ظریف به برجام نمره داد

به گزارش افکارخبر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در مراسم روز ملی صادرات با اشاره به اینکه امروز شرایط جدید پیش روی کشور است گفت: دوران تلخ و سیاه نمایی از ایران پایان یافته و شرایطی که از ایران به عنوان یک تهدید امنیتی برای جهان یاد می‌شد رو به اتمام است و برخی افراد فضاسازی کرده بودند که کار و گفتگو با ایران دارای هزینه است که خوشبختانه این موضوع پایان یافته است.

وی افزود: تلاش برای هراس از ایران و دشمن نگاری در جهان رنگ باخته و باید از این شرایط بهترین استفاده را کرد.

ظریف افزود: در دوران تحریم و سیاه نمایی آنچه که باعثمی شد ایران نتواند در عرصه بین‌المللی حضور داشته باشد و فعالان اقتصادی ما را با مشکل مواجه کرده بود فضای روانی بود و خوشبختانه این فضا امروز در خارج از ایران فرو ریخته است.

وی ادامه داد: ما از همه موافقان و مخالفان برجام تقاضا می‎کنیم که اجازه بدهند این فضا هم در داخل کشور شکل بگیرد و در شرایطی که همه دنیا قبول کرده‌اند ایران با عزت و افتخار توانسته کار خود را پیش ببرد ما هم باید باور کنیم که قدرت مذاکره با قدرت‌های برتر دنیا را داریم.

وی با تأکید بر اینکه امروز زمان بهره‌برداری از این فرصت است تأکید کرد: اگر برجام نمره ۵ یا ۱۰ یا حتی ۹۰ دارد اگر از این فرصت استفاده نشود و ناامیدی به فعالان اقتصادی و مردم تزریق شود نمره برجام صفر خواهد شد و در ین شرایط اگر می‌خواهیم که مجددا هیچ کشوری نتواند بر کشور ما تحریم وارد کند باید فضای روانی را تبدیل به واقعیت کنیم و شرایط را به گونه‌ای پیش ببریم که اقتصاد جهانی با اقتصاد کشور گره بخورد تا سایر کشورها قدرت تحریم ما را نداشته باشند و این امر در سایه عمل به اقتصاد مقاومتی امکان‌پذیر خواهد شد.

وزیر امور خارجه خطاب به صادرکنندگان گفت: من و همکارانم در وزارت امور خارجه تعهد می‌کنیم که در خدمت صادرکنندگان هستیم و برای توسعه صادرات سمینار ویژه‌ای از سفرای ما در سایر کشورها در نیمه اول آبان تشکیل می‌شود تا بتوانیم از فضای جدید پیش آمده در اقتصاد استفاده کنیم.

ظریف تأکید کرد: ما درخواست راهنمایی از فعالان اقتصادی و تیم اقتصادی دولتی داریم چرا که تخصص ما در حوزه سیاست خارجی در سال‌های گذشته به دلیل شرایط ویژه امنیتی بیشتر به سمت سیاسی و امنیتی سوق پیدا کرده و امروز باید تیم اقتصادی و فعالان اقتصادی به ما یاری بدهند که چگونه می‌توانیم در شرایط جدی از منافع اقتصادی کشور حمایت کنیم.

وی بار دیگر تأکید کرد: از همه شما تقاضای کمک و یاری داریم و اطمینان می‌دهم که ما در وزارت امور خارجه در جهت توسعه صادرات و حمایت از منافع اقتصادی کشور هر اقدامی بتوانیم انجام می‌دهیم.

در مراسم روز ملی صادرات از سردیس وزیر امور خارجه رونمایی شد و لوح تقدیری به وی اعطا شد.