به گزارش افکارخبر به نقل از فارس، آیت‌الله سید احمد خاتمی پیش از ظهر امروز در مراسم یادواره شهدای نطنز در سالروز حماسه و ایثار این شهر، اظهار کرد: نور شهادت نوری است که تا کسی نبیند نمی‌تواند آن را درک کند بنابراین خانواده معظم شهدا باید به خود ببالند که خداوند چنین هدیه‌ای را نصیبشان کرده و چنین خورشیدی در خاندان آنها قرار داده که این خورشید هم حرارت و هم نور افشانی دارد.

 

وی در ادامه افزود: در آستانه اربعین حسینی و در شرایطی قرار داریم که حال و هوای حسینی بر کشور حاکم است و این یادواره، مراسم به جایی بود که برای شهیدان برگزار شده است.

امام جمعه موقت تهران گفت: مقام معظم رهبری در درس خارج فقه خود فرموده‌اند که آرزو داشتم من هم می‌توانستم در این راهپیمایی با شکوه همراه باشم که این نشان از اهمیت این راهپیمایی است.

* در قصه برجام موضع ما موضع ولایت است / برجام را مشروط به 9 شرط مقام معظم رهبری قبول داریم

وی تصریح کرد: ما باید فرهنگ عاشورا را در جامعه تحکیم کنیم و این فرهنگ چند بعد دارد که بعد اول فرهنگ خدا باوری و توکل به خدا است.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه مبادا برخی بیگانه‌محوری را جای خدا قرار دهند، بیان کرد: چه کسی است که ادعا کند کشور مشکلی ندارد؟ واضح است کشوری نزدیک به 80 میلیون جمعیت با توطئه‌های دم به دم دنیای استکبار بی‌مشکل نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برجام افزود: ما برجام را مشروط به 9 شرط مقام معظم رهبری قبول داریم اما برخی می‌گویند اگر برجام اجرا شود تمام مشکلات حل می‌شود که این یعنی اعتماد به غیر خدا.

وی در ادامه با بیان اینکه طبق آموزه‌های قرآن کریم دشمن هیچ‌گاه پای‌بند به تعهدات خود نخواهد بود، تصریح کرد: طرف‌های مقابل از ذیل PMD در حال دبه درآوردن هستند و ما مسئولان امروز وظیفه‌ داریم کشور را به‌ سوی خدا ببریم و معنویت را در کشور، دین و فرهنگ عاشورا تحکیم کنیم، نباید دغدغه این باشد که چرا فلان کنسرت موسیقی اجرا نشد.

 

خاتمی ادامه داد: دشمن فقط منفعت خود را می‌بینند و بس، در قضیه صدام دیدیم که جنگ تحمیلی را صدام با حمایت آمریکا شروع کرد اما وقتی‌ که مدت مصرف صدام تمام شد او را دور انداختند.

*بعضی‌ها می‌گویند آمریکا از براندازی نظام عبور کرده / آمریکا برای براندازی ثانیه‌شماری می‌کند

وی بُعد دوم فرهنگ عاشورایی را انتخاب را با بصیرت برشمرد و افزود: در قضیه برجام تاکنون مقام معظم رهبری بیش از 80 بار از کلمه نفوذ استفاده کرده‌اند و ما حرفمان این است که باید در فرهنگ عاشورا دشمن را بشناسیم و راه درست را برگزینیم.

خاتمی با بیان اینکه ما نگرانیم که بعضی‌ها خدای‌ نکرده دشمن را درست نشناسند، ادامه داد: مقام معظم رهبری می‌گوید مراقب نفوذ باشید اما بعضی‌ها می‌گویند آمریکا از براندازی نظام عبور کرده در حالی‌ که آمریکا برای براندازی ثانیه‌شماری می‌کند.

 

عضو هیئت رئیس مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: براندازی امروز دشمن با جنگ خیلی متفاوت است آن‌ها دنبال براندازی از طریق عوض کردن محتوا هستند ولی نمی‌دانند که همه‌ چیز ما در سایه مقاومت است و پیام انقلاب ما در جهان شعار مرگ بر آمریکا صادر شد.

