وزارت ارشاد برای نفوذ دشمن، اتوبان درست کرده است / انتشاراتی که به سلمان رشدی جایزه داد!

به گزارش افکارخبر، شهریار زرشناس عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مهمان برنامه امشب ثریا بود و از جریان نفوذ آمریکا در ایران گفت.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به وقوع انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی(ره)، اظهار داشت: با انقلاب اسلامی، آمریکا و نظام سلطه نمی توانست بپذیرد ایران به عنوان یک کشور وابسته، از این وابستگی آزاد شود به همین دلیل تلاش کرد تا شرایط را به قبل از انقلاب بر گرداند و برای این مساله در کنار توطئه های مختلف، خط نفوذ را نیز فعال کرد.

زرشناس با بیان این که از همان ابتدای انقلاب اسلامی، یک جناح لیبرال در کشور حضور داشت، گفت: که ابتدا مهندس بازرگان و دولت موقت نمایندگی آن را بر عهده داشت و بعد هم به بنی صدر رسید؛ وقتی او دچار بن بست شد روند جریان استحاله نیز تغییر کرد و به صورت بطئی و پنهان دنبال شد.

* جریان نفوذ از دهه ۶۰ در قالب فرهنگی کار خود را پی گرفت


این استاد دانشگاه بیان داشت: این جریان در دوره سال های ۶۰ تا ۶۷ به جای فعالیت سیاسی روی به فعالیت فرهنگی آورد و اقدامات جدی خود را در این عرصه پی گیری کرد تا از طریق ترویج جهان بینی برآمده از علوم انسانی و حمایت از جریان روشنفکری معاند در عرصه مطبوعات و نشر کتاب، فاز اول تهاجم فرهنگی را آغاز کند.

وی با اشاره به این که سیاست گزاری های وزارت ارشاد وقت، ترویج پشیمانی از انقلاب است که نقطه اوج آن را در نوشته های حاتم قادری می بینیم، افزود: این جریان نفوذ در آن زمان، کورانی از ترجمه به راه می اندازند؛ ترجمه آثاری از هانا آرنت، جورج اورول، میلر و …که تک تک این افراد مهره های ناتوی فرهنگی برای مبارزه با هر نوع انقلابی در جهان بودند به عنوان مثال جوهره کتاب های آرنت، اشتباه نشان دادن انقلاب و انقلابی بودن است.

* جریانی که در ایران به سلمان رشدی جایزه داد!


شهریار زرشناس با اشاره به نمونه ای از این جریان نفوذ فرهنگی گفت: اگر بخواهم مصداقی برای این جریان بیاورم انتشاراتی های خوارزمی و نو است که متعلق به پسر عبدالرحیم جعفری، مالک انتشارات امیرکبیر و مهره تحت حمایت گسترده ساواک است که می کوشید با تشکیل تراست بزرگ نشر، سبک زندگی آمریکایی را ترویج کند.

وی افزود: به موازات این حرکت در عرصه کتاب، در مطبوعات نیز شاگردان عبدالکریم سروش نقش جدی ایفا کردند و رسانه های مهم آن زمان یعنی اطلاعات، کیهان، ابرار و … را دست گرفتند و همین ها بودند که در سال ۶۵ به کتاب بچه های «نیمه شب»، سلمان رشدی جایزه کتاب سال اهدا کردند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به ساخت آثار سینمایی شبه روشنفکری در دهه ۶۰ گفت: در عرصه سینما نیز ما شاهد فعالیت جریان نفوذ هستیم که از افرادی نظیر عباس کیارستمی و بهرام بیضایی حمایت کردند و کوشیدند با ترویج سینمای تارکوفسکی و نظایر آن، سبک زندگی دلخواه و غیرانقلابی را ترویج کنند.

* سروش، فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی را عقیم کرد


وی به فعالیت های جریان نفوذ فرهنگی در دانشگاه نیز اشاره کرد و بیان داشت: محوریت عبدالکریم سروش در شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین سبب ساز عقیم شدن فعالیت این شورا و گسترش علوم انسانی سکولار در کشور شد که با تاسیس دانشگاه آزاد نیز در سراسر کشور بسط و توسعه یافت.

