آينده نوشت:همزمان با چراغ سبز باراك اوباما، رییس جمهور ایالات متحده برای پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی، مسكو دامنه تحریمها علیه ایران را گسترده تر می كند.

به گزارش سرویس بین الملل «آینده» کاخ کرملین فرمان " دمیتری مدودف " رئیس جمهور روسیه را منتشر کرد که در آن همکاری های بانکی با ایران ممنوع اعلام شده است. این فرمان عملا هرگونه روابط تجاری با ایران را تحت تاثیر قرار می دهد.

خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه به نقل از سایت رسمی کرملین گزارش داد، " دمیتری مدودف " سرمایه گذاری در خاک روسیه از سوی ایران در زمینه استخراج اورانیوم، تولید یا استفاده از مواد و فناوری های هسته ای را ممنوع اعلام کرده است. در این فرمان همچنین به ممنوعیت " فعالیت های مالی و تجاری در صورتی که مشکوک به ارتباط با برنامه(غنی سازی) اورانیوم باشد " نیز اشاره شده است. بخصوص تاسیس دفاتر، شعبات یا نمایندگی های جدید بانک های ایرانی در خاک روسیه، ایجاد شرکت سرمایه گذاری مشترک و حفظ روابط نمایندگی با آنها ممنوع اعلام شده تا از ارائه خدمات مالی، درصورتی که اطلاع رسد این اقدامات به فعالیت های هسته ای کمک می کند، جلوگیری گردد ".

سفارت ایران در مسکو در این مورد هنوز اظهار نظر نکرده است.

این فرمان در چارچوب اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، مورخ ۱۲ ژوئن ۲۰۱۰(۲۲ خرداد ۱۳۸۹) امضا گردیده است.

" رجب صفروف " مدیر عامل " مرکز مطالعات ایران معاصر " در این خصوص می گوید: " این فرمان مکمل فرمان مورخ ۲۲ سپتامبر(۳۱ شهریور) درخصوص ممنوعیت تحویل سیستم پدافند موشکی اس - ۳۰۰ به ایران " بود.

بانک ملی ایران در روسیه دارای شعبه است. شعبه روسی این بانک ایرانی، از اظهار نظر در خصوص پیامدهای فرمان رئیس جمهور روسیه و آینده این بانک خودداری کرد. کارمند این بانک در این خصوص به گفتن این مطلب بسنده کرد: " کلیه فعالیت ها در روسیه کاملا قانونی است. همین که بانک مرکزی(روسیه) به این بانک ایرانی اجازه فعالیت داده، نشان می دهد که فعالیت این بانک ممنوع نشده است ".

" پاول مدودف " عضو " کمیته مالی دوما(مجلس) " عقیده دارد که این ممنوعیت به " بانک ملی ایران در روسیه " ضربه می زند.

پاول مدودف تصور می کند که این فرمان بر تمام ساختارهای مالی و بانکی که با ایران در ارتباط باشند تاثیر می گذارد، وی می گوید: " شک دارم که این بانک هم مشمول تحریم باشد. ارتباطات با پایتخت ایران می تواند بسیار فریبکارانه باشد، اما بانک مرکزی روسیه با جدیت تمام کار تمامی مالکان واقعی ساختارهای این بانک را بررسی کرد ".

در حال حاضر بانک ها در روسیه مکلف هستند در سایت " بانک مرکزی روسیه " اطلاعات مربوط به مالکین خود را ارائه کنند، اما اطلاعات مربوط با مالکان واقعی ساختارهای فرعی این بانک ایرانی در روسیه در سایت بانک مرکزی موجود نیست.

" رجب صفروف " امیدوار است که بانک ملی ایران از تحریم های سیاسی دچار خسران نشود. این کارشناس تاکید می کند: " این بانک فقط کارهای نمایندگی را انجام می دهد، در زمینه های بسیار محدودی فعالیت دارد و فعالیت های نه چندان گسترده آن محدود می شود به پرداخت وجه برای دریافت روادید و انتقال ارز برای دانشجویان مشغول به تحصیل در روسیه ".

پاول مدودف بر عکس انتظار دارد که فعالیت های تجاری، " که به هیچ وجه ارتباطی با مسائل هسته ای و نظامی ندارد " نیز متاثر گردند. برای مثال تجارت کشمش و آجیل. پاول مدودف نتیجه گیری می کند: " ممکن است افرادی که کاملا بی تقصیر هستند کار و کسب خود را از دست بدهند. اما ما هم نمی توانیم در مقابل همه جهان قرار بگیریم و از کشوری حمایت کنیم که به این شکل عمل می کند ".