توضیحات ظریف درباره علت دست دادن با اوباما

به گزارشافکارخبر،نوذر شفیعی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، اظهار داشت: در این جلسه اعضای کمیسیون از رفتار ناشایست شیخ‌نشین امارات با معلمان ایرانی ابراز نگرانی کردند و اعلام کردند که این قبیل رفتارها متاثر از تاثیرپذیری این کشور از عربستان سعودی و خلاف حقوق و نزاکت بین‌المللی است.

وی ادامه داد: در این جلسه همچنین با اشاره به دیدار روز گذشته مدیران صدا و سیما با رهبر معظم انقلاب و تاکید مجدد ایشان بر موضوع جنگ نرم، اعضای کمیسیون امنیت ملی درباره اینکه وظیفه این کمیسیون در این زمینه چیست و چگونه می‌توان به دغدغه‌های رهبر انقلاب در این حوزه پاسخ داد، بحثو بررسی کردند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در بخش دیگر جلسه نیز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برای پاسخ به سئوالات جمعی از نمایندگان، به کمیسیون آمد که در ابتدا سئوال احمدعلی مقیمی نماینده بهشهر، نکاء و گلوگاه از وی درباره علت دست دادن او با رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد و این موضوع گوشزد شد که شما نماینده ملت ایران هستید و عملاً به نام ملت ایران دست داده‌اید.

شفیعی تصریح کرد: آقای ظریف در پاسخ به سئوال این نماینده توضیح داد که معمولاً روسای جمهوری پس از سخنرانی خود، صحنه مجمع عمومی را ترک می‌کنند. اوباما هم پس از سخنرانی خود جلسه مجمع را ترک کرد اما به نظر می‌رسد که او نه برای دست دادن به من، بلکه برای دست دادن با آقای روحانی برنامه‌ریزی کرده بود که به صورت اتفاقی با من روبرو شد و هدف او برای دست دادن با رئیس‌جمهور ما میسر نشد و من نیز به رسم ادب اسلامی دست دادم، چرا که اوباما به طرف من آمد و دست داد.

وی خاطرنشان کرد: همه اینها مجموعاً یک دقیقه طول کشید. اوباما در این مواجهه فقط گفت که در خصوص برجام زحمت زیادی کشیده شده و باید همه در اجرای آن کوشا باشیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با اشاره به طرح سئوال امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی از وزیر امور خارجه درباره علت پهلو نگرفتن کشتی نجات در بندر الحدیده یمن و عزیمت آن به جیبوتی به جای یمن در ماه‌های اخیر، گفت: نماینده سئوال‌کننده این موضوع را از آقای ظریف پرسید که گفته شده است تماس تلفنی جان کری با شما باعثاین تصمیم شده است.

شفیعی ادامه داد: آقای ظریف در پاسخ به نماینده سئوال‌کننده تاکید کرد که هیچ تماس تلفنی بین وی و جان کری انجام نشده و انحراف مسیر کشتی نجات از بندر الحدیده یمن به جیبوتی یک تصمیم کاملاً داخلی و موضوعی از قبل برنامه‌ریزی شده بود.

وی افزود: آقای ظریف این نکته را هم اضافه کرد که تنها تماس تلفنی که در ارتباط با کشتی نجات با وی گرفته شده است، تماس دبیرکل سازمان ملل متحد بوده که آقای ظریف نپذیرفته و حتی بان کی مون از ابتدا تقاضا داشته که کشتی نجات اعزام نشود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: در ادامه نشست امروز کمیسیون، سئوال ابوذر ندیمی نماینده لاهیجان از وزیر امور خارجه درباره علت انگشت‌نگاری از تیم‌های فوتبال ایران در فرودگاه‌های عربستان مطرح شد که وزیر امور خارجه پاسخ داد رفتار کشورها در روابط بین‌الملل مبتنی بر اصل رفتار متقابل است و اگر سعودی‌ها انگشت‌نگاری کردند، ما هم از ورزشکاران آنها انگشت‌نگاری کردیم.

شفیعی اضافه کرد: در جلسه امروز در مجموع شش سئوال از وزیر امور خارجه به عمل آمد که آقایان قادر مرزی، قاضیزاده هاشمی، ندیمی و خانم طبیبزاده نوری از پاسخهای آقای ظریف قانع شدند، اما آقایان مقیمی و قاضیپور قانع نشدند.