حذف چکشی در دانشگاه کاشان

به گزارشافکارخبر،تاکیدات اخیر مقام معظم رهبری در مورد مقابله با عناصر متدین و انقلابی در دانشگاه‌ها از طرف برخی مسئولین و ظلم به بورسیه‌هاست. ایشان در دیدار دانشجویان و استعدادهای برتر علمی کشور فرمودند: " یکی از هشدارهایی که واقعا باید وزرای محترم توجه کنند، مساله مقابله با عناصر متدین و انقلابی در دانشگاه‌ها از طرف برخی مسئولان و اساتید است. "

از سوی دیگر ایشان در جلسه دیدار با اساتید در ۱۳ تیرماه ۱۳۹۴فرمودند: " یکی از غلط‌ترین کارهایی که در این یکی دو سال اخیر اتّفاق افتاد، این مسئله‌ بورسیه‌ها بود.. …جنجال درست کردن، حاشیه درست کردن است و این سمّ برای محیط علمی است که بایستی با آرامش کار خودش را دنبال بکند. این سم را متأسّفانه افرادی بر اساس همان پایه‌های بینش فکریِ مبنی بر سیاسی‌کاری و سیاست‌بازی به کام دانشگاه کشور ریختند؛ چرا؟ علاوه بر اینکه ظلم هم شد - به خیلی‌ها ظلم شد - هم خلاف قانون بود این کار، هم خلاف تدبیر بود این کار، هم خلاف اخلاق بود؛ "

تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ نیروهای انقلابی و متعهد و ضرورت مقابله و حذف آنها، چندین بار در سخنرانی های مختلف با اصحاب دانشگاه، تاکید شده است. از آنجا که طرف هشدار ایشان در سخنرانی اخیر خطاب به وزراست، بهتر است که وزیر علوم با نگاهی عالمانه تر و شفاف تر اوضاع دانشگاه ها را رصد کند و به مصادیق این برخوردها آگاهی یابد.

از سویی محمد فرهادی وزیر علوم در روز ۲۱ مهرماه ۱۳۹۴ در اظهار نظری از رفع مشکل بورسیه ها به طور کامل، سخن به میان آورد. اظهاراتی که در حوزه میدانی، چندان با واقعیات موجود همخوانی نداشته و نشان می دهد که اطلاعات ایشان در مورد بورسیه ها و ظلم به نیروهای متدین نخبه، به هیچ عنوان صحیح و قابل اتکا نیست.

به منظور اطلاع جناب وزیر و همچنین وقوف جامعه علمی کشور نسبت به برخی تحرکات نامیمون در حوزه دانشگاه‌ها و ظلم بی امان به نیروهای نخبه متدین، روند اخراج اساتید و عدم نیاز(اخراج) فارغ التحصیلان بورسیه در دانشگاه کاشان مورد بررسی قرار می گیرد.

در چندین ماه اخیر برخی از تصمیم گیران دانشگاه کاشان، مدل جدیدی در برخورد آشکار و صریح با نیروهای نخبه متدین و متعهد از خود بروز داده و به دلائل واهی چندین نفر از اساتید برجسته و متعهد این دانشگاه را با عناوین مختلف، عدم نیاز زده یا اخراج کرده است. این مدل حامل پیامی روشن برای همه افرادی است که دستی در مقابله با فتنه ۸۸ و حمایت از نظام دارند.

دکتر «ع خ» یکی از اساتید حذف شده در این دانشگاه است، وی استخدام پیمانی و عضو هیئت علمی دانشگاه، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۳ و استاد دروس معارف است.

