به گزارش افکارخبر، مناظره میان فؤاد صادقی مشاور رسانه‌ای هاشمی رفسنجانی و عبدالرضا داوری از مشاورین وزیر کشور دولت احمدی‌نژاد در حالی سه‌شنبه‌شب در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد که مباحث مطروحه در این جلسه بیشتر در چارچوب مسائل جناحی و حزبی طرفین محدود شد و مناظره‌کنندگان کمتر به مبحث محوری انتخابات پرداختند.

نخست فؤاد صادقی در خصوص تعبیر مرض هاری از سوی هاشمی رفسنجانی برای هشت سال استقرار دولت‌های نهم و دهم اظهار کرد: اصطلاح بیماری هاری در مورد نفوذ بیماری در بدن حیوانی است که موجب می‌شود بدون دلیل به موجود دیگر حمله کند؛ چنانکه امروز شاهد آن هستیم که چهره‌های شاخص نظام تنها به دلیل اختلاف سلیقه مورد هجوم شدیدترین حملات قرار می‌گیرند.

وی در ادامه انتخابات را به معنای انتخاب کردن و گزینش از میان چند گزینه دانست و گفت: لازمه انتخابات، آزادی، تعدد و تکثری نه الزاماً کمی است، چراکه با وجود یک حق انتخاب، دیگر گزینش معنایی ندارد.

این فعال رسانه‌ای افزود: اگر یک گروه بخواهد به تعابیر مختلف و زدن برچسب‌های گوناگون افراد و طیف‌های گوناگون را از صحنه بیرون سازد دیگر مشارکت مردم معنایی نخواهد داشت و فضای سردی بر انتخابات حاکم می‌شود و این اتفاق در صورت وقوع می‌تواند اقتدار نظام و مقبولیت آن را زیر سئوال ببرد.

صادقی تبیین کرد: اگر آن کسی که محبوب مردم باشد را از میدان خارج کنیم و فردی را بیاوریم که در جامعه از پایگاه اکثریت حتی نسبی نیز نمی‌تواند برخوردار باشد خود به خود فضا تک قطبی‌ می‌‌شود و حتی کار به اینجا نیز ختم نمی‌شود و به تدریج این طیف‌های خودمحور خود با اختلاف‌افکنی‌های پیاپی به گروه‌های دیگر تقسیم می‌شوند.

وی همچنین با بیان اینکه در عین حال که از دیدار صمیمانه پوتین با مقام معظم رهبری حمایت می‌کنم از دست دادن ظریف با اوباما دفاع می‌کنم، گفت: جهان جهان گفت‌وگوست و دلیلی ندارد به فردی که برای احترام به سوی ما می‌آید با بی‌ادبی رفتار کنیم.

در ادامه این مناظره عبدالرضا داوری یکی از مشاوران دولت‌ سابق در خصوص تعبیر مرض هاری استفاده شده از سوی هاشمی درباره دولت احمدی‌نژاد، گفت: هاشمی رفسنجانی این مفهوم را در جریان انتقاد به مسئله نقدینگی رشدیافته در دولت‌های نهم و دهم به کار می‌برد؛ حال آنکه طبق آمارهای رسمی بانک مرکزی میزان نقدینگی از ابتدای استقرار دولت جدید در ابتدای شهریور 92 تا آبان‌ماه سال جاری از مبلغ 460 هزار میلیارد تومان به رقم 870 هزار میلیارد تومان رسیده است و انتظار می‌رود در ابتدای سال 95 این میزان نقدینگی از مرز 900 هزار میلیارد تومان بگذرد.

وی اضافه کرد: بنابراین میزان نقدینگی که از ابتدای تأسیس ریال داشتیم دولت روحانی آن را در مدت زمان همین دو سال و اندی ایجاد کرده است و براساس معیار آقای هاشمی که دولت سابق را از این منظر مولد مرض هاری می‌داند، باید این شاخص را برای دولت کنونی به جهت رشد نقدینگی مورد نقد قرار داد.

این فعال عرصه رسانه با رد ارتباط مؤثر و تعیین کننده یارانه‌های نقدی و رشد نقدینگی بی‌مهابا در دولت روحانی، بیان کرد: یارانه‌ها پدیده نوظهور نبود، چراکه پیش از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها چنین فرآیندی وجود داشت، منتها به جای آنکه این منابع در اختیار مردم به عنوان طرف تقاضا قرار گیرد در اختیار تولیدکنندگان و طرف عرضه‌کننده قرار داشت، بنابراین این امر نمی‌تواند علت اصلی رشد چشمگیر میزان نقدینگی در دوران اخیر باشد.

داوری تأکید کرد: تبدیل ذخائر خارجی به ریال توسط بانک مرکزی یکی از مهم‌ترین دلایل رشد فزاینده نقدینگی محسوب می‌شود ذخائری که در دوران دولت قبل بلوکه بود مقداری از آن در این مدت اخیر آزاد شد و بانک مرکزی نسبت به تبدیل آن به ریال اقدام کرد که این سیاست منجر به رشد نقدینگی در جامعه شد.

وی همچنین با اشاره به اتهام صادقی مبنی بر رویکرد حذف‌طلبانه‌ای که مشارکت سیاسی حداکثری در انتخابات را برنمی‌تابد، عنوان کرد: بر این اساس باید نگاه جریان‌شناسانه صحیحی داشته باشیم و بپرسیم کدام جریان‌ها محدودیت انتخاب مردم را خواسته و می‌خواهند و کدام جریان‌ها برای مشارکت مردم اعتباری قائل نبودند.

این فعال عرصه رسانه با یادآوری اظهارنظر هاشمی در مورد نحوه و میزان مشارکت عمومی در عرصه انتخابات در کتاب «هاشمی بدون روتوش»، بیان کرد: وی در این کتاب به صراحت از انحصار رقابت میان دو جناح چپ و راست سخن می‌گوید و حتی مدلی نظیر مدل آمریکا را برای این امر پیشنهاد می‌دهد که این امر نشان‌دهنده عدم فراگیری نگاه ایشان در حضور احزاب و جناح‌های سیاسی است.

داوری تصریح کرد: هاشمی از کفایت مشارکت 25 درصدی در عرصه انتخابات سخن می‌گوید که این خود نشان‌دهنده اعتقاد هاشمی به گفتمان عدم نیاز به مشارکت مردم در صحنه مدیریت کشور است.

وی یادآور شد: آن چیزی که در دوران مسئولیت هاشمی و سایر مجموعه‌های همگرا با وی مورد غفلت قرار گرفته، آن است که تلاشی برای پیاده‌سازی و نهادینه‌ کردن مشارکت گسترده مردم صورت نگرفته است.

این فعال عرصه رسانه در پایان در خصوص مسئله دست دادن ظریف و اوباما و مسئله گفت‌وگو مداری، متذکر شد: بر طبق آن چیزی که گفته شد این دیدار اتفاقی بوده که اگر چنین نبود نظیر مکالمه تلفنی «نابجای» رئیس جمهور و اوباما از سوی مقام معظم رهبری تذکر می‌گرفت.