جامعه جهانی، گفتگو در سایه فشار را دیکتاتوری غرب می‌داند

افكار نيوز: متن کامل نامه سعيد جليلي،نماينده رهبر معظم انقلاب و دبير شوراي عالي امنيت ملي بدين شرح است:
بسم الله الرحمان الرحیم
سرکار خانم کاترین اشتون
نماینده عالی اتحادیه اروپایی در سیاست امنیتی و امور خارجی
برای من جالب است که برغم پیگیری‌های وزرای محترم خارجه برزیل و ترکیه و عدم آمادگی جنابعالی برای گفتگو در سه ماه گذشته، درست یک روز پس از صدور قطعنامه در نامه‌ای خواهان گفتگو شدید. جالب تر آنکه پس از ارسال نامه شما دولت آمریکا و اتحادیه اروپا اقدام های دیگری از نوع فشار را طرح نموده اند. این رفتار در چارچوب راهبرد اعلامی شما " فشار و گفتگو " قابل درک و البته غیرقابل پذیرش است.
جامعه جهانی، گفتگو در سایه فشار را دیکتاتوری و به دور از تمدن لازم برای گفتگو می‌داند. انجام گفتگو برای اعمال فشار و دشمنی با یک ملت، هم چون گذشته حرکت در مسیری بن بست، پرهزینه و بی فایده خواهد بود.
امروز شما بیش از هر زمان دیگر به جلب اعتماد ملت ما نیاز دارید. اقداماتی که نشان دهد راهبرد غلط دو مسیره را به کنار گذاشته و درصدد جبران خطاها هستید و می خواهید آنگونه که فرهنگ گفت و گو اقتضا دارد، عمل کنید.

خانم اشتون!
جمهوری اسلامی ایران در اردیبهشت ۸۷ بسته ای برای موضوع گفتگوها پیشنهاد کرد و در گفتگوهای ژنو ۱ در تیرماه ۸۷ و ژنو ۲ در مهرماه ۸۸ به صراحت اعلام کرد که حول بسته مزبور حاضر به گفتگو است و این موضوع در مصاحبه های مطبوعاتی پس از گفتگوها نیز با حضور آقای سولانا به صراحت ابراز و در آخرین گفتگوی تلفنی با اقای سولانا نیز مورد تاکید قرار گرفت. از این رو هر گونه جهت گیری متفاوت، حرکتی ارتجاعی و غیرسازنده است که مورد پذیرش ملت ایران قرار نمی‌گیرد.
درباره تقاضای شما برای گفتگو در موضوع هسته ای چنانکه در بسته پیشنهادی ج. ا. ایران آمده است، ج. ا. ایران آمادگی خود را برای گفتگو و همکاری در زمینه خلع سلاح هسته ای، جلوگیری از اشاعه سلاح های هسته‌ای و نیز بررسی چگونگی همکاری برای استفاده همه اعضای NPT از فن آوری صلح آمیز هسته‌ای اعلام کرده است.
بدون شک لازمه چنین گفتگویی تعهد همه طرف‌های گفتگو به اجرای NPT و اعلام موضع صریح نسبت به رفتارهای خارج از این چارچوب، از جمله فعالیت های هسته ای رژیم صهیونیستی است.
بدیهی است این گفتگو می‌تواند حرکتی در جهت تحقق شعار کنفرانس خلع سلاح تهران یعنی " سلاح هسته ای برای هیچ کس و انرژی هسته ای برای همه " باشد که مورد استقبال اکثریت قاطع دولت ها و ملت‌ها قرار گرفت. حضور سایر دولت هایی که این آرمان را دنبال می‌کنند در این گفتگوها می‌تواند به شکل گیری گفتگوهایی سازنده کمک نماید.
چنانکه ج. ا. ایران تلاش مستمر خود را برای شکل گیری این گفتگوها و همکاری با تمام کشورهای علاقمند ادامه خواهد داد، به ویژه که امروز شاهد علاقمندی کشورهای زیادی به این نوع گفتگو و همکاری ها هستیم. شکل گیری کنفرانس خلع سلاح در تهران و مشارکت فعال ۱۸۹ کشور در کنفرانس بازنگری NPT و تاکید بر لزوم پیوستن رژیم صهیونیستی به NPT نشان داد اغلب کشورهای جهان به پیشنهادهای طرح شده در بسته پیشنهادی ج. ا. ایران نگرش مثبت دارند.

خانم اشتون!
آنگاه که جهت گفتگو روشن باشد، ج. ا. ایران آمادگی دارد متکی به ظرفیت های سیاسی، اقتصادی، منطقه ای و بین المللی خود که شما به خوبی به آن آگاه هستید، در جهت تحقق همکاری های سازنده بین المللی برای رفع نگرانی های مشترک گفتگو نماید.
بر مبنای نکات فوق چنانکه از سوی رییس جمهوری اسلامی ایران اعلام شد، پاسخ شما به موارد ذیل برای ادامه گفتگوها ضروری است:
۱ - هدف از گفتگوها برای تعامل و همکاری است یا ادامه روند دشمنی و تقابل با حقوق ملت ایران
۲ - آیا به منطق گفتگو که لازمه آن اجتناب از هرگونه تهدید به فشار است، التزام خواهید داشت.
۳ - برای روشن شدن مبانی مشترک گفتگو، نظر روشن و صریح شما درباره سلاح هسته ای رژیم صهیونیستی چیست
پاسخ شما به مفاد فوق ميتواند زمينه را براي چگونگي شکل گيري گفتگوها براي رفع نگرانيهاي مشترک جهاني در جهت تحقق صلح، عدالت و سعادت ملت ها با حضور ساير کشورهاي علاقمند از "اول سپتامبر" فراهم نمايد