* حزب‌اللهی‌ها با آمریکا به‌ هیچ‌وجه کنار نخواهند آمد/ با انگ تندرو و افراطی حزب‌الله از میدان به در نمی‌شود

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری در جلسات می‌گویند، چرا به ارزشی‌ها افراطی و تندرو می‌گویند ارزشی‌ها همانی هستند که در زمان جنگ وقتی برخی با ماشین مدل‌ بالا به آبعلی و آمل می‌رفتند تا پناه بگیرند با قطار خودشان را به جبهه‌ها می‌رساندند، این حزب‌اللهی‌ها با آمریکا به‌ هیچ‌وجه کنار نخواهند آمد، گرچه برخی می‌گویند مذاکرات برجام راه مذاکره با آمریکا را فراهم کرده اما این هرگز مورد قبول حزب‌اللهی‌ها نیست و نخواهد بود.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه اگر امروز کسی دم از مذاکره نزند آدم معتدلی است اما اگر دم از عزت ایران و سلطه‌گری آمریکا بزند تند و افراطی می‌شود، افزود: مردم بدانند این‌ یک خط دقیق است و وقتی جاسوس آمریکا را دستگیر کردند در یکی از اعترافاتش می‌گوید ما از دگر اندیشان مقاله می‌گرفتیم، پول می‌دادیم و بعد دستکاری می‌کردیم و خودمان آن را به روزنامه‌های ایران می‌دادیم، این اگر نفوذ نیست پس چیست.

عضو مجلس خبرگان گفت: مسئولان بیدار باشند و بدانند با انگ تندرو و افراطی حزب‌الله از میدان به در نخواهد رفت و کسانی که این انگ را می‌زنند بدانند دارند جدول و پازل آمریکا را تکمیل و پر می‌کنند.

وی با بیان اینکه بصیرت یعنی اجازه نفوذ به آمریکا را در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ندادن، تصریح کرد: دشمن به دنبال از بین بردن هویت دینی ماست، او می‌خواهد این نظام الهی نباشد ولی این نظام الهی تا ظهور آقا امام زمان (عج) پابرجا خواهد ماند.

خاتمی با اشاره به اینکه دیگر بُعد فرهنگ عاشورا «بسیج» است بیان کرد: بسیج با خدا، عشق به شهادت، آمادگی دائم، وحدت، جهاد، ولایت‌مداری و قانون‌مداری عجین است.

آیت‌الله خاتمی افزود: ملت بسیجی ایران و خانواده‌های معظم شهدا با تأسی به این فرهنگ عاشورایی خسته نمی‌شوند اما قطعا دشمنان خود را خسته می‌کنند و دلیلی که انقلاب اسلامی ایران بعد از 36 سال پرقدرت ایستاده، نیز همین است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه برخی به دنبال تحریف واقعیات هستند، گفت: عده‌ای می‌خواهند بگویند ملت ایران شور و اشتیاقی برای ادامه ارزش‌ها ندارد، اما این تحریف واقعیت است چون تعداد ارزشی‌های ما در طول این سال‌ها کم که نشده، بیشتر هم شده است.

* چرا برخی مسئولان نگران هستند از اینکه ابعاد نفوذ باز شود؟ /فتنه زخم عمیق بر بدنه انقلاب اسلامی بود

وی با اشاره به دیگر ویژگی فرهنگ عاشورا بیان کرد: فرهنگ «ولایت‌مداری» از ارزش‌های عاشور ست، ولایت‌مداری این نیست که عکس امام راحل و مقام معظم رهبری را بالای سر خود بزنند اما برعکس تاکیدات ایشان عمل کنند؛ ولایت‌پذیری یعنی رهروی از خط ولایت.

آیت‌الله خاتمی در ادامه سخنانش با بیان اینکه برخی می‌گویند چرا اسم نفوذ را می‌برید و این استفاده جناحی و ابزاری است، تأکید کرد: باید به این افراد بگوییم چرا ناراحت می‌شوید؟ آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است؟ چرا نگران هستید از اینکه ابعاد نفوذ باز شود؟   

وی افزود: نخبگان جامعه باید شیوه‌های نفوذ را بدانند، مقابله با باورهای دینی، تشکیک در ارزش‌ها، دفاع از خاندان منحوس و خائن پهلوی و منافقان از ابزارهای نفوذ است و در کنار نفوذ فتنه نیز باید مورد توجه باشد.

خاتمی با بیان اینکه فتنه چیزی نیست که بتوانیم به‌ راحتی از کنار آن عبور کنیم، خاطرنشان کرد: فتنه زخم عمیق بر بدنه انقلاب اسلامی بود و عجیب است که فتنه‌گران امروز آنقدر گستاخ شده‌اند که می‌گویند آن‌هایی که با فتنه مقابله کردند، فتنه‌گر هستند، این خود فرار روبه‌جلو است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: اوباما، منافقان، سلطنت‌طلبان، کمونیست‌ها و فراری‌ها کسانی بودند که از فتنه حمایت کردند، آن‌هایی که از فتنه حمایت کردند، صلاحیت هیچ پستی در نظام جمهوری اسلامی ایران ندارند و برای بازگشت باید توبه و استغفار کنند، از رهبر و ملت ایران پوزش بخواهند و این نخستین راه پذیرش است.