دکتر «م ه» نیز دکترای مکانیک – فارغ التحصیل بورسیه دارای حکم - دارای بیش از ۵۰ مقاله با نمایه آی اس آی، ۲۰ مقاله علمی پژوهشی، ۲۵ مقاله کنفرانس و همایش و ۱۲ اختراع و تاییدیه علمی ثبت شده - فارغ التحصیل دکتری با درجه عالی با معدل نوزده و چهارده صدم - رتبه اول انتشار در میان محققین جهان(طبق داده های سایت اسکوپوس) در سه کلیدواژه مرتبط با فناوری نانو در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ – داور بیش از ۱۰ مجله معتبر بین المللی با نمایه آی اس آی – طراح و موسس چندین آزمایشگاه و کارگاه در حوزه نانوفناوری - ارائه دهنده چندین محصول دانش بنیان تجاری شده است.

دکتر «م ز» نیز دکترای مکانیک –بورسیه دارای حکم - نفر اول ورودی دوره دکترای سال ۱۳۸۸ – مدیر سابق فرهنگی دانشگاه - فارغ التحصیل با درجه عالی در مقطع دکترا با معدل نوزده و بیست و پنچ صدم – دارای ۷ مقاله پژوهشی و ۱۷ کنفرانس داخلی و خارجی است.

نگاهی به آمار ارائه شده در بهمن ماه ۱۳۹۳، توسط معاون آموزشی دانشگاه کاشان نشان می دهد که از میان بورسیه های دانشگاه کاشان تنها همین دو نفر و از میان اعضای هیات علمی پیمانی، تنها سه نفر اخراج شده‌اند.

وی در مصاحبه ای اعلام می کند: " در ۷ ماه گذشته از ۱۵۲ نفر از اعضای هیأت علمی که حکم پیمانی داشته‌اند و از ۵۳ نفر افرادی که بورسیه بوده‌اند یا در فراخوان جذب سال گذشته شرکت کرده‌ بودند به ترتیب ۱۴۹نفر و ۵۱ نفر مورد تأیید قرار گرفته‌اند. همانطور که ملاحظه می‌فرمایید از جمع متقاضیان تنها حدود ۲‌ درصد نتوانسته‌اند شرایط علمی لازم را احراز نمایند و هم تراز اعضای هیأت علمی با کیفیت بالای این دانشگاه قرار گیرند. "

حال سوال اینجاست که تراز علمی مد نظر این شخص، چیست و آیا این تراز علمی در ترازوی وقایع سال ۱۳۸۸ سنجیده می شود و یا خیر.

نگاهی به پرونده یکی از بورسیه های حذف شده در این دانشگاه نشان می دهد که وی در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۴، با توجه به داده های اسکوپوس در جستجوی کلیدواژه های تخصصی مورد نظر بر اساس تعداد انتشار مستندات توسط محققین(تا ۱۵ سپتامیر ۲۰۱۵) دارای عناوینی همچون:

۱ - در " خواص ترموفیزیکی نانوسیالات "(Thermophysical properties of nanofluid) در سال ۲۰۱۵، رتبه اول انتشار در میان محققین جهان

۲ - در " شبکه عصبی و نانوسیال)(Artificial neural network and nanofluids) در سال ۲۰۱۵، رتبه اول انتشار در میان محققین جهان

۳ - در " نانوسیال "(Nanofluid) در سال ۲۰۱۵، رتبه نهم انتشار در میان محققین جهان

۴ - در زمینه " ضریب هدایت حرارتی "(Thermal conductivity)، رتبه سوم انتشار در میان محققین جهان

۵ - در زمینه " ضریب هدایت حرارتی نانوسیالات "(Thermal conductivity of nanofluid) در سال ۲۰۱۵، رتبه اول انتشار در میان محققین جهان است.

از سوی دیگر وی دارای بیش از ۱۰۰ عنوان مقاله و اختراع ثبت شده و تاییدیه علمی است که قابلیت های علمی و پژوهشی وی را به صورت کامل نشان می دهد.

سوال اینجاست که آیا معاون دانشگاه که عنوان استادی را هم دارند، در کارنامه علمی خود به اندازه این جوان فارغ التحصیل، مقاله و عنوان پژوهشی دارند؟!

