پیگیری از هیئت رئیسه مجلس برای مطرح شدن تحقیق و تفحص از دو تابعیتی ها
گروه سیاسی

، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، میمه و بورخوار در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگارافکارخبربا بیان اینکه متاسفانه خبری از طرح «تحقیق و تفحص از وضعیت افراد ۲ تابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مسؤولان و مدیران ارشد و شناسایی خلأهای قانونی» در دست نیست، گفت: بر اساس آخرین خبر ما هیئت رئیسه مجلس طرح مذکور را از دستور کار مجلس خارج و آنرا حذف کرد که این کار خلاف آئین نامه داخلی مجلس است.

وی با تاکید بر اینکه طرح مذکور باید در صحن مجلس مطرح و در دستور کار قرار گیرد، تصریح کرد: حذف یک طرح با آنکه در کمیسیون اصلی یعنی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مصوب شده بود و حتی در دستور کار صحن قرار گرفته و در چندین نوبت در دستور کار هفتگی مجلس چاپ شده بود، اقدامی تعجب برانگیز است.

نماینده متقاضی تحقیق و تفحص از وضعیت افراد ۲ تابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مسؤولان و مدیران ارشد و شناسایی خلأهای قانونی با تاکید بر اینکه برای مطرح شدن این طرح در صحن مجلس پیگیرهای لازم انجام خواهد شد، گفت: متقاضیان این طرح نمایندگانی چون روح اله حسینیان نماینده تهران، جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد، بهرام بیرانوند نماینده بروجرد، سیدعلی محمد طاهری نماینده گرگان و سید شکر خدا موسوی نماینده اهواز هستند که همگی تاکید دارند باید تحقیق و تفحص در این زمینه انجام شود.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه هنوز هفت ماه تا پایان مجلس نهم فرصت است، اظهار امیدوارکرد کرد تا پایان مجلس نهم این تحقیق و تفحص به نتیجه برسد.

زمزمه «تحقیق و تفحص از وضعیت افراد دو تابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مسؤولان و مدیران ارشد و شناسایی خلأهای قانونی» از اواخر سال گذشته در مجلس شنیده می شد.

این طرح در نیمه اردیبهشت ماه در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مصوب شد و برای مطرح شدن در صحن مجلس به هیئت رئیسه مجلس ارجاع و در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

طبق قانون کشورمان داشتن تابعیت یک کشور بیگانه قابل قبول نیست و ایران تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی شناسد.

گفتنی است، گرین کارت یا کارت سبز(به انگلیسی: Green Card) به کارتی گفته می‌شود که نشان دهنده اقامت دائم در ایالات متحده آمریکا است. به کارت‌های اقامت در دیگر کشورها نیز گاهی کارت سبز گفته می‌شود.

گرین کارت آمریکا در واقع اجازه اقامت دائم، کار، تحصیل، زندگی و مسافرت به آمریکا و استفاده از مزیت شهروندی آمریکا بدون تحمل زمان طولانی و هزینه بسیار است.