ظریف: دیپلماسی عمومی نیازمند صبر، تحمل و شجاعت است

به گزارشافکارخبر،مراسم معارفه صادق‌ حسین جابری انصاری، سخنگوی جدید وزارت امور خارجه و تودیع مرضیه افخم، سخنگوی پیشین دستگاه دیپلماسی در ساختمان این وزارتخانه برگزار و همچنین خانم افخم به عنوان نخستین سفیر زن ایران در مالزی معرفی شد.

ظریف در این مراسم ضمن تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام زین العابدین(ع) گفت: امروز شاهد یک تحول مهم دیگر در وزارت امور خارجه هستیم.

وی یادآور شد: نخستین سخنگوی زن وزارت امور خارجه با موفقیت بعد از بیش از ۲ سال ادای وظیفه در یکی از دشوراترین حوزه‌های این وزارتخانه، سابقه بسیار خوبی برای مدیریت بانوان در صحنه‌های مهم سیاسی و اجتماعی کشور بر جای گذاشت.

وزیر امور خارجه افزود: امروز خانم افخم به عنوان نخسین سفیر زن جمهوری اسلامی ایران عازم کشور مهم، دوست و برادر، مالزی می‌شود که ان‌شاءالله بتواند روابط دو کشور را گسترده‌تر و محکم‌تر کند.

وی با اشاره به تلاش افخم به عنوان رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه اظهار داشت: در دورانی که سیاست خارجی و کار وزارت امور خارجه، مورد توجه ویژه افکار عمومی کشور و دوستان عزیز در رسانه‌ها بود، خانم افخم این کار بسیار دشوار و شبانه روزی را با متانت، ‌ شجاعت و درایت ویژه به خوبی و با موفقیت به انجام رساند.

وزیر امور خارجه با اشاره به نقش دیپلماسی عمومی در جهان امروز اضافه کرد: دیپلماسی عمومی در جهان امروز همزمان یک حرفه، یک هنر و یک علم است و تنها با داشتن تجربه و علم ارتباطات دیپلماسی نمی‌توان موفق بود.

ظریف افزود: دیپلماسی عمومی امروز نیازمند هنرمندی خاص، صبر و تحمل ویژه، آینده‌نگری، دوراندیشی و بیش از هر چیز شجاعت است.

وی اظهار داشت: افکار عمومی یک عنصر مهم قدرت در جهان امروز است و هنر دیپلمات این است که ضمن احترام به خواست مردم، بتواند منافع ملی را فراتر از هیجانات روزمره اداره کند و این یک هنر در دیپلماسی عمومی است.

ظریف با اشاره به تلاش‌های افخم در حوزه دیپلماسی عمومی و سخنگویی اذعان داشت: خانم افخم به‌ خوبی و با موفقیت از این آزمون دشوار خارج شد.

وی افزود: بسیار مهم بود که این تجربه نخستین بانوی ایرانی در این حوزه با موفقیت انجام شود و من از ایشان برای تمام تلاش و اهتمامشان تشکر می‌کنم و یقین دارم که در سمت جدید از این تجربه و اهتمام بهره می‌گیرند تا روابط دو کشور ایران و مالزی را بهتر کنند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما وزیر امور خارجه انتخاب افخم را به عنوان سفیر جدید ایران در مالزی، کاری بسیار ساده عنوان کرد و گفت: تصمیم گیری در شورای معاونان برای انتخاب ایشان بسیار ساده بود و اجماع چند دقیقه بیشتر طول نکشید.

وی افزود: اما یکی از دشوارترین کارها تصمیم گیری در مورد جانشین خانم افخم بود و من بسیار خوشحالم که با تصمیم جمعی ما در شورای معاونان، آقای جابری انصاری یکی از دیپلماتهای باسابقه، اهل قلم، فکر و ارزشی ما به عنوان جانشین خانم افخم انتخاب شد.