به گزارشافکارخبر، رزمایش مشترک " محرم " در حالی در ۲۷ و ۲۸ مهر ماه انجام شد که سه نیروی عمل کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران یعنی نزاجا، نهاجا و پدافند در انجام موفقیت آمیز و به هنگام آن نقش مهمی را ایفا کردند.

در این رزمایش یگان‌های مختلف ارتش جمهوری اسلامی ایران در یک روز قبل از برگزاری مانور نظامی به گسترش نیروهای خود در منطقه عملیاتی غرب کشور پرداختند و رزمایش مشترک محرم آجا با " رمز لبیک یا حسین " با فرمان امیر سرتیپ " محمد محمودی " معاون اجرایی فرمانده کل ارتش در منطقه عمومی غرب کشور آغاز و یگان‌های تابعه به انجام وظایف محوله پرداختند.



**اقدامات نزاجا در رزمایش محرم

یگان های زرهی و واکنش سریع نزاجا با ایجاد یک ستون انبوه از نیروها و ادوات نظامی همچون خودروهای حمل زره پوش، راکت اندازها و سربازان آماده انجام یک رزمایش انبوه بودند و امیر سرتیپ " احمد رضا پوردستان " فرمانده نیروی زمینی ارتش از این ستون بندی انبوه یک روز قبل از برگزاری رزمایش بازدید کرد.


غرش

نزاجا در این رزمایش با اقداماتی از قبیل به کارگیری تیپ ۱۲۸ برای مقابله با عملیات تروریستی و تمرین نظامی این تیپ در منطقه عمومی غرب کشور، شلیک موشک های ضد زره همچون " دهلاویه، تست و رونمایی نارنجک انداز ۳۰ میلی متری، استفاده از سلاح های ضد نفر همچون " مرصاد و شاهر و M۴ "، ایجاد یک آتش سنگین از سوی بالگردهای هوانیروز و انهدام مراکز فرماندهی دشمن فرضی با استفاده از بالگردهای ۲۰۵،۲۰۶، ۲۱۴ و استفاده از رادارهای مراقبت زمینی به وظایف محوله عمل کرد.

همچنین به گفته امیر سرتیپ " احمد رضا پوردستان " فرمانده نزاجا استفده از هلیکوپترهای مسلح به راکت اندازها و تیربارهای ۷.۶۲ و ۱۲.۷ و تانک‌های ذوالفقار و صمصام و ادوات بهینه سازی شده در دستور کار این رزمایش قرار گرفته بود.

غرش

غرش

غرش

غرش

غرش

غرش

**عملیات هلی‌برن نزاجا

عملیات هلی‌برن تیم‌های واکنش سریع نیروی زمینی ارتش در منطقه رزمایش غرب و شمال غرب کشور انجام شد. همچنین، در ادامه این رزمایش نیروهای واکنش سریع با نیروهای مهاجم در محورهای پیشروی دشمن درگیر شدند و با آنها به مقابله پرداختند.


امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان فرمانده نزاجا در این زمینه اظهار داشت: برای نخستین بار در این رزمایش از ربات‌های انتحاری در حوزه دفاع زمینی استفاده کردیم و البته این سلاح‌ها، تنها بخشی از تسلیحات جدید بکارگیری شده در رزمایش بود و به دلیل ملاحظات امنیتی نمی‌توان به سلاح‌های دیگری که در رزمایش محرم استفاده شدند، اشاره کرد.



** اقدامات نهاجا در رزمایش " محرم " / پشتیبانی از نزاجا با فایترهای " صاعقه و F۵ "

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از یگان‌های عمل کننده در این رزمایش بود که با پشتیبانی از نیروهای سطحی وظایف محوله را انجام داد. از جمله اقدامات نهاجا در منطقه رزمایش میتوان به عکس برداری هواپیماهای " آر اف ۴(RF ۴) " جهت بمباران مواضع دشمن فرضی، پشتیبانی از نیروی زمینی با استفاده از غرش جنگنده‌های عملیاتی صاعقه، F۵ و …، رهگیری و انهدام جنگنده‌های دشمن فرضی در شب، گشت زنی شبانه در منطقه رزمایش، بمباران مراکز تجمع دشمن و … از جمله اقدامات نهاجا در رزمایش مشترک محرم بود.


