت ژنو در ۲ سال قبل و بیانیه لوزان در عرصه اقتصاد و معیشت و نیز نامه اخیر ۴ وزیر کابینه به رئیس‌جمهور مبنی بر ضرورت توجه به تصمیمات داخل کشور برای عبور از رکود، جملگی حکم می‌کند که مسئولان دولتی و چهره‌های نزدیک به آنها در دادن وعده «باغ سبز»! به افکار عمومی احتیاط بیشتری به خرج دهند و نشود که صبح فردا و فرض بر بی‌دستاوردی توافق وین، قرار باشد پای «توجیه» و اشاره به «موانع»! به میان بیاید.(کما اینکه پس از توافق کم‌دستاورد ژنو در ۲ سال قبل این اتفاق رخ داد!)

در اشاره به ادعای برخی چهره‌های مذکور درباره خسارت روزانه اجرا نشدن برجام، روزنامه کیهان طی مطلبی نوشت: ‌اگر ادعای زیباکلام را درست تلقی کنیم ایران در یک سال ۱۰۹۵ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت! حال آن که در اوج درآمدهای کشور، این رقم از ۱۰۰ میلیارد دلار تجاوز نکرده است.

خبرگزاری تسنیم نیز در تحلیلی اقتصادی پیرامون ادعاهای صورت گرفته در بحثخسارات تأخیر اجرای برجام نوشت:

«به‌فرض قبول کردن تأخیر ۲۲روزه در تصویب برجام، به نظر می‌رسد طرح چنین تحلیل‌هایی قبل از بررسی برجام در مجلس که احتمالاً برای تحت فشار قراردادن افکار عمومی و نمایندگان مجلس جهت تصویب برجام بوده باشد، انتظارات مضاعفی را در مردم برای بهبود اوضاع اقتصادی پس از لغو تحریم‌ها شکل می‌دهد که خود دولت‌مردان با شکل‌گیری این انتظارات موافق نیستند، ولی تاکنون اظهارنظر مخالفی از دولت با این‌گونه تحلیل‌ها شنیده نشده است.

با فرض اینکه بپذیریم تحریم روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار هزینه مستقیم برای کشور داشته و تأخیر ۲۲روزه در تصویب برجام ۲.۵ میلیارد دلار هزینه برای کشور داشته است، پس باید از روز بعد از اجرای برجام و لغو تحریم، مردم منتظر سود سالانه حداقل ۴۱ میلیارد دلاری فقط از ناحیه اجرای برجام و لغو تحریم‌ها باشند.

البته سوابق نشان میدهد، برخی مسئولان پس از حصول نتیجه دلخواه از برخی مواضع تاکتیکی قبلی عدول میکنند که نمونه بارز آن کاهش رقم دلارهای بلوکه شده ایران از ۱۵۰ میلیارد دلار قبل از جمعبندی مذاکرات هستهای در وین به ۷میلیارد دلار پس از اعلام رسمی نتیجه مذاکرات بوده است.