اگر به اجرای برجام توجه نکنیم کلاه الجزایر سرمان می‌رود

به گزارش افکارخبر، حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی و عضو ارشد جبهه پایداری با اشاره به‌احتمال تبدیل برجام به قرارداد الجزایر اظهار داشت: تنها راه جلوگیری از این آسیب توجه به خطوط قرمزی است که مقام معظم رهبری تعیین کرده‌اند.

حسینیان بر همین اساس افزود: اگر اولین اصلی که رهبری تعیین کردند و آن نوشتن نامه تعهد روسای جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا و قول دادن برای اضافه نشدن تحریم‌های جدید در این هشت سال است، اجرا شود، یکی از مسلمات بیمه سازی اجرای قرارداد برجام است، البته سایر نکات نه‌گانه‌‌ای که مقام معظم رهبری فرمودند نیز مهم است.

حسینیان با اشاره به پیمان آمریکا درباره گاز‌های گلخانه‌ای با دنیا که باروی کار آمدن یک رئیس‌جمهور جدید این قرارداد بین‌المللی را هم نادیده گرفتند و به آن عمل نکردند به عدم پایبندی روسای جمهور آمریکا در قرارداد سالت ۲ که بین اتحادیه جماهیر شوروی و ایالات‌متحده منعقدشده بود پرداخت.

این نماینده مجلس بابیان اینکه آمریکا نشان داده که قابل‌اعتماد نیست، تصریح کرد: اگر این موضوع را الگو قرار دهیم و به اجرای برجام دقت نکنیم، همان کلاهی که در جریان اجرای قرارداد الجزایر سرمان رفت، دچار می‌شویم.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: در قرارداد الجزایر قرار بود آمریکا ۱۲ میلیاردی که به ایران بدهکار بودند را با سودش پرداخت کنند اما در جریان اجرا اعلام کردند هر کس از دولت ایران طلب دارد به دادگاه‌های آمریکا مراجعه کند و تعداد زیادی از کسانی که اموالشان به دلیل بدهی به ایران مصادره شده بود دادخواست دادند و دادگاه‌های آمریکا علیه ایران حکم صادر کردند و ۱۲ میلیارد را نیز ذره‌ذره بالا کشیدند و چیز باارزشی به ایران بازنگرداندند.

وی اظهار داشت: ‌ دولت درباره دستورات مقام معظم رهبری در اجرای برجام از تعبیر «نظرات» استفاده می‌کند درحالی‌که این‌ها حکم و دستور است و باید حتماً اجرا شود بنابراین بازی کردن با الفاظ درست نیست.

حسینیان بابیان اینکه تجربه نشان داده که آمریکا قابلاعتماد نیست، درباره اینکه آیا شما نامه ۹ بندی رهبری را یکی از پایههای پیشگیری از تکرار قرارداد الجزایر میدانید تصریح کرد: یکی از راههای نزدیک شدن به اجرای عادلانه برجام همین نکته است گرچه دولت آمریکا دولت قابلاعتمادی نیست.