کار کمیسیون برجام با اتمام برجام خاتمه می‌یابد

به گزارش افکارخبر، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون ویژه برجام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی اخبار منتشر شده مبنی بر مصوبه هیأت رئیسه مجلس برای ارسال اسناد کمیسیون ویژه برجام به کمیسیون امنیت ملی، اظهار داشت: کمیسیون ویژه برجام مبتنی بر ماده ۴۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و بر اساس رأی نمایندگان ملت در صحن علنی پارلمان شکل گرفته و تشکیل شده است.

*منشأ قانونی و شرایط شکل‌گیری و نحوه تشکیل کمیسیون ویژه برجام در مجلس مشخص است

وی با بیان اینکه هم منشأ قانونی و هم شرایط شکل‌گیری و نحوه تشکیل کمیسیون ویژه برجام در مجلس مشخص است، افزود: برای همگان معلوم است که کمیسیون ویژه برجام بر چه اساسی شکل گرفته و از چه طریقی اعضای این کمیسیون در صحن علنی خانه ملت رأی آوردند.

*کار کمیسیون ویژه برجام با پایان عمر مجلس نهم خاتمه می‌یابد

رئیس کمیسیون ویژه برجام در مجلس بر همین اساس یادآور شد: به ۲ صورت موضوع کمیسیون ویژه برجام خاتمه پیدا می‌کند یا باید دوره و همر مجلس نهم به پایان برسد و تمام شود یا بر اساس اینکه موضوع کمیسیون ویژه برجام خاتمه یافته تلقی شود که آن باید مبتنی بر رأی و نظر نمایندگان مجلس اعلام شود.

*هر گونه تصمیم راجع به کمیسیون ویژه برجام کاملاً غیرقانونی است / هر تصمیمی منشأ هزینه و اختلاف خواهد بود


وی تصریح کرد: به هر حال الآن نه عمر مجلس نهم به انتهای خودش رسیده و نه موضوع برجام خاتمه یافته است، لذا هر گونه تصمیم راجع به کمیسیون ویژه برجام کاملاً غیرقانونی است و به نظرم منشأ هزینه و اختلاف خواهد بود که به صلاح مجلس شورای اسلامی و هیأت رئیسه محترم پارلمان نیست.

*تاکنون مطلبی از سوی هیأت رئیسه به کمیسیون برجام درباره ارسال اسناد به کمیسیون امنیت ملی ابلاغ نشده است


زاکانی تأکید کرد: تاکنون مطلبی از جانب هیأت رئیسه مجلس به کمیسیون ویژه برجام مبنی بر لزوم ارسال اسناد کمیسیون ویژه برجام به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کتباً و رسماً ابلاغ نشده است.

وی در این زمینه توضیح داد: اگر مصاحبه یا نکته‌ای در این زمینه مطرح شده باید بگویم تاکنون مطلبی از جانب هیأت رئیسه مجلس به بنده به عنوان رئیس کمیسیون ویژه برجام ابلاغ نشده است که بخواهم ما به ازای قانونی بودن و یا نبودن این مصوبه هیأت رئیسه موضع رسمی کمیسیون را رسماً منتقل کنم.

*شنیده‌ها درباره مصوبه هیأت رئیسه برای ارسال اسناد کاملاً غیرقانونی است


زاکانی خاطرنشان کرد: اگر شنیده‌های ما مبنی بر وجود چنین مصوبه‌ای در هیأت رئیسه درست و چنین تصمیمی را گرفته شده باشد، باید بگویم که چنین مصوبه‌ای کاملاً غیرقانونی است.

* محملی در آیین‌نامه داخلی مجلس برای ملغی کردن کمیسیونی توسط هیأت رئیسه وجود ندارد


وی در پایان خاطرنشان کرد: در آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی محملی برای اینکه هیأت رئیسه مجلس کمیسیونی را ملغی کند و به نوعی ادامه کار کمیسیونی را خاتمه‌یافته اعلام کند، وجود ندارد و به نظرم این موضوع جدی و از جنس کارهای اساسی و پایه‌ای هم نیست که بخواهد مورد اعتنا قرار گیرد.