اهداف‌آزادگی ایران و سلطه‌گری آمریکا در یک‌قالب نمی‌گنجد

به گزارشافکارخبر، علیرضا زاکانی شامگاه چهارشنبه در همایش تبیین نامه امام خامنه‌ای پیرامون پذیرش برجام اظهار داشت: در برجام باید خواسته‌های کشور ما و آمریکا اجابت می‌شد که این امکان با اهداف مختلف این ۲ کشور غیرممکن بود.

وی افزود: ایران اسلامی دنبال زمینه ظهور امام زمان(عج) است و ما نیز قصدمان حمایت از مستضعفان جهان است.

رئیس کمیسیون برجام گفت: نگاه جهانی ما بر پایه آزادی‌بخشی و آزادگی جهان و همچنین حمایت از مستضعفان است.

زاکانی عنوان کرد: آمریکا برای رسیدن به اهدافش دست به هر اقدامی می‌زند و مرتب در انجام تعهدات خود بهانه می‌آورد

وی با اشاره به وجود دو نگاه در کشور اظهار داشت: نگاه اول بر پایه استقلال نظام جمهوری اسلامی و بر پایه قرآن و فرمایش معصومان است و بر این اساس در کشور نگاه اجتهادی وجود دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: نگاه دوم بر پایه رفع مشکلات از طریق ارتباط همه جانبه با غرب و آمریکا است و امتحان این دیدگاه در گذشته با شکست شدید مواجه شد.

زاکانی با اشاره به صحبت‌های آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بیان کرد: اینکه کسی تصور کند " غرب و آمریکا غیر از شفافیت از ما چیزی در زمینه هسته‌ای نمی‌خواهند " اندیشه غلط و بی‌ریشه‌ای است.

وی عنوان کرد: اگر جمهوری اسلامی ایران از ارزش‌های خود کوتاه بیاید نصرت الهی را از دست می‌دهد.

زاکانی اظهار داشت: وضع تحریم‌ها علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد اما با وقوع فتنه سال ۱۳۸۸ این تحریم‌ها به یکباره تبدیل به قطعنامه‌های شدید علیه ایران شد و مستکبران مردم را برای رهایی از این تحریم‌ها به حمایت از سران فتنه‌گر انتخابات آن سال دعوت می‌کردند.

وی افزود: مقام معظم رهبری همواره از تیم مذاکره کننده هسته‌ای به سبب فعالیت‌های فراوان خود در راستای حفظ منافع ملی تشکر و قدردانی کرده و همچنین تلاش اصحاب رسانه و منتقدان برجام را ارج نهادند اما تاکید ایشان بر اتحاد تمام احزاب و جریان‌های مختلف فکری در راستای حفظ منافع ملی بوده است.

رئیس کمیسیون ویژه برجام، گفت: رهبر انقلاب همیشه مردم و مسئولان را به اتحاد در کشور دعوت کردند و ریشه تمام مشکلات کشور را در عملکرد مسئولان داخلی عنوان کردند.

وی عنوان کرد: نباید مردم و مسئولان برای حل مشکلات خود چشم به بیرون از کشور داشته باشند چرا که مستکبران قصدشان نفوذ و تفرقه در کشور اسلامی ایران است و مشکلات کشور تنها به دست مسئولان و مردم کشور خودمان که با دلسوزی و فداکاری نهال کوچک انقلاب را آبیاری کرده و آن را به درختی محکم و استوار تبدیل کرده‌ایم حل می‌شود.

زاکانی اظهار داشت: دولت و مجلس باید با اتحاد به رفع مشکلات مردم و خدمتگذاری به ملت مسلمان ایران تلاش کرده و دید جناحی و حزبی خود را کنار بگذارند تا دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اتحاد ملت و مسئولان در راستای شعار سال به تحقق بپیوندد.

وی افزود: در جهان کنونی آمریکا به یک شیر بی‌دندان و فاقد یال و پنجه تبدیل شده که توهم هیبت دارد در صورتی‌که این کشور دیگر ابهتی میان جهان نداشته و اهداف شومش برای تمامی جهان و حتی متحدانش رو شده است.

زاکانی در پاسخ به سوال مبنی به نظر ایشان درباره تهدید یکی از اعضاء تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشور در روز تصویب برجام، اظهار داشت: این حرکت در شان یک نماینده مجلس شورای اسلامی نبوده و باید مسئولان بدانند که اگر نقدی هست در فضایی دوستانه با هدف حفظ منافع ملی و با منطق کامل بیان شود.

وی افزود: اگرچه در روز تصویب برجام فشار بر روی نماینده‌های ملت بسیار بالا بود و برخی از اعضاء تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشور قصد فرافکنی در نقاط ضعیف برجام را داشتند که سبب عصبانیت برخی از نمایندگان مجلس شد.

رئیس کمیسیون برجام گفت: البته برخوردهای تند و ایجاد تنش به هیچ عنوان جای توجیح ندارد و باید حساسیت‌ها بر روی منافع ملی در کمال آرامش بیان شود.

وی همچنین در پاسخ به تسنیم در ایجاد برخی از انتقادات شدید به برجام با وجود این امر به یک قانون ملی، عنوان کرد: صرفا بیان انتقادات به سبب انتظارات بیشتر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بیان می‌شود و قصد هیچ‌گونه مخالفتی با این قانون وجود ندارد.

زاکانی اظهار داشت: انتقادات اگرچه باید به دور از کینه و با صمیمیت در راستای منافع ملی انجام شود اما تنها قصد نمایندگان منتقد برجام صرفا ایجاد یک تعهد قابل استناد از سوی غرب به ایران برای انجام تعهدات خود است.

وی افزود: تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشور با یک تلاش خستگی ناپذیر تمام تلاش خود را در راستای حفظ منافع ملی انجام داده اما برخی از نکات برجام دارای ضعف و یا ابهام است که این وظیفه نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که با بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود مانع از هدر رفتن زحمت تیم مذاکره کننده هسته‌ای در این امر شود.

رئیس کمیسیون برجام گفت: البته اگر نقدی صورت می‌گیرد نباید بر پایه تخریب در جهت رقیب‌تراشی انتخاباتی باشد و باید با وجود توقع مقام معظم رهبری از مسئولان نظام در جهت حفظ منافع ملی، نقدها و بیان نظرات انجام شود.

وی عنوان کرد: مسئولان هم باید در اموراتی که به منافع ملت و کشور اسلامی وابسته است از بیان دیدگاه‌های حزبی و جناحی و همچنین بحث‌های انتخاباتی اجتناب کنند.

زاکانی بر زمان دقیق رفع تحریم‌ها، اظهار داشت: در زمانی‌که ایران تمام تعهدات خود را انجام دهد برخی از تحریم‌ها به صورت لغو و یا به حالت تعلیق در می‌آیند.

وی با اشاره به عدم اعتماد مسئولان نظام به سوابق گذشته آمریکا، افزود: از ۵۰ ایالت آمریکا پانزده ایالت حاضر به رفع تحریم‌های ایران نیستند حال آنکه شخص رئیس جمهور این کشور دستور به این امر برای لغو تحریم‌های کشورمان داده است.

رئیس کمیسیون برجام گفت: همچنین ۶قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت لغو مشروط می‌شود و اگر آن‌ها در مسئله‌ای دبه کنند آن تحریم‌ها به شکل نخست خود بازمی‌گردد.

وی در پایان عنوان کرد اگر رهنمودهای حضرت امام خامنه‌ای و حمایت‌های ملت ایران نبود در هیچ یک از مراحل سخت و دشوار موفق و پیروز نمی‌شدیم.