ترکیه حامی اصلی داعش در منطقه است

به گزارش افکارخبر، احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ادعای اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر هشدار به روحانی رئیس‌جمهور ایران درباره مسائل پیش آمده بین کشورهای روسیه و ترکیه، اظهار داشت: سیاست خارجی ما همیشه مبتنی بر یک منطق خاص بوده است و همیشه در موضع‌گیری‌هایمان استقلال خودمان را داشته‌ایم و سیاست‌مان بر اساس همان سیاست «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» بوده است و هیچگاه دنباله‌رو سیاست‌های بلوک شرق و غرب هم نبوده‌ایم.

وی افزود: مشخص است در طول چند سال گذشته که ملت مظلوم سوریه تحت شدیدترین تجاوزها و ظلم‌ها قرار گرفتند، یکی از حامیان اصلی این تجاوزها و ظلم‌ها به ملت مظلوم سوریه دولت «ترکیه» بوده است، ترکیه هم در دادن اطلاعات به تروریست‌های داعش، هم در کمک کردن با آنان و همچنین حمایت و آموزش دادن داعشی‌ها طی این چند سال اصلاً کوتاهی نکرده و این امر کاملاً مشخص و اثبات‌شده‌ای است.

نماینده قم در مجلس بر همین اساس یادآور شد: ظلم دولت ترکیه به ملت عراق نیز نباید نادیده گرفته شود، در جلسه‌ای که قبل از اشغال موصل توسط داعش، در اردن برگزار شد یکی از فعالان آن جلسه سازمان اطلاعات ترکیه بود و فرماندهان ارتش عراق پس از آنکه موصل سقوط کرد، به ترکیه رفتند و در آنجا پناهنده شدند، بنابراین حمایت قاطعانه و کامل دولت ترکیه از داعش کاملاً مشخص است.

وی ادامه داد: در خصوص مواضع روسیه علیه ترکیه نیز باید بگویم شخص آقای پوتین مواضع خوبی نسبت به منطقه داشته است، شاهد بودیم در سرنگونی جنگنده روسی توسط ترکیه، پوتین مواضع قدرتمندانه‌ای را اتخاذ کرد به طوری که کاملاً ترکیه منفعل شده و به نوعی به التماس افتاده است.

امیرآبادی در ادامه یادآور شد: متأسفانه تعجب ما از دولتمردان کشورمان است، چرا مسئولان دولتی باید در مقابل برخی از یاوه‌گویی‌های مسئولان منطقه اینگونه کوتاه بیایند؟! به خصوص در قبال ادعاهایی که اخیراً دولت ترکیه و رئیس‌جمهور این کشور علیه ایران مطرح کرده است؟!

وی تأکید کرد: اگر این صحبت اردوغان حقیقت دارد و درست است، رئیس‌جمهور و دولتمردان ما باید پاسخگو باشند، اما اگر این اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه دروغ است و اردوغان در منطقه اقدام به نشر اکاذیب می‌کند و دروغ می‌گوید، باید شدیداً و با قدرت تمام توسط دولتمردان ما تکذیب شود.

نماینده قم در مجلس اضافه کرد: اقتصاد ترکیه وابستگی شدیدی به اقتصاد ایران دارد، همچنین امنیت منطقه نیز در دست جمهوری اسلامی ایران است و این یک واقعیت است که دولت ترکیه باید متوجه آن شود، مسئولان دولتی کشورمان باید موضع محکمی را در برابر ادعاهای اردوغان اتخاذ کنند، نباید منفعلانه در این زمینه عمل شود، متأسفانه اتفاقاتی در 2 سال اخیر در منطقه افتاد اما موضع دولت ما در سیاست خارجی از سر اقتدار نبود و بیشتر منفعلانه عمل شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حادثه منا شاهد بودید که وزیر خارجه ما چگونه التماس می‌کرد و یا عربستان وزیر بهداشت ما را تحقیر کرد، دولت باید با اقتدار در شأن ملت بزرگ ایران برخورد کند، چون ایران کشور قدرتمندی در منطقه است، امروز غربی‌ها و بسیاری از دول منطقه وقتی می‌خواهند تصمیمی درباره مسائل خاورمیانه بگیرند نظر جمهوری اسلامی ایران برایشان بسیار اهمیت دارد، پس چرا باید کوتاه بیاییم و اینگونه عمل کنیم؟!