پایان دومین نشست کمیسیون مشترک برجام

به گزارش افکارخبر، در نشست امروز درباره نحوه برچیدن تحریم‌ها و دستور العمل‌های مرتبط آنها و همچنین درباره پیش نویس قطعنامه شورای حکام آژانس که قرار است در نشست آتی این شورا مطرح و به رای گذاشته شود، بحث شد.

دو نوبت نشست امروز این کمیسیون مجموعا حدود سه ساعت و نیم به طول انجامید.

سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران پس از نشست نوبت عصر از « تفاهم خوب» میان ایران و 1+5 برای ارائه قطعنامه به شورای حکام و بستن پرونده پی.ام.دی خبر داد و گفت: با توجه به این تفاهم این هدف محقق خواهد شد.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه اظهار داشت: کشورهای 1+5 متن پیش نویس قطعنامه ای را آماده کرده اند که در خصوص ابعاد مختلف ان مشورت ها و بحث هایی داشتیم. فکر می کنم تفاهم بسیار خوبی در این خصوص وجود دارد که قطعنامه باید منجر به بسته شدن پی.ام.دی شود.

وی تاکید کرد: طبعا کشورهای 1+5 این پیش نویس را به شورای حکام ارائه خواهند داد و روز 15 دسامبر شورای حکام تصمیم گیری خواهد کرد.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: فکر می کنم با توجه به تفاهمی که به دست امده و وجود دارد انشاءالله این کارمحقق خواهد شد.

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره انتظار ایران در این زمینه گفت: انتظار ما کاملا روشن است و قبلا هم گفته شده. پرونده موسوم به پی.ام.دی یا همان ابعاد نظامی احتمالی با توجه به گزارشی که اقای آمانو داده و در حقیقت وجود یک برنامه نظامی هسته ای در ایران را رد کرده باید بسته شود.

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: شورای حکام باید پرونده را ببندد. راه در این مسیر کاملا هموار است. تفاهمی که بین ما و 1+5 وجود دارد بر همین اساس است و قطعنامه ای هم که اماده شده با همین تفاهم اماده شده و انشاءالله منجر به بسته شدن خواهد شد.

عراقچی همچنین امروز در فاصله بین دو نوبت جلسه کمیسیون مشترک گفته بود: درباره سایر مراحل اجرایی شدن برجام و قدم‌هایی که باید تا قبل از روز اجرایی شدن توسط برداشته شود لازم بود هماهنگی‌ها و بحث‌هایی صورت می‌گرفت.

عراقچی فضای جلسه را خوب توصیف کرد و افزود: به نظرم هم فضای جلسه فضای خوبی بود و هم اینکه اراده و تمایل همه طرف‌ها مبنی بر پیشرفت فعالیت‌ها و اجرای برجام بود.