المانیتور: آیا اردوغان تهران را تهدید کرد؟

به گزارش افکارخبر،  پایگاه اینترنتی المانیتور در مطلبی نوشت: مقامات ایرانی از زمان آغاز تنش میان آنکارا و مسکو در پی سرنگون‌شدن جنگنده روس، همواره تلاش کردند دو طرف را به آرامش دعوت کنند. اما به ادعای المانیتور، به نظر می‌رسد نه تنها این تلاش‌ها موفق نبوده است، بلکه در حال ایجاد شکاف میان دو کشور است. هشدار تلفنی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، به حسن روحانی، همتای ایرانی‌اش، را می‌توان نشانه بارز آن دانست.

 

در ادامه این مطلب آمده است: محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت روحانی، روز گذشته با تکذیب اختلاف میان ایران و ترکیه گفت: گزارش‌ها درباره تهدید اردوغان علیه تهران صحت ندارد. در تماس تلفنی دو رئیس‌جمهور، موضوعات مختلفی مورد بحث قرار گرفت. یکی از آن‌ها نیز نگرانی اردوغان از انتشار مقالاتی علیه او و خانواده‌اش بوسیله یکی از رسانه‌های ایران بود.

 

نوبخت افزود: «رئیس‌جمهور در پاسخ به همتای ترک خود گفت در ایران به دلیل وجود آزادی، گهگاه مقالاتی از این دست منتشر می‌شود.» نوبخت در ادامه با اشاره به جمله معروف محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، اعلام کرد: هرگز نباید یک ایرانی را تهدید کرد.

 

گزارش‌ها درباره تهدید اردوغان علیه ایران را ابتدا رسانه‌های ترکیه منتشر کردند. اردوغان در پی این تماس تلفنی اعلام کرد: اظهارات جعلی مقامات ایران و رسانه‌های این کشور درباره او و خانواده‌اش حذف شد.

 

نوبخت در حالی گزارش‌ها درباره تهدید تهران بوسیله ترکیه را رد کرد که رسانه‌های ایران برای انعکاس اظهارات اردوغان از عبارت «هشدار دیگری از طرف ترکیه به ایران» استفاده کردند.

 

یکی از رسانه‌های ایران نیز به نقل از احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه، نوشت: «اگر ایران به رفتار خصمانه‌اش ادامه دهد، روابط دو کشور صدمه خواهد دید. ترکیه زمانی که همه جهان در سازمان ملل علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور رأی داد، از تهران حمایت کرد؛ اما تهران با وجود این که می‌داند حق با آنکاراست، از ما حمایت نمی‌کند.»