سانتریفیوژهای درحال چرخش جمع نشده‌اند

به گزارش افکارخبر، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با بیان اینکه بعد از برجام چهره ایران عوض می شود اظهار کرد: آنچه بعد از برجام تغییر خواهد کرد چهره کاذبی است که غربیها از ایران ساخته اند نه چهره واقعی.

وی با بیان اینکه تصویر ایران در حال دفاع از فلسطین و مظلومان یمن و سوریه عوض نخواهد شد گفت: اتکا به ملت و مقابله هوشمندانه با استعمارگیری‌های آمریکا تغییر نخواهد کرد.

شمخانی گفت: پاسخ ایران به نقض توافقات هسته ای غربی‌ها بسیار صریح خواهد بود زیرا ایران می‌تواند به سرعت به سمت نقطه مورد نظر خود برگردد البته طرف اروپایی هم توافق نکرده که آنرا نقض کند و در اینجا باید از آمریکاییها انتظار نقض توافق را داشت.

وی افزود: در ایران دیدبانی وجود دارد که نگاهش به «هارت و پورت» غربی‌ها نیست بلکه به آسمان و نگاه خداست که ببیند خدا راضی است یا ناراضی.

سانتریفیوژهای درحال چرخش جمع نشده‌اند


دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه سانتریفیوژهای در حال چرخش جمع نشده اند گفت: اجرای برجام از زمان بندی مشخصی تبعیت می کند و در حال حاضر تمهیدات لازم برای پاک سازی ضایعات نطنز و فردو مهیا شده است اما هنوز هیچ سانتریفیوژی جمع نشده است.

شمخانی افزود: برای اجرای برجام منتظر اعلام نظر رسمی شورای حکام مبنی بر بسته شدن پرونده هسته ای ایران هستیم و اعلام این حکم اجرای برجام را روانتر می کند.

وی با تأکید بر اینکه باید گذشته را کنار گذاشت و به چگونگی اجرای برجام پرداخت به گونه ای که به انسجام ملی بینجامد افزود: ایران به سمت داشتن توان هسته ای قابل قبول و صلح آمیز حرکت خواهد کرد و نباید بعد از توافق و اجرای برجام نگاهی سهل انگارانه و یا مبتنی بر عدم اجرای برجام داشت بلکه باید راهکاریی برای اجرای هوشمندانه برجام در نظر گرفت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ایران همیشه به دنبال توافق متعادل بوده و نمی خواسته با زیاده خواهی‌ها یا برداشت غلط طرف مقابل راهی به پیش ببرد، به همین دلیل بود که رهبر معظم انقلاب هم در پیامی به غربی‌ها فرمودند که این شما بودید که به بن بست رسیدید نه ما و باید بدانید که توقف فعالیت هسته ای توقف توانایی هسته ای ایران نیست.

مشغول گزینش افراد هوشمند برای هیات نظارت بر برجام هستیم


شمخانی از تشکیل نشدن هیئت نظارت بر اجرای برجام در کشور خبر داد و گفت: از آنجا که نظارت و اجرا بر قیود احکام شورای عالی امنیت ملی بسیار سخت و مستلزم ذکاوت بالایی است هنوز مشغول گزینش و انتخاب افراد هوشمندی برای این هیئت هستیم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی عین انقلاب اسلامی است و به این خاطر حضرت امام خمینی(ره) فرمودند دین می تواند اداره کننده جامعه باشد افزود: این رسالتی است که هیچکس نمی تواند آنرا کنار بگذارد و رابطه تاریخی و دینی ما دلالت بر آن دارد که ما همواره به اصول خود راسخ بوده و هستیم و اینگونه است که ایران قدرت منطقه بوده و هست و به پشتوانه این قدرت توانسته با شش کشور قدرتمند و بزرگ دنیا وارد مذاکره شود و در نهایت به پیروزی برسد.

ورود «مک دونالد و کی اف سی» باعثایجاد دیپلماسی سیاه می‌شود


دبیر شورایعالی امنیت ملی در ادامه با بیان اینکه با همبرگر و مرغ سوخاری مخالف نیستیم اما با تابوشکنی مخالفیم افزود: ورود کی اف سی و مک دونالد می تواند منجر به شکل گیری دیپلماسی سیاه باشد.

شمخانی با بیان اینکه ملت ایران ملت عاشورایی و ممکن است در ایران جوانان جین بپوشند و با دولت مخالف باشند اما در هیئتها حاضر می شوند و در ماه رمضان روزه می گیرند تاکید کرد: در ایران گسست نسلی مصداقی ندارد.

وی دلیل حضور ایران در دمشق را مشاوره عنوان کرد نه شرکت در جنگ، گفت: اگر عراق و یمن و دیگر کشورهای همسایه از هم بپاشند بر سر مرزهای ایران چه خواهد آمد اینجاست که حضور ایران به منظور مشاوره در کشورهایی همچون سوریه و عراق لازم و ضروری است.