زرشناس با بیان این که اینها در دهه ۶۰ به صورت پنهان کار می کردند تا در دهه هفتاد بهره برداری سیاسی خود را داشته باشند، گفت: از سال ۶۸ به بعد رهبر معظم انقلاب به صورت مکرر نسبت به تجمل گرایی و تهاجم فرهنگی با بیان های مختلف هشدار دادند. از این سال بود که با روی کار آمدن دولت کارگزاران، تهاجم فرهنگی کاملا رسمی شد. به عنوان مثال عطالله مهاجرانی، معاون رئیس جمهور و محمد خاتمی، وزیر ارشاد وقت صراحتا از عباس معروفی و جریان گردون حمایت کردند و از سوی مقابل نیز کوچکترین کمکی به جریان مومن به انقلاب صورت نمی گرفت.

* چپ های دولت موسوی، راست های دولت هاشمی


وی با اشاره به دولت هاشمی رفسنجانی و نقش آن در بسط سرمایه داری در ایران بیان کرد: در دهه ۷۰، تیم تکنوکرات بروکرات مهندس موسوی که داعیه چپ گرایی داشتند در دولت کارگزاران سیاست های سرمایه داری اقتصادی را پی گرفتند و بال های این مدل را فعال کردند و همین جریان پشتوانه مالی عظیم جریان عظیم فعالیت فرهنگی نئولیبرال شد.

زرشناس با انتقاد از رویه کارگزاران سازندگی در زمان تصدی دولت گفت: سرمایه داری شبه مدرن در تضاد با آرمان های انقلاب اسلامی، عدالت، استکبارستیزی و حمایت از مستضعفین است؛ سیاست های این آقایان موجب تنش های شدید اجتماعی شد که در سال ۷۴ مجبور شدند به دلیل شدت فشاری که مردم آورده بودند به اجبار قدری از سیاست های خود را تعدیل کردند.

این استاد دانشگاه با بیان این که حرکتی که از سال ۶۰ شروع شد در سال ۷۶ نقطه عطفی یافت اما با شکست کودتای ۷۸، به ناچار مقداری عقب نشینی کرد، گفت: در سال ۸۴ و ۸۸ نیز ضربات جدی به این جریان وارد شد که شکست مهمی برای جریان نفوذ بود. میرحسین موسوی، ۶ روز قبل از انتخابات سال ۸۸ در مصاحبه ای صراحتا اعلام کرد که بنا دارد معادلات را در ساختار قدرت بر هم بزند و در پاسخ به این سوال که با وجود رهبری چگونه این کار را می کند؟ گفت وقتی مردم به خیابان ها بیایند رهبری به اجبار عقب نشینی خواهد کرد.

* نقش جریان نفوذ در اعمال تحریم های ظالمانه علیه ایران


وی با اشاره به تحریم های ظالمانه تحمیلی علیه ایران اظهار داشت: بعد از شکست فتنه ۸۸ باز هم این جریان ناچار به فعالیت پنهانی شد و این بار با همکاری نظام سلطه جهانی، تلاش کردند تا با تحریم و فشار اقتصادی مردم و مسئولین را ناامید کنند. این جریان با وارونه نمایی اعلام کردند که برای رهایی از فشار اقتصادی باید با نظام سلطه که منطقی است و اهل مذاکره وارد گفتگو شد تا سوتفاهم ها رفع شده و گشایش اقتصادی ایجاد شود. در واقع این گونه القا کردند که چون مقابل سلطه گران ایستاده ایم، این مشکلات اقتصادی را داریم.

زرشناس با رد ادعای بهبود شرایط کشور در صورت رابطه با آمریکا گفت: این یک دروغ بزرگ است که گفته می شود، تجربه تاریخی کشورهایی که کاملا تحت سلطه آمریکا هستند نظیر پرو، شیلی، مکزیک، بنگلادش و … نشان می دهد که حتی اگر صد در صد تسلیم آمریکا باشیم باز هم شکوفایی اقتصادی نخواهیم داشت ما اگر می خواهیم از این وضعیت رها شویم باید از مدل اقتصادی شبه مدرن که ذاتا در درون خود فساد و تبعیض و بی عدالتی را دارد رها شویم.

* چرا برخی آب خوردن مردم را نیز به غرب گره می زنند؟


این استاد دانشگاه با اشاره به تجربه فروپاشی بلوک شرق گفت: مساله فروپاشی شوروی تنها مک دونالد و کوکا کولا نیست بلکه مساله این است که اقتصاد ثانوی در آنجا شکل گرفت که متلازم با تجمل گرایی مسئولین بود و زمینه ساز سوق دادن آن حکومت به سمت غرب شد.

