اطلاع دقیقی از وضعیت رکن‌آبادی دردست نیست

به گزارش افکارخبر، حسین ذوالفقاری روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران مبنی بر این که تدوین اطلس امنیتی انتخابات در چه مرحله‌ای قرار دارد اظهارداشت: براساس انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی، سه منطقه را در این اطلس شناسایی کرده‌ایم که مناطقی که تکرار درگیری و تنش داشت به عنوان منطقه قرمز شناخته شد.

وی ادامه داد: همچنین مناطقی که به صورت موردی تنش و ناامنی در آن وجود داشت به عنوان مناطق زرد و مناطقی که هیچگونه تنش و درگیری در آن وجود نداشت به عنوان مناطق سفید شناسایی شد.

دبیر شورای امنیت کشور گفت: برای انتخابات سال جاری تمامی شهرها و استان های کشور براساس مناطق قرمز، زرد و سفید شناسایی و تقسیم بندی شده اند اما در عین حال توجه به این موضوع مهم است که احتمال بروز عناصر یا پدیده های خاص وجود دارد که در این زمینه غفلت نمی کنیم.

ذوالفقاری افزود: درست است که جغرافیای انتخاباتی برخی مناطق سفید ترسیم شده اما احتمال وجود پدیده ای جدید و بروز تنش را پیش بینی کرده ایم و برنامه ریزی های لازم در این زمینه انجام شده است.

جمع آوری مستندات فاجعه منا برای پیگیری حقوقی و سیاسی

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور درباره اقدامات صورت گرفته توسط ستاد بررسی فاجعه منا نیز گفت: برای بررسی این فاجعه از ابتدا با تصمیم دولت، ستاد ویژه ای با مسئولیت وزیر کشور تشکیل شد که جلسات متعددی را در این زمینه داشته و هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

ذوالفقاری افزود: به رغم اینکه سعودی‌ها تلاش کرده بودند شناسایی اجساد با دقت انجام شود اما در داخل کشور نیز آزمایش های متعدد انجام شد تا این شناسایی با بالاترین میزان دقت انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در زمان ورود اجساد به کشور هماهنگی لازم با پزشکی قانون و تشخیص هویت انجام شد تا بررسی اثر انگشت و تطبیق آن با هویت شخص و شناسایی بستگان به صورت کامل انجام شود.

معاون وزیر کشور گفت: ۲۳ نفر هویتشان به صورت دقیق برای ما روشن نبود که کار تشخیص آن‌ها انجام شده و روزگذشته هشت نفر از آن ها به طور قطعی شناسایی و کار تشخیص هویت برای ۱۵ نفر دیگر در حال انجام است اما در ایرانی بودن آن‌ها شکی نیست.

ذوالفقاری همچنین در خصوص سرنوشت غضنفر رکن آبادی سفیر سابق ایران در لبنان اظهارداشت: اطلاعات دقیقی از وضعیت وی در دسترس نیست.

وی افزود: در خصوص ۶۵ نفر از مفقودان فاجعه منا تمام انگشت نگاری آن ها جمع آوری و به زودی به عربستان ارسال می شود. همچنین هماهنگی شده تیمی برای تشخیص هویت از طریق DNA به کشور عربستان اعزام شوند تا تشخیص هویت نهایی در آنجا پیگیری شود.

معاون وزیر کشور ادامه داد: همچنین در ستاد ویژه بررسی فاجعه منا برای تمرکزدهی به اقداماتی که باید در حوزه‌های حقوقی و سیاسی و بررسی حادثه به عنوان کمیته حقیقت یاب انجام شود در جلسه روز یکشنبه هفته جاری تصمیم گیری شد تا کارگروهی با مسوولیت وزارت امورخارجه و عضویت دادستانی، حج و زیارت، پزشکی قانونی، نیروی انتظامی، معاون حقوقی رییس جمهوری و وزارت اطلاعات این موضوع را پیگیری کند.

ذوالفقاری گفت: مستندات لازم اعم از شاهدان عینی، فیلم ها، مکتوبات و مشاهدات و هرچیزی که می تواند به روشن شدن علت حادثه کمک کند توسط این کارگروه جمع آوری می شود.

وی افزود: همچنین با کمک حقوقدانان و صاحب نظران حوزه حقوقی و سیاسی روش های اقدام و پیگیری را دنبال خواهیم کرد تا دقیقا بدانیم با چه مدارکی و چگونه باید به دنبال استیفای حقوق و پیگیری این واقعه باشیم.

این مقام وزارت کشور ادامه داد: همچنین یک کمیته اطلاع‌رسانی با مسوولیت مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور تشکیل شده که جهت دهی اقدامات رسانه ای را دنبال می کند.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران جزو اولین کشورهایی بود که بیشترین اقدام را برای شناسایی و انتقال جانباختگان انجام داد.