به گزارش افکارخبربه نقل از باشگاه خبرنگاران،  پایگاه اینترنتی نیویورک پست گزارشی درباره توافق هسته‌ای ایران منتشر کرد و مدعی شد: هر روز که می‌گذرد اشتباه "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، در امضای توافق هسته‌ای ایران بیش از گذشته آشکار می‌شود. موضوعی که بر همه ما اثبات شده این است که، توافق هسته‌ای ایران یک توافق رسمی و الزام‌آور نیست. به همین دلیل است که اوباما برای اجرای آن نیازی به تصویب نمایندگان کنگره ندارد. وزارت امور خارجه آمریکا نیز چندی پیش اعلام کرد توافق هسته‌ای ایران از نظر قانونی الزام‌آور نیست.

 

"جولیا فریفیلد،" دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور قانونگذاری، گزارشی درباره توافق هسته‌ای ایران تهیه کرده و آورده است: این توافق بیشتر یک "تعهد سیاسی" است. موفقیت این توافق به امضاهای صورت گرفته و یا الزام‌آور بودن آن از لحاظ قانونی بستگی ندارد؛ بلکه مهم این است که چگونه می‌توانیم از تعهد ایران نسبت به آن مطمئن باشیم.

 

فریفیلد در ادامه افزود: همانطور که اجازه یافتیم بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر زمان از هر کجا در نیروگاه‌های هسته‌ای ایران بازدید کنند، ما نیز می‌توانیم در صورت لزوم، هر زمان تشخیص دادیم ایران از تعهداتش خارج شده است، تحریم‌های اقتصادی را بار دیگر علیه این کشور برقرار کنیم. ایران نیز تهدید کرده است اگر تحریم‌ها علیه این کشور بار دیگر اعمال شود، دیگر به توافق هسته‌ای متعهد نخواهند بود. به این ترتیب توافقی که باراک اوباما امضا کرد فاقد قدرت اجرایی و الزام قانونی لازم است. در این میان کشورهای اروپایی میان تحریم‌های اقتصادی و تمایل شدید برای برقراری روابط تجاری با ایران گیر کرده‌اند.

 

نیویورک پست در پایان نوشت: هر روز که می‌گذرد این موضوع برایمان روشن‌تر می‌شود که اوباما نباید توافقی با این حجم از نواقص را امضا می‌کرد. کاخ سفید هنوز هم اصرار دارد مردم آمریکا از این توافق حمایت می‌کنند.