نامه‌های محرمانه برای حذف اساتید ارزشی

به گزارش افکارخبر، محمد منان رئیسی عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت پیرامون رویکرد مدیریت دانشگاه در برخورد با اساتید پیمانی و منعقد کردن قراردادهای ۶ ماهه با این اساتید، اظهار داشت: مدیریت دانشگاه علم و صنعت در اقدامی بی‌سابقه با بیش از ۴۰ نفر از اساتید پیمانی این دانشگاه که عمدتاً گرایشات ارزشی و انقلابی دارند بجای قراردادهای یکساله، قراردادهای ۶ ماهه می‌بندند.

وی افزود: در هیچ یک از دانشگاه‌های کشور سابقه نداشته با اساتید پیمانی که به روال قانونی جذب شده‌اند، قراردادهای ۶ ماهه بسته شود. روال قانونی بستن قراردادهای یکساله است.

این استاد دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: بهانه‌هایی که مسئولان و ریاست دانشگاه برای این اقدامات غیرقانونی خود می‌تراشند این است که برخی از این اساتید نتوانسته‌اند بعد از ۵ سال تبدیل وضعیت شوند یا این بهانه که اینها بصورت سرباز جذب شده‌اند و دلیلی ندارد که دانشگاه با این اساتید تمدید قرار داد کند.

منان رئیسی با اشاره به اقدامات منحصر به فرد مسئولان دانشگاه علم و صنعت در برخود با اساتید جوان، اظهار داشت: در هیچ دانشگاهی سابقه نداشته استاد سربازی را جذب کنند و بعد از ۲ سال بگویند دیگر قراردادی با شما تمدید نمی‌کنیم. اینکه دانشگاهی استاد سرباز جذب می‌کند با این نیت است که بعد از دو سال آنان را جذب رسمی کنند نه اینکه با بهانه‌های واهی از تمدید قرار داد طفره بروند.

وی با اشاره به دیگر بهانه‌های مدیریت دانشگاه علم و صنعت برای عدم تمدید قرارداد با اساتید ارزشی دانشگاه، اظهار داشت: یکی دیگر از این بهانه‌ها این است که مدارک این اساتید ناقص است و به همین دلیل قرارداد ۶ ماهه با آنان بسته می‌شود. اگر نقص مدرکی وجود داشته باشد به استاد برنمی‌گردد بلکه به هیئت جذب و مدیریت دانشگاه برمی‌گردد که با نقض مدرک اقدام به جذب اساتید کرده‌اند.

این استاد دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت پیرامون وضعیت خود و نحوه برخورد مدیریت دانشگاه در بستن قرارداد با وی، گفت: به بنده گفتند مدارک شما ناقص است، درحالیکه بنده تمام مدارک را تمام و کمال به دانشگاه ارائه دادم، علاوه بر آن موارد نقص مدرکی هم که دانشگاه دوباره به بنده اعلام کرد را ارائه دادم اما با این وجود قرارداد ۶ ماهه با من بستند.

منان رئیسی ادامه داد: با این رفتار مسئولان دانشگاه این گمان می‌رود که نقض مدارک توسط آنان عمدی بوده است. چراکه بنده تمام مدارک را تمام و کمال به دانشگاه ارائه داده‌ام.

وی اضافه کرد: بهانه دیگری که برای عدم تمدید قرارداد با بنده عنوان می‌کنند این است که پای مصاحبه عقیدتی شما امضا‌ها کامل نیست. این درحالی است که نرفته‌اند بررسی کنند و سوابق فرهنگی و عقیدتی بنده را بدست آورند.

این استاد دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: بهانه دیگری که برای عدم تمدید قرار داد تراشیده‌اند، آموزشی و پژوهشی بوده است. در همین راستا به برخی از اساتید ارزشی و جوان دانشگاه تدریس نداده‌اند. برای مثال خود بنده طبق ارزشیابی دانشگاه رتبه ۲ را بین ۱۶ نفر عضو هیأت علمی گروه بدست آوردم. این افراد به چنین اساتیدی با چنین وضعیت علمی هم رحم نمی‌کنند.


 

 

 

منان رئیسی افزود: می‌توان یکی از دلایل تمدید ۶ ماهه قرار داد این اساتید را چنین عنوان کرد که مدیریت دانشگاه منتظر تغییر ترکیب هیأت جذب دانشگاه است تا بدین طریق ۶ ماه آینده دیگر قرارداد اساتید جوان را تمدید نکند. یکی از دلایلی هم که به این اساتید تدریس داده نمی‌شود، بدین خاطر است که این اساتید امتیاز آموزشی مورد نیاز را کسب نکنند تا در آینده با این بهانه عذر این اساتید را بخواهند و از تمدید قرارداد طفره بروند.

وی افزود: از دانشکده به من اطلاع دادند که یک نامه محرمانه از طرف ریاست دانشگاه برای من آمده است(که البته خود نامه را به بنده نداده‌اند و تنها برای من قرائت کردند) و محتوای آن نیز این است که تمدید قرارداد با بنده منوط به اعلام نیاز دانشکده است. محتوای این نامه بی‌سابقه و خارق‌العاده است. وقتی استادی را جذب می‌کنند و برای وی حکم می‌زنند بدین معنی است که به وی نیاز داشتند. اینگونه نیست که هر ترم اعلام نیاز بزنند.


 

 

 

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت افزود: در حقیقت بنده به رغم کارنامه کاملاً موفق آموزشی و پژوهشی در سال تحصیلی گذشته، در اقدامی غیر قانونی از هر نوع تدریس و فعالیت آموزشی محروم شده‌ام. بخشی از سوابق بنده در سال گذشته کسب رتبه دوم در نظر سنجی‌های آموزشی دانشگاه علم و صنعت در میان ۱۶ نفر عضو هیأت علمی گروه معماری در ترم گذشته و کسب رتبه دوم در میان اعضای گروه معماری بوده است.

وی ادامه داد: بنده به لحاظ سوابق پژوهشی نیز صرفاً طی یک سال گذشته موفق به تألیف مقالات متعدد علمی پژوهشی شده‌ام که همه این مقالات را به تنهایی و بدون همکاری حتی یک دانشجو تألیف کرده‌ام که دلیل این امر، این است که به من اجازه راهنمایی هیچ رساله‌ای در هیچ مقطعی داده نشده است اما با این وجود طی یک سال اخیر موفق به تألیف ۷ مقاله علمی پژوهشی و یک جلد کتاب شده‌ام که این حجم از تألیفات پژوهشی به تنهایی و صرفاً ظرف یک سال قابل توجه است.

منان رئیسی خاطرنشان کرد: اما با وجود کارنامه موفق سال گذشته، بنده طی سال جاری برخلاف شعارهای مدیران دانشگاه مبنی بر قانون گرایی و شایسته سالاری، از بسیاری از فعالیت های علمی نظیر تدریس و راهنمایی رساله و غیره محروم شده‌ام و به رغم پیگیری بسیار و نامه نگاری های متعدد هیچ جواب روشنی در خصوص دلایل محرومیت های تحمیل شده به خود دریافت نکرده‌ام.

این استاد دانشگاه در پایان با تأکید بر اینکه چنین رفتاری از مسئولان دانشگاه علم و صنعت کاملا سیاسی است، گفت: مسئولان دانشگاه با این اقدامات میخواهند اساتید جوان و ارزشی را حذف و جلوی ارتقاء علمی دانشگاه را بگیرند.