اردوغان خالی بست!

گروه بین الملل،رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اخیرا به آیت الله حسن روحانی رئیس جمهور ایران در خصوص اتهام ‌زنی  به آنکارا درباره تجارت نفت قاچاق با داعش هشدار داده است. این در حالیست که وزارت خارجه ایران خواهان "پرهیز از ماجراجویی و مسئولیت‌پذیری در اتخاذ مواضع سیاسی" از سوی کشورهای همسایه شده است.

 

به نوشته روزنامه ترکیه‌ای حریت، رئیس جمهور ترکیه در نطقی تلویزیونی به اظهارات مقامات روسیه مبنی بر دست داشتن رجب طیب اردوغان و خانواده او در قاچاق نفت از عراق و سوریه واکنش داد و همزمان از انتشار این اتهامات در رسانه‌های داخل ایران نیز انتقاد کرد.

این در حالیست که اظهارات اخیر اردوغان در رسانه های داخلی ایران با انتقادات بسیار شدیدی روبرو شده است.

 بنا بر اعلام رسانه های داخلی و خارجی، اردوغان اخیرا ادعا کرده است چنانچه صحبت تهران درباره خرید نفت داعش در ترکیه ادامه یابد، ایران هزینه های آن را پرداخت خواهد کرد.

photo_2015-12-05_19-25-42

وی همچنین مدعی شده است که 10روز پس از هشدار به مقامات ایران، ایرانی ها حرف خود را پس گرفته اند.

زهره طبیب‌زاده نماینده مجلس شورای اسلامی بر این باور است که  دولتمردان جمهوری اسلامی باید به سرعت و به شدت علیه اتهام‌ پراکنی ترکیه موضع بگیرند.

به گفته طیب زاده، اردوغان فرد قابل اعتمادی نیست و تمام اقدامات تروریستی ترکیه در سوریه و منطقه آشکار است.

وی می گوید: روس‌ها عکس‌های ماهواره‌ای و مستندات علیه ترکیه نشان دادند و از طرفی از زمان‌های گذشته و پس از پیدایش داعش نیز مشخص بوده است که ترکیه محل تعلیم تروریست است ولی اردوغان همچنان این مسائل را تکذیب می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهوری ترکیه گفت: ادامه پیگیری سیاست ها و اتخاذ مواضعی که خواسته یا ناخواسته منجر به حمایت از تروریسم در سوریه و عراق شده تنها به تشدید بحران جاری در منطقه و افزایش مشکلات کشورهایی منجر می شود که به اجرای چنین سیاست هایی ادامه می دهند.

photo_2015-12-05_19-25-50

حسین جابر انصاری رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه با دعوت از کشورهای همسایه به رعایت نزاکت و احترام متقابل در روابط و پرهیز از ماجراجویی و مسئولیت پذیری در اتخاذ مواضع سیاسی، افزود: جمهوری اسلامی ایران از تغییر این سیاست ها و همراهی همه کشورهای منطقه در روند مبارزه با تروریسم و افراطی گری، استقبال می کند و برای تحقق این هدف آماده همکاری و هماهنگی با همسایگان خود است.

بنابر اعلام رسانه های روسیه، وزارت دفاع این کشور هفته گذشته اعلام کرد مدارکی در اختیار دارد که نشان می‌دهد ترکیه خریدار اصلی نفت داعش است و اردوغان و خانواده‌اش با این گروه تروریستی تجارت می‌کنند.

آناتولی آنتونوف معاون وزیر دفاع روسیه، گفت تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد کامیون‌هان نفت‌کش از مناطق تحت تصرف داعش به سمت ترکیه حرکت می‌کردند؛ وی همچنین گفت وزارت دفاع روسیه از سه مسیر انتقال نفت داعش به ترکیه مطلع است.

بنابر اعلام روسیه، درآمد داعش از محل فروش نفت روزانه سه میلیون دلار بوده که بعد از دو ماه حملات هوایی روسیه این رقم به حدود یک و نیم میلیون دلار در روز رسیده است.

رئیس جمهور ترکیه همچنین در ادامه نطق تلویزیونی خود گفته است: من گفته بودم که اگر رئیس جمهور روسیه ثابت کند که ترکیه از داعش نفت می خرد من از سمت خودم کناره گیری می کنم ما اسنادی داریم که این اتهامات را تکذیب می کند اما اگر ما اسنادی را ارایه کردیم آیا ولادیمیر پوتین از سمت خود کناره گیری خواهد کرد؟

بنابر ادعای رجب طیب اردوغان، یک سوری با گذرنامه روس از داعش نفت می خرد و به دولت سوریه می فروشد و یکی از قهرمانان شطرنج روسیه نیز در این شبکه خرید نفت مشارکت دارد.

وی گفت: ما مدارکی داریم و ارایه خواهیم کرد.