چه کسی رئیس مجلس دهم خواهد شد؟!
گروه سیاسی

، تا انتخابات مجلس دهم تنها ۴ ماه باقی مانده است و صف بندی های انتخاباتی روز به روز شفاف تر می شود، در این بین گمانه زنی درباره رییس مجلس دهم نیز بر اساس همین صف بندی ها شکل می گیرد.

به گزارشافکارخبر، گمانه زنی های شش ماهه گذشته حکایت از آن دارد که جریان های قدرتمند در انتخابات پیش رو بیشتر تمرکز خود برای ریاست مجلس را روی گزینه هایی همچون عارف، لاریجانی، ناطق و جلیلی گذاشته اند.

عارف؛ مرد آرام دولت هشتم
در بین چهره های مطرح برای ریاست مجلس دهم شاید عارف تنها کسی باشد که رای هم حزبی های خود را به صورت کامل در اختیار ندارند و آنها یک گزینه اصولگرا را به او ترجیحمی دهند. روزنامه آرمان(نزدیک به هاشمی) در مقاله ای به صراحت گفته است که با وجود چهره هایی نظیر لاریجانی و ناطق نوری، سر لیستی عارف ممکن نیست. روزنامه های دیگر اصلاح طلب نیز با اشاره به امکان حضور ناطق، از احتمال محور قرار گرفتن وی برای اصلاح طلبان خبر دادند. اما ناطق نه تنها خود را اصولگرا می داند بلکه نسبت به ائتلاف اصلاح طلبان با هاشمی رفسنجانی هم ابراز تردید کرده است. از دید او این ائتلاف محکوم به شکست است چرا که اختلاف نظر عمیق میان دیدگاه هاشمی با اصلاح طلبان وجود دارد.

از سوی دیگر محمدرضا عارف به عنوان معاون اول دولت هشتم در تلاش است تا رای رییس دولت اصلاحات را به سوی خود جلب کند. او در شش ماه گذشته در بیشتر نقاط تهران نمایندگی دایر کرده و خبرنگاران متعددی را برای حمایت از خود در مناطق مختلف تهران، همراه کرده است. با این حال عارف را نمی توان مرد قدرتمندی در لابی گری دانست. او در دوران معاون اولی نیز با این ضعف همراه بود به همین دلیل بارها در کابینه با مخالفت اعضا رو به رو می شد.

علی لاریجانی؛ استاد لابی سیاسی
در طرف مقابل عارف چهره ای قدرتمند بخصوص در لابی گری می توان دید. علی لاریجانی. مردی مازندرانی تبار که این روزها نماینده قم در مجلس شورای اسلامی است و اتفاقا برای هشت سال موفق به تکیه زدن بر کرسی ریاست مجلس شده است. علی لاریجانی به گفته بسیاری از کارشناسان و حتی به اعتراف رییس سازمان انرژی اتمی کسی بود که برجام را از طریق لابی های گسترده، از مجلس عبور داد تا مخالفان برجام موفق به رد این طرح نشوند. هرچند لاریجانی این مساله را رد می کند. برخی معتقدند که لاریجانی از طریق لابی با حسن روحانی و هاشمی رفسنجانی در خصوص برجام، ریاست دور بعدی مجلس آنهم با رای اصلاح طلبان را از هم اکنون خریده است.

اغلب ناظران انتخاباتی معتقدند که مجلس دهم بدون شک اقلیت مطلق و اکثریت مطلق نخواهد داشت. در چنین شرایطی برنده کسی است که بتواند رای خود را از هر دو جناح مجلس کسب کند به همین دلیل لاریجانی بازی بزرگ خود را پیش از انتخابات آغاز کرده است. او را می توان آقای لابی در یک دهه اخیر دانست.

سعید جلیلی، کاندیدای پایداری
گزینه دیگری نیز برای ریاست مجلس از سوی اصولگرایان مطرح است و آن کسی نیست جز سعید جلیلی. دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی کاندیدای مورد نظر جریان پایداری در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲. جلیلی به احتمال قوی کاندیدای قم خواهد بود و خوب می داند که برای تکیه زدن به کرسی ریاست مجلس باید از سیاست مدار کهنه کاری همچون علی لاریجانی عبور کند.

از یکسال پیش خبر حمایت احمدی نژاد، رییس جمهور سابق ایران از سعید جلیلی مطرح شده و هنوز هیچ یک از طرفین این مساله را تکذیب نکرده اند. سعید جلیلی برگ برنده دیگری نیز در اختیار دارد و آن حمایت آیت الله مصباح یزدی از وی است که در انتخابات ۹۲ نیز وجود داشت. با این حال سعید جلیلی نیز مرد لابی های بزرگ نیست. او صداقت را بیش از بازی سیاسی در دستور کار دارد.

ناطق، اصولگرا یا اصللاح طلب؟!
هر چند ناطق نوری گفته است که دیگر وارد عرصه انتخابات به عنوان کاندیدا نخواهد شد و این مسیر سیاست را به دیگران وا گذارده است اما تلاش چهره هایی مانند باهنر از سوی جریان اصولگرا و فعالان رسانه ای نزدیک به کارگزاران از سوی اصلاح طلبان، برای ورود ناطق نوری به انتخابات ممکن است در تصمیم شیخ تغییر ایجاد کند.

ناطق اگر به میدان بیاید بدون شک زمین بازی تغییر خواهد کرد و شاید بسیاری از افراد که سودای ریاست مجلس دارند، حتی کاندیدای انتخابات نشوند. حضور ناطق می تواند توان رقابتی محمدرضا عارف و همچنین علی لاریجانی را از بین ببرد. ناطق تنها به شرط ریاست بر مجلس وارد میدان انتخابات خواهد شد و این شرط در حال حاضر از سوی همه جریان های میانه رو اعم از اصلاح طلب و اصولگرا پذیرفته شده است. حتی جریان تندرو منتصب به اصلاح طلبان نیز ناطق را به عارف ترجیح می دهند.

موسوی لاری کاندیدای کارگزاران
رسول منتجب نیا، قائم مقام کروبی در حزب اعتماد ملی، گفته است که ائتلاف هایی در درون جریان اصلاح طلب برای حضور در انتخابات وجود دارد و برنامه های انتخاباتی اصلاح طلبان را رصد می کند. منظور او جلسات وی با موسوی لاری است که با عنوان کمیته هماهنگی اصلاح طلبان برگزار می شود. منتجب نیا علی رغم سابقه ای که در میان اصلاح طلبان دارد اما با اقبال عمومی آنها رو به رو نیست. در مقابل موسوی لاری کسی است که به در صورت رقابت شانس بیشتری برای سرلیست شدن دارد.

تلاش این دو برای محور قرار گرفتن در جریان اصلاحات تنها زمانی به ثمر می نشیند که رییس دولت صلاحات از آنها حمایت کند. نکته ای که از نظر عارف دور نمانده و او با انتخاب حسن رسولی به عنوان سخنگو در تلاش است تا ازاین شرایط بهره ببرد. بعید به نظر می رسد که جریان اصلاحات بر گزینه ای همچون موسوی لاری ائتلاف کنند.

اگر چه هنوز برای نتیجه گیری برای ریاست مجلس دهم بسیار زود است اما به جرات می توان گفت افرادی همچون عارف، لاریجانی و جلیلی،مهمترین کاندیداهای انتخابات پیش رو برای کسب کرسی ریاست مجلس هستند.