زرشناس بیان کرد: در ایران نیز این مساله وجود دارد، گام بر داشتن در مسیر اقتصاد شبه مدرن لاجرم احتیاج به غرب دارد و به همین علت است که برخی حتی آب خوردن مردم را به مذاکره با غرب گره می زنند.

وی در ادامه افزود: حتی اگر همه سرمایه دنیا به ایران وارد شود و تمامی تحریم ها نیز از بین برود باز هم فقط تورم و رکود افزایش خواهد یافت و ما هرگز از این وضعیت رهایی نخواهیم یافت زیرا ذات این اقتصاد فعلی تورم زا و فاسد است.

* وزارت ارشاد برای نفوذ دشمن، اتوبان درست کرده است


این استاد دانشگاه با بیان این که در حال حاضر مسئولین ما در همان مسیر شوروی حرکت می کنند و این حرکت اتوبان سازی برای دشمن است، گفت: ما در عرصه فرهنگی برای دشمن اتوبان ساخته ایم، یک جنگ نرم تمام عیار علیه همه هویت ما در جریان است اما گویا مسئولین وزارت ارشاد متوجه این ماجرا نیستند. میدانی که برای تحرک روشنفکری در این دو سال توسط وزارت ارشاد ایجاد شده بی نظیر است.

وی با بیان این که گویا جریان روشنفکری تمام تلاشش را به کار گرفته تا فضا را اشباع کند و ریشه انقلاب اسلامی را بزند، گفت: من انبوهی از کتاب هایی دارم که معاونت فرهنگی وزارت ارشاد دولت فعلی به آنها مجوز داده و مروج سبک زندگی سکولار، نئولیبرالیسم، آرمان زدایی و تا حدی الحاد است؛ امیدوارم معاون فرهنگی ارشاد این برنامه را ببیند و پاسخی دهند و بنده برای تک تک ادعاهایم آمادگی مناظره با ایشان دارم.

* چرا دانشجوی ما باید کتب نویسندگان ضدانقلاب را بخواند؟


این استاد دانشگاه به عملکرد وزارت علوم دولت یازدهم نیز شدیدا انتقاد کرد و گفت: در وزارت علوم هم وضع به همین منوال است. به عنوان مثال دانشجوی سیاسی ما باید کتاب های هانا آرنت را بخواند، کتاب های حسین بشیریه که دشمن انقلاب اسلامی است را بخواند، کتاب های همایون کاتوزیان که اساسا معتقد است ولایت فقیه دیکتاتوری است را بخواند؛ این وضعیت اسف بار است و ما انبوهی از این مسائل را می بینیم.

زرشناس با بیان این که جریان نفوذ به دنبال آن است که در این فضا، شرایطی را مهیا کند که در عرصه سیاسی توازن قوا را به نفع خود بر هم بزند گفت: جریان نفوذ اکنون نیز در ساخت قدرت شریک است. اینها مشکلی با صورت جمهوری اسلامی ندارند بلکه با سیرت آن که مبارزه، جهاد و عدالت است مشکل دارند.

* نئولیبرال های متدین، اعتقادی به مبارزه با نظام سلطه ندارند.


عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به نئولیبرال های متدین بیان داشت: ما در داخل نئولیبرال هایی داریم که واقعا متدین هستند کما این که بازرگان هم انسان بسیار متدین و متشرعی بود؛ مساله تدین این افراد نیست بلکه اینها اساسا اعتقادی به مبارزه با نظام سلطه و مکتب امام خمینی(ره) ندارند.

زرشناس با اشاره به توانمندی های انقلاب گفت: انقلاب اسلامی تمام منافع آمریکا در خاورمیانه و جهان سوم را بر هم ریخت و سخت منطقه را تغییر داد؛ این انقلاب بزرگترین حامی جریان های مقاوم، مبارز و عدالت طلب است و جاذبه ایدئولوژیک و قدرت بسیج گری مستضعفین آن مانع از طرح خاورمیانه بزرگ آمریکا شد.

وی در انتها اظهار داشت: حزب الله اگر در ایران بسیج شود، علیرغم عدم حمایت های مسئولین مقابله با این جریان معاند کاری راحت است و ما پیروز می شویم.