رایزنی تلفنی موگرینی و ظریف درباره سوریه

به گزارشافکارخبر، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از گفت‌وگوی تلفنی خود با محمد جواد ظریف در صبح امروز(چهارشنبه) درباره سوریه خبر داد.

وی گفت که روز جمعه بازیگران عمده منطقه در وین گردهم می‌آیند تا درباره سوریه به گفت‌وگو بپردازند.

پیش از این، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفته بود که ظریف در نشست وین درباره سوریه شرکت می‌کند.

وی اضافه کرد: بر اساس دعوت به عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس سوریه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در رأس یک هیات عالی‌رتبه سیاسی در اجلاس روز جمعه(۸/۸ / ۹۴) در وین به منظور بررسی اوضاع سوریه حضور خواهند یافت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: هیأت کشورمان و هیأت‌های روسیه و اتحادیه اروپایی در وین و در حاشیه اجلاس پیرامون موضوعات مختلف منطقه‌ای و سایر موضوعات مورد علاقه گفتگو و تبادل نظر خواهند داشت و احتمال می‌رود جلسه هماهنگی موضوعات هسته‌ای و چگونگی اجرای برجام بین هیات‌های دو کشور ایران و آمریکا نیز در حاشیه نشست وین برگزار شود.

براساس این گزارش، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقا و سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی ظریف را در این سفر همراهی می‌کنند.

افخم هم‌چنین گفت: در اجلاس یک روزه وین که درباره سوریه برگزار می‌شود، وزیران امور خارجه روسیه، آمریکا و چندین کشور اروپایی و عربی شرکت خواهند کرد.

مرضیه افخم پیش از این در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف وزرای خارجه ایران و روسیه عصر دیروز(سه‌شنبه) و صبح امروز(چهارشنبه) در خصوص اوضاع منطقه و موضوع سوریه گفت‌وگو کردند، افزود: اجلاس آتی در وین اتریش در خصوص بحران سوریه محور گفت‌وگو‌های دیروز وزرای خارجه دو کشور بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین پیش از این با تایید دعوت از ایران برای اجلاس سوریه در وین گفته بود که مشارکت ایران در این اجلاس تحت بررسی است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس شب گذشته با انتشار خبری به نقل از مقامات آمریکایی عنوان کرد که از ایران برای شرکت در نشست وین دعوت به عمل آمده است. براساس این خبر، دور بعدی گفت‌وگوها درباره سوریه از پنجشنبه با حضور «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا، «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه و چندین نفر از دیپلمات‌های ارشد اروپایی و عربی در شهر وین، پایتخت اتریش آغاز خواهد شد.

مقام‌های آمریکایی عنوان کردند که دعوت از ایران را روسیه تحویل ایران داده، اما تهران هنوز به آن پاسخ نداده است.

واشنگتن پیشتر از احتمال حضور ایران در این رایزنی سخن گفته بود اما معارضان سوری و متحدان آمریکا، به ویژه عربستان، با این اقدام مخالفت کرده بودند.

وزرای خارجه ترکیه، عربستان، روسیه و آمریکا نیز در نشست وین حضور خواهند یافت.