آزمایش موشک عماد نقض برجام نیست

به گزارش افکارخبر، یک مقام دولت آمریکا ادعا می‌کند اقدام روز یکشنبه ایران در آزمایش موشک دوربرد «عماد» قطعنامه سازمان ملل متحد را نقض کرده است.

این مقام آمریکایی که روز دوشنبه با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت‌وگو می‌کرد علاوه بر این گفته مطابق اطلاعاتی که دولت تا این لحظه در اختیار دارد اقدام ایران ناقض قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده که ایران را از هر گونه فعالیت در زمینه موشک‌های بالستیک منع می‌کند.

موشک دوربرد «عماد»، که نسل جدید موشک‌های بالستیک ساخت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران است روز یکشنبه با موفقیت آزمایش شد. «عماد» نخستین موشک دوربرد ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» پیشتر آزمایش این موشک را ناقض توافق هسته‌ای حاصل شده میان تهران و گروه موسوم به ۱ + ۵(برنامه جامع اقدام مشترک یا «برجام») خوانده بود.

علی‌رغم این، «مرضیه افخم» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس گفت: «آزمایش موشکی ایران به هیچ وجه نقض برجام نیست و در برجام هیچ اشاره‌ای به توان دفاعی ایران، از جمله بحثموشک نشده و ارتباط آزمایش موشکی ایران با برجام کاملا نادرست و شبهه افکنی است.»

منبع مورد استناد «سی‌ان‌ان» در اظهاراتی مشابه تأکید می‌کند اقدام ایران، توافق هسته‌ای حاصل شده میان این کشور و گروه ۱ + ۵ در تیرماه سال جاری را نقض نمی‌کند، چرا که هدف از این این سند، قطع مسیرهای ادعایی دست‌یابی ایران به «سلاح‌های هسته‌ای» است.

قطعنامه شماره ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد که آغازگر چهارمین دور تحریم‌ها علیه ایران با طرح ادعاهای بی‌پایه درباره برنامه هسته‌ای این کشور بود سال ۲۰۱۰ به تصویب رسید.

این شورا اخیراً قطعنامه‌ای جدیدتر به شماره ۲۲۳۱ برای تأیید «برجام» به تصویب رسانده که هنوز اجرایی نشده است. قطعنامه ۲۲۳۱ تمامی قطعنامه‌های قبلی این شورا علیه ایران را لغو می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعای کشورهای غربی، مبنی بر وجود جنبههای نظامی در برنامه هستهای خود را رد میکند.