از سوی دیگر نگاهی به چینش اساتید اخراجی و وابستگی آنها به طیف علاقمندان به نظام، انقلاب و رهبری نشان می دهد که یک هدف گذاری پیچیده سیاسی خارج از مسائل علمی و تخصصی، عامل اصلی این برخوردهای چکشی و انتقام جویانه است.

لازم به ذکر است که هیچ یک از بورسیه های حذف شده برای مصاحبه تخصصی و علمی به گروه های تخصصی ارجاع نشدند و در پله اول ورود، توسط برخی افراد حذف و اخراج شدند.

دم خروس برخورد سیاسی با اساتید متعهد و نخبه از آستین یکی از احزاب سیاسی کاشان بیرون زد. این حزب در بیانیه ای از اقدام کینه جویانه مسئولان دانشگاه در اخراج اساتید ارزشی حمایت کرده و در نقش سخنگویی دانشگاه اطمینان داده است که: " مدیریت دانشگاه کاشان… در راه تقویت نهاد دانشگاه و پیراستن آن از افراط و تندروی به خود تردیدی راه نداده و در این مسیر از هیچ اقدامی فروگذار نخواهند کرد. "

این هم یکی از طنزهای تلخ روزگار است که یک حزب سیاسی، داعیه دار توانمند سازی علمی دانشگاه شود و از مسئولین دانشگاه کاشان برای حاکم ساختن ضوابط علمی و قانونی و اخلاقی در دانشگاه و اخراج اساتید ارزشی تشکر و قدردانی کند. همین مساله برای اثبات سیاسی کاری و تباه کاری عده ای در دانشگاه کافی است.

ایراد چنین اشکالاتی(مسائل علمی و پژوهشی) برای حذف جریان متعهد نخبه، حیله هایی نخ نما و کودکانه است که تنها عاملان طراحی آن را خوار و ذلیل می کند. اصل موضوع به جریان فتنه و تفکری باز می گردد که توانایی پذیرش تفکر مخالف و حامی انقلاب را نداشته و به هر طریق در صدد حذف و اخراج آن است.

گرچه بسیاری از عقلای اصلاح طلبان و اعتدال گرایان چه در سطح دانشگاه کاشان و چه در سطح کشور با چنین برخوردهایی مخالفند، اما باید گفت عده ای معدود راه خود را رفته و به هر سیاست ناپاکی برای انتقام جویی و تسویه نیروهای ارزشمند دانشگاه ها دست زده و به هیچ کس هم پاسخگو نیستند.

مسلما علت این برخوردهای چکشی و زننده را تنها باید در غضب این افراد نسبت به جوانان متعهد و متدین به علت گرایشات و علاقمندی آنها به نظام و مقابله آنها با فتنه کثیف سال ۱۳۸۸جستجو کرد.

خاموشی نهادهای نظارتی در مقابل اخراج این افراد و بیانات ناصحیحی که گاه و بیگاه از زبان برخی از مسئولین مرتبط با این پرونده ها شنیده می شود، از عواملی است که باعثشده برخوردهای این چنینی با پاسخ های متقابل هم سطح روبرو نشود و عده ای بر مبنای شرایط موجود به هر سیاه کاری و اقدام ناشایستی دست بزنند.

وزیر علوم باید توجه داشته باشد که عملکرد دانشگاه کاشان به عنوان یک نمونه کوچک عینی در مقابل وی است و موضوع بورسیه ها پایان یافته نیست. افراد اخراج شده از این دانشگاه، بیش از ۹ ماه است که در بلاتکلیفی محض و سرگردانی به سر می برند و علی رغم داشتن رزومه های علمی قابل قبول، تنها مشغول طی اتاق های مختلف در وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان هستند. این افراد جزء کوچکی از خیل نیروهای ارزشمند و جوان نظام درون دانشگاه ها هستند که وضعیت مشابهی دارند. بنابراین بحث بورسیه ها و فتنه گران نه تنها پایان نیافته، بلکه هنوز هیچ اقدامی برای احقاق حق بورسیه ها صورت نگرفته و فتنه گران هر روز جلوتر و جلوتر میآیند.