البته در این رزمایش از پایگاه‌های مختلف نهاجا مستقر در غرب و منطقه رزمایش از جمله پایگاه‌های " همدان "، " دزفول " و شهید فکوری استفاده شد و وظایف محول شده بر اساس برنامه انجام گرفت.


غرش

غرش

غرش


**اقدامات قرارگاه پدافند هوایی در رزمایش محرم / رونمایی از سامانه فرماندهی و کنترل فکور و رادار فتح ۱۴ / تست موشک " شلمچه "

قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) نیز در این رزمایش وظایف محوله را پیگیری و انجام داد. بعد از اینکه برآورد اطلاعاتی نسبت به گسترش سامانه‌های متناسب با رزمایش صورت گرفت، تجهیزات راداری، موشکی و توپخانه‌ای قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) گسترش یافتند.

تست گرم سامانه‌های توپخانه‌ای اوپتیکی و بومی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا با انهدام پهپاد مهاجم با موفقیت در گروه پدافند هوایی " خنداب "(تست گرم سامانه‌های بومی " صافات " و استفاده از این سامانه بومی با توان کنترل آتش راداری و استفاده از تجهیزات اوپتیکی و انهدام پهپاد مهاجم دشمن فرضی با سطح مقطع راداری کم)، عملیاتی شدن سامانه مرکز فرماندهی و کنترل واکنش سریع " فکور "، رونمایی و وارد مدار عملیاتی شدن رادار برد بلند " فتح ۱۴ "، آتش سنگین توپخانه‌ای علیه اهداف هوایی متخاصم و شلیک موشک های زمین به هوای «شلمچه» از سامانه های بومی " مرصاد " از اقدامات قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) در رزمایش مشترک " محرم " بود.

غرش

غرش

غرش



غرش

غرش

**پیام رزمایش مشترک محرم چه بود؟

پیام رزمایش مشترک محرم به گفته فرماندهان ارشد آجا پاسخ سخت و خشن و پشیمان کننده به دشمنان تهدید کننده در هر مقطعی است. ضمن آنکه پیام دیگر آن آمادگی رزمی یگان‌های آجا برای مقابله با تهدیدات نیابتی و پیام صلح و دوستی برای دوستان منطقه ای ایران است.

امیر سرتیپ " کیومرثحیدری " جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره پیام رزمایش مشترک " محرم " اظهار داشت: پیام اصلی رزمایش " مرگ بر آمریکا " و " مرگ بر ایادی آمریکاست. "


وی ادامه داد: یک پیام مهم هم برای دوستان منطقه‌ای داریم که آن چه به عنوان اقتدار ایران تلقی می‌کنند را اقتدار دنیای اسلام بدانند و از آن نترسند.



امیر سرتیپ " احمدرضا پوردستان " فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه بازدید از یگان‌های شرکت کننده در رزمایش مشترک محرم نیروی زمینی ارتش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ظرفیت بالای در نیروی زمینی ارتش برای دفاع از کشور وجود دارد که هیچ تهدیدی کشور را تهدید نمی‌کند و پاسخ جمهوری اسلامی ایران به هر تهدید سخت، کوبنده و قاطع خواهد بود.

وی ادامه داد: گروه‌های تکفیری به نیابت از آمریکا، اعراب و برخی کشورهای منطقه جنایت می‌کنند و ما متناسب با تهدیدات نیابتی ظرفیت‌های دفاعی لازم را ایجاد کرده‌ایم.


غرش


در مجموع نیروهای سه گانه ارتش جمهوری اسلامی ایران با تست برخی ادوات نظامی و رونمایی از رادارها و سامانه های کنترل فرماندهی و بمباران مراکز تجمع دشمن فرضی و رزم در شرایط ناهمگون با به جای گذاشتن یک کارنامه قابل قبول این رزمایش را به پایان رساندند.



انتهای پیام /