باز هم پای ایران وسط است!

به گزارش افکارخبر، مقامات کاخ سفید اعلام کردند بنیامین نتانیاهو در نخستین سفر خود به واشینگتن پس از توافق هسته‌ای ایران، به اهدافش نخواهد رسید. قرار است بنیامین نتانیاهو در سفر روز یک‌شنبه خود به واشینگتن، از باراک اوباما بخواهد به مدت ۱۰ سال، سالانه ۵ میلیارد دلار برای مقابله با تهدید ایران به این رژیم بپردازد.


یکی از مقامات کاخ سفید در این باره گفت: «هیچ توجیهی برای افزایش کمک نظامی به اسرائیل وجود ندارد. به خصوص در شرایط کنونی که بودجه دولت فدرال کاهش یافته است و اعضای کنگره، دولت آمریکا را به اسراف منابع مالی متهم می‌کنند.»


بر اساس اعلام این مقامات، اوباما نه تنها با افزایش کمک نظامی به رژیم صهیونیستی موافقت نخواهد کرد، بلکه احتمال دارد بسته کمک مالی را تا حدود یک میلیارد دلار در سال کاهش دهد.


به دنبال اعلام طرح پیشنهادی نتانیاهو و واکنش مقامات کاخ سفید، نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: نتانیاهو درباره درخواست افزایش کمک نظامی تغییر عقیده داده است و در سفر خود به آمریکا بیشتر بر بهبود روابط با طرف آمریکایی تمرکز خواهد کرد.


بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در آستانه سفر نتانیاهو اعلام کرد پیشنهاد از سرگیری مذاکرات صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی در دوران باقی مانده از ریاست‌جمهوری باراک اوباما مطرح نخواهد شد. وی افزود: به عقیده اوباما دست‌یابی به صلح میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی تا ژانویه ۲۰۱۷(اوایل دی ۱۳۹۵) بعید به نظر می‌رسد.


اظهارات تند ران باراتز، سخنگوی جدید رژیم صهیونیستی، علیه مقامات آمریکایی، نیز یکی دیگر از مسائلی است که این دیدار را تحت تأثیر قرار خواهد داد. باراتز سال گذشته، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، را عقب مانده ذهنی خواند و «سن عقلی» وی را ۱۲ سال دانست.


در پی اعتراض مقامات کاخ سفید به اظهارات تند باراتز، نتانیاهو وعده داد درباره انتصاب او تجدید نظر کند؛ اما اندکی بعد تغییر عقیده داد و اظهاراتش را انکار کرد.


پیشبینی میشود علیرغم تلاش اوباما و نتانیاهو برای گذر از اختلافات، روابط سرد گذشته میان دو طرف بر سر توافق هستهای ایران، بر این دیدار تأثیر بگذارد. آنها نمیتوانند مانند گذشته به یکدیگر اعتماد کنند و با احتیاط به یکدیگر نزدیک خواهند شد.