دبیر شورایعالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه بطور قطع داعش ابزار غرب برای پیشبرد سیاستهای منطقه ای اش است، افزود: چگونه است که ایران با کمک نیروهای بومی و مردمی داعش را از بغداد، اربیل و دمشق دور کرد اما آمریکایی‌ها مدتها پس از ائتلاف ضربات چندانی به داعش وارد نکردند بنا بر این داعش با پول و تجهیزات غرب حمایت می شود.

وی اضافه کرد: آمریکا با امکانات پهپادی و ماهواره ای می تواند به داعش ضربه وارد کند اما از ۱۳۰ سورتی پرواز در روز تنها ۱۲ هدف را می زنند و در هدف قرار دادن نیز از ستاد فرماندهی دستور می گیرند که کجا را بزنند و کجا را نزنند بنا بر این می توان به راحتی پی برد که تشکیل ائتلاف ضد داعش نیز نوعی وابسته سازی دولتها به غرب است.

شمخانی افزود: آمریکا تانکر سوخت حمل و فروش نفت را که گاهی اوقات به ۱۰۰ تانکر نیز می رسد می بیند که چگونه به فروش می رسد چرا که می داند منابع مالی داعش باید از این طریق تأمین شود بنابراین آن را هدف قرار نمی دهد.

سیاست ایران و آمریکا در مبارزه با تروریسم یکسان نیست


وی تصریح کرد: ما اقدامات عملیاتی آمریکا و نحوه رفتار آنها با داعش را می بینیم و می شنویم که آنها کار چندانی با داعش ندارند و اتفاقاً به قول خودشان به معارضان معتدل سلاح می دهند که این سلاح به دست گروههای تکفیری نیز می رسد اما زمانی که روسها با حملات هوایی از ارتش سوریه حمایت کردند آمریکاییها به تکاپو افتادند که از قافله عقب نمانند.

دبیر شورایعالی امنیت ملی با تأکید بر اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران با آمریکا به ویژه در مبارزه با تروریسم یکسان نیست گفت: ما رفتار آمریکا همچون اشغال و باقی ماندن در کشوری و مستعمره سازی آنرا هرگز دنبال نمی کنیم و در مواجهه با حاکمیت سوریه نیز آنها با داعش نمی جنگند اما از طرف دیگر خواهان تغییر حکومت بشار اسد هستند و این نشان از سیاستهای یک بام و دو هواست.

وی افزود: در زمینه حقوق بشر نیز شاهد سیاستهای یک بام و دو هوای آمریکا هستیم چرا که متحدترین کشورهای حامی آمریکا در منطقه ظالمترین آنها نسبت به موضوع حقوق بشر هستند.

شمخانی در ادامه اشاره ای به حملات چند ماهه و مستمر دولت سعودی علیه مردم یمن کرد و گفت: عربستان رکورد تاریخی تلخی برای خودش ثبت کرد و این جنایتهایش در ذهن جهان اسلام به عنوان رکورد مفتضح باقی می ماند.

وی افزود: سعودی‌ها ماهانه با ده تا دوازده میلیارد دلار از هر طرف به یمن حمله می کنند و این کشور را در ظالمانه ترین محاصره اقتصادی قرار می دهند اما به چه نتایجی دست یافته اند.

وضعیت غضنفر رکن آبادی مبهم است


دبیر شورایعالی امنیت ملی با اشاره به فاجعه تلخ منا و مسئول دانستن دولت سعودی در این زمینه گفت: فاجعه منا می شد رخ ندهد و اگر رخ داد از تلفات بیشتر جلوگیری می کردند بنا بر این آنها باید تضمین دهند که دیگر چنین حادثه ای تکرار نمی شود و درباره علت های حادثه نیز کمیته حقیقت یابی باید تشکیل شود.

وی درباره آخرین وضعیت رکن آبادی نیز افزود: وزارت خارجه در مورد رکن آبادی بیشتر انگیزه پیگیری دارد و البته موضوع آقای رکن آبادی موضوعی مبهم است و خبر جدیدی در دست نیست.

شمخانی همچنین همکاری و تعامل بیشتر با همسایگان و دوستان منطقه ای را از اولویتهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: انتظار داریم این همکاریها در فضای دوره برجام به آن سرعت داده شود.

دبیر شورایعالی امنیت ملی درباره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در اسفند امسال نیز افزود: ان شاء الله این دو انتخابات آشکارسازی اقتدار جمهوری اسلامی ایران و مأیوس سازی دشمنان آن در فضایی رقابتی، سالم و مشارکتی همراه با امنیت خواهد بود.

وی با یادآوری دشمنی آمریکا در برابر ایران گفت: دشمنی دشمن هرگز کم نمی شود و برای مقابله با دشمن نیز وحدت و انسجام حول محور مقام معظم رهبری، تحمل همدیگر، سعه صدر، رعایت قوانین بر اساس دین یک اصل ضروری است تا با بسترسازی دشمنی دشمنان نیز مقابله شود.