به گزارش افکارخبر، "رجب طیب اردوغان" رئیس‌جمهور ترکیه پس از ناکامی‌های متوالی دولتش در دست‌یابی به اهداف امپراطوری عثمانی و تروریسم‌محور، ادعاهای گستاخانه‌ای را علیه ایران مطرح کرد. در این گزارش سعی داریم گوشه‌ای از اقدامات تنش‌زای اردوغان برای دمیدن در آتش بحران‌های منطقه‎ای و اظهارات وقیحانه او علیه ایران را بازگو کنیم.

 

 

استیصال چندوجهی رویای عثمانی از تریبون گستاخی اردوغان 

 

 

 

*دورنمایی از اوضاع منطقه با چاشنی‌های عثمانی‌گری اردوغان

هم‌اکنون منطقه غرب آسیا برهه‌ای از زمان را از سر می‌گذراند که در نقاط مختلف آن بحران تروریسم بیداد می‌کند. بحرانی که در آن علاوه بر ماجراجویی‌های منفعت‌طلبانه غرب و صهیونیسم، دست عوامل خودفروخته منطقه‌ای نیز کاملا مشهود است.

 

به اذعان همه رسانه‌ها و افکار عمومی منطقه و حتی جهان، عامل آتش‌افروزی درون‌منطقه‌ای در یک مولد دوقطبی بحران و نسل کشی خلاصه می‌شود؛ یک دوقطبی که در یک سوی آن دولت مرتجع سعودی و در سر دیگر دولت نئوعثمانیسم اردوغان در ترکیه قرار دارد.

 

هم‌اکنون دولت ترکیه که با حمایت‌های همه‌جانبه اردوغان از تروریستهای تکفیری، در راس نماد تروریسم پروری منطقه قرار دارد، در ادعایی فراتر از حد و اندازه خود جمهوری اسلامی ایران را به تلاش برای تسلط بر خاورمیانه و حضور نظامی در یمن متهم کرد.

 

 

* دمیدن در التهاب جنگ سوریه، چشمگیرترین نمره اردوغان درکارنامه سیاه جانبداری از تروریسم 

 

 

استیصال چندوجهی رویای عثمانی از تریبون گستاخی اردوغان

 

 

در شرایطی که سوریه با یکی از بزرگترین بحران‌های ناشی از حضور تروریسم رنج می‌برد، توجه به مواضع و عملکرد دولت ترکیه به عنوان همسایه شمالی این کشور قابل تامل است.

 

در میان انبوه سیاست‌های تروریسم پرور غرب به پیش‌قراولی آمریکا و رژیم صهیونیستی و نیز گسیل داشتن تروریست‌های تکفیری به دمشق، دولت آنکارا یکی از نقش‌های اصلی سناریوی جنگ‌افروزانه کاخ سفید در منطقه را بازی می‌کند.

 

در چنین شرایطی که شعله جنگ در سوریه و عراق از هیزم آنکارایی اردوغان برافروخته می‌شود، رئیس جمهور ترکیه در یک فرار به جلو یا به عبارت بهتر روان‌پریشی سیاسی، انگشت اتهام ایجاد بحران در منطقه را به سوی تهران نشانه گرفت. لذا در اوضاع آشفته حاکم بر فضای سوریه و عراق به عنوان همسایگان جنوبی ترکیه، اظهاراتی سخیف از تریبون اردوغان در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

 

*ادعایی بی‌شرمانه با عنوان "ایران می‌خواهد جای داعش در منطقه را بگیرد" 

 

 

استیصال چندوجهی رویای عثمانی از تریبون گستاخی اردوغان

 

 

رئیس جمهور ترکیه در ادعایی گستاخانه اظهار داشت: هدف ایران از مبارزه با داعش افزایش نفوذ در عراق است. در واقع ایران در حال تعقیب داعش است تا جای آن‌را در منطقه بگیرد.  

 

این سخنان اردوغان بیش از هرچیز موید یک افسارگسیختگی تمام‌عیار سیاسی است.

 

رئیس جمهور ترکیه و دولتمردان این کشور که رویاپردازی‌های امپراطوری عثمانی آنان اکنون با یک بن‌بست تاریخی مواجه شده است، به جای اندکی تعقل در اوضاع وخیم سیاست‌داخلی خود، انگشت اتهام خود را به سوی ایران گرفته‌اند. گویا اردوغان چشم خود را به روی زاد و ولد جریان شوم تروریسم از بطن فتنه انگیز دولت‌های مرتجع منطقه بسته است.

 

و شاید وی خروجی منفورترین پدیده تاریخ با عنوان "داعش" از الگوریتم سیاست خارجی کاخ آنکارا را گامی مثبت در جهت برقراری صلح و امنیت در منطقه به خصوص سوریه و عراق می‌انگارد؟!

 

* اذعان اردوغان به صف‌بندی مشترک با وهابیت سعودی در قبال ایران

 

استیصال چندوجهی رویای عثمانی از تریبون گستاخی اردوغان

 

 

هم‌چنین رئیس دولت ترکیه ادعا کرد که ایران در حال تلاش برای تسلط بر خاورمیانه است و تلاش‌های این کشور باعث آزار آنکارا، عربستان و کشورهای عرب خلیج فارس شده است.  

 

او ادامه داد: اصلا نمی‌توان شرایط فعلی را تحمل کرد، ایران باید این را بفهمد.

 

 البته کاملا طبیعی است که کاسه صبر دولت ترکیه و هم‌پیمانان عرب آن از اقدامات ضد تروریستی ایران لبریز شود.

