توضیحات نجفی درباره اظهارات آمانو

به گزارش افکارخبر به نقل از مهر، رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه روز پنجشنبه یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه شورای حکام عنوان کرد: آژانس برای تمام کشورهایی که پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کنند همین موضع را دارد یعنی نمی‌تواند در مورد عدم وجود تاسیسات هسته‌ای اعلام نشده اطمینان بدهد و لذا اعلام کند که تمام فعالیت‌های هسته‌ای در آن کشور برای مقاصد صلح ‌آمیز هستند.

وی افزود: این موضوع حتی برای کشوری مثل سوئیس که حدود ١٠ سال است پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند صادق است و نگاهی به گزارش سالانه SIR آژانس در سال ٢٠١٤ مؤید این نکته است و اصطلاحا سوئیس هنوز  broader conclusion را ندارد.

نجفی ادامه داد: سال‌هاست که آژانس این موضوع را برای ایران اعلام می‌کند و در تمام گزارش‌های این چند سال گذشته آن را درج کرده است. اما ظاهرا برخی گمان کرده‌اند حرف تازه‌ای است. 

گفتنی است آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز پنج‌شنبه در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفته بود که نمی‌تواند تضمین کند تمامی آنچه که ایران انجام می‌دهد، صلح‌آمیز باشد.

وی افزود: «در جایگاهی نیستم که بتوانم اطمینان موثقی درباره نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران بدهم و بنابراین نمی‌توانم نتیجه‌‌گیری کنم که تمامی مواد هسته‌ای ایران، فعالیت‌های صلح‌آمیز است».