ماجرای  کالسکه و عمامه کرباس شهید مدرس/ معامله گری و اشراف گری برخی نمایندگان

گروه سیاسی،حسن کامران نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارخبر با اشاره به امروز دهم آذر سالروز شهادت شهید مدرس و روز مجلس گفت: شهید مدرس نماینده اصفهان در مجلس بود و ساده زیستی وی زبانزد عام و خاص بود.

 

وی با اشاره به نمونه هایی از ساده زیستی مدرس گفت: زمانی که این شهید بزرگوار نماینده اصفهان شد، یک گاری داشت و با این گاری تردد می کرد. اما برخی برای وی کالسکه تهیه کردند تا با آن رفت و آمد کند. کالسکه در حکم ماشین های مدل بالا و مثلا بنز الان بود اما وی از استفاده آن امتناع کرد.

 

نماینده اصفهان در مجلس با بیان اینکه شهید مدرس بر توجه به تولید داخلی و استفاده از کالای داخل تاکید داشت، افزود: این شهید بزرگوار لباس، کفش، عبا و عمامه اش از تولید داخل بود. عمامه اش از کرباس بود و آنرا رنگ و استفاده می کرد. اما امروز واردات کمر تولید داخلی را شکست و همین امروز باخبر شدیم در حالی که برنج داخلی روی دست کشاورزان مانده و به فروش نرفته، 37 هزار تن برنج وارد کردند و وقتی ذیحسابی ایراد گرفت، زیرابش را زدند.

کامران گفت: وقتی پدر مدرس فوت کرد وی برای ادامه تحصیلش کار می کرد و خرج خود را در می آورد و محتاج کسی نبود.

وی افزود: مدرس وقتی نماینده شد و به تهران آمد در بین مردم و پایین ترین نقطه شهر زندگی می کرد اما در حال حاضر نماینده ها در شمال شهر و از قیطریه به بالا زندگی می کنند.

به گفته این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، شهید مدرس بر اسلام ناب محمدی (ص) تاکید داشت و اهل معامله نبود اما ما در حال حاضر می بینیم که برخی نمایندگان طرح استیضاح و سوال از وزیر را امضا می کنند و یا یک تحقیق و تفحص را به جریان می اندازند ولی با یک تماس تلفنی و معامله، امضای خود را پس می گیرند.

کامران با بیان اینکه مدرس خود همه مسایل را رعایت می کرد، افزود: زمینه های فساد از اشرافی گری بوجود می آید. امروز اشرافی گری پدر مملکت رو در آورد. باید همه همچون مدرس زندگی کنیم تا مردم به ما اعتماد کنند و ما را قبول داشته باشند.

آیت الله سید حسن مدرس در دهم اذر 1316 در زمان رضاخان پهلوی به شهادت رسید.

مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۳ تیر سال ۱۳۷۲ با تصویب ماده واحده‌ای، روز ۱۰ آذر ماه، را به عنوان روز مجلس نامگذاری کرد.