 

دولت ترکیه و آل‌سعود با وجود تمامی مشکلات داخلی، کمر همت خود را برای آموزش، تسلیح و تجهیز تروریست‌های داعش بسته‌اند، بنابراین اقدامات ایران به عنوان راس محور مقاومت در منطقه برای رویارویی با تروریسم، بی‌تردید به مذاق اردوغان و خاندان سعودی خوش نخواهد آمد.

 

نکته دیگری که باید اردوغان به آن توجه کند این است که حمایت تهران از ملت مظلوم سوریه و مبارزه با داعش، حکایت از فهم و درک بالای جمهوری اسلامی ایران از اوضاع منطقه دارد. منطقه‌ای که آل‌سعود و دولت آنکارا به نیابت از کاخ سفید و رژیم اشغالگر قدس آفرینش بحران و تنش را عهده‌دار هستند.

 

استیصال چندوجهی رویای عثمانی از تریبون گستاخی اردوغان

 

 

بی‌شک در مقابل سیاست‌های مداخله‌جویانه غرب، دیپلماسی صلح‌طلبی ایران، بحران‌افکنی‌های حامیان تروریسم در منطقه را به چالش می‌کشد.

 

* حمایت از جنگ سعودی‌ها علیه یمن، تکمیل پارامترهای تروریسم‌محوری دولت اردوغان

 

استیصال چندوجهی رویای عثمانی از تریبون گستاخی اردوغان 

 

 

اردوغان در ادامه لفاظی‌هایش تاکید کرد: ما از حمله عربستان به یمن حمایت می‌کنیم و ممکن است حمایت‌های لجستیکی نیز انجام دهیم.

 

رئیس جمهور ترکیه در ادامه سخنانش که ذهن مخاطبان را به یاد دروغ‌پردازی‌های ایران‌هراسانه لابی‌های صهیونیستی آمریکا می‌اندازد، اضافه کرد: تهران باید نیروهای خود را از یمن ، سوریه و عراق خارج کرده و به استقلال و حاکمیت این کشورها احترام بگذارد.

 

وی گفت: ایران و گروه‌های تروریستی باید یمن را ترک کنند.

 

استیصال چندوجهی رویای عثمانی از تریبون گستاخی اردوغان

 

 

نکته مهمی که در این عبارات اردوغان خودنمایی می‌کند، این است که وی مفهوم کاملا تازه‌ای از احترام به استقلال و حاکمیت کشورها را در منشور بین‌المللی خود مطرح کرد.  

از دیدگاه او، استفاده از مرزها برای فرستادن تروریست‌ها به داخل کشورهای همسایه، به راه انداختن لشگری از تانک‌های زرهی به داخل کشوری دیگر و نقض حاکمیت آن و از همه مهم‌تر پشتیبانی تمام‌عیار از تروریست‌های آدم‌خوار، از مفاد به رسمیت شناختن استقلال و حاکمیت کشورها محسوب می‌شود!

 

*حقیقت‌پور: وزارت خارجه پاسخ قاطعی به گستاخی رئیس جمهور ترکیه بدهد/ نقش اساسی اردوغان در تنش‌های منطقه

 

استیصال چندوجهی رویای عثمانی از تریبون گستاخی اردوغان

 

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: وزارت امور خارجه باید پاسخ قاطعی را به اظهارات رئیس جمهور ترکیه داده و اجازه تعدی به این‌گونه افراد گستاخ را ندهد.

 

وی با اشاره به نوکری اردوغان برای کاخ‌سفید، افزود: مقامات کشور ترکیه فکر می‌کنند که نوکری آمریکا می‌تواند  برای آنها صیانتی به همراه داشته باشد و به همین سبب ما شاهد گستاخی آنان هستیم؛ بنابراین لازم است تا ضمن ایستادگی در برابر پرروگری‌های آنان پاسخ لازم به این قبیل کشورها داده شود.

 

*شوهانی: طرح اتهام ترکیه علیه ایران ادامه روند اشتباه روی اشتباه است

 

استیصال چندوجهی رویای عثمانی از تریبون گستاخی اردوغان

 

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: ترکیه باید در برخورد با کشورهای همسایه احترام متقابل داشته و در اتخاذ مواضع سیاسی‌اش به منافع منطقه و اصول مسئولیت پذیری‌اش توجه کند.

 

وی در واکنش به اظهارات اخیر اردوغان افزود: متاسفانه دولت ترکیه طی روزهای اخیر دچار اشتباهاتی شده است و به جای اینکه آن اشتباهات را جبران کند، علیه ایران نیز ادعاهایی را مطرح می‌کند.

 

حال با توجه به اتخاذ مواضع غلط و ایران‌هراسانه رئیس جمهور ترکیه در قبال ایران اذهان عموم به چند سوال معطوف می‌شود؛

 

استیصال چندوجهی رویای عثمانی از تریبون گستاخی اردوغان

 

به راستی اردوغان با مطرح ساختن این اتهامات ضد ایرانی به دنبال چیست؟

 

 آیا دولت ترکیه با زدن برچسب اتهاماتی بی هویت، می‌تواند بر روی نقش تروریسم پرور خود سرپوش بگذارد؟

 

اردوغان با ادامه سیاست‌های آمریکایی_ صهیونیستی تا کجا به خط مشی قلدرمآبانه خود برای رسیدن به امپراطوری عثمانی ادامه می‌دهد