مخالفت اروپا با محدودیت سفرکنندگان به ایران

به گزارش افکارخبر،

نماینده اتحادیه اروپا در آمریکا در گفت‌وگو با رسانه دولتی بی‌بی‌سی گفت این اتحادیه با طرح مجلس نمایندگان آمریکا که تردد سفرکنندگان به ایران، عراق و سوریه را محدود می‌کند، مخالف است. 

«دیوید او سالیوان» نماینده اتحادیه اروپا در آمریکا در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی می‌گوید او و سایر نمایندگان این اتحادیه مخالفت خود با این طرح و آنچه به گفته وی «ترس از تبعات ناخواسته» آن را به کنگره و کاخ سفید اعلام کرده‌اند. 

سالیوان گفت که اتحادیه اروپا با حفظ امنیت موافق است اما با مانع‌تراشی‌های جدیدی که میلیون‌ها اروپایی و آمریکایی که میان کشورها تردد می‌کنند را جریمه می‌کند. 

مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه به بهانه مقابله با تهدید تروریسم، طرحی را تصویب کرد که در صورت تبدیل به قانون، سفر افرادی را که اخیرا در یکی از چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان حضور داشته‌اند به آمریکا، محدود می‌کند.

این طرح با 407 رأی مثبت در برابر تنها 19 رأی منفی به تصویب رسید.

بر اساس این طرح، شهروندان 38 کشور «دوست آمریکا» که مطابق قوانین این کشور در حال حاضر بدون اخذ روادید تا سقف 90 روز می‌توانستند وارد خاک آمریکا می‌شوند، در صورتی که در 5 سال گذشته به ایران، سوریه، عراق یا سودان سفر کرده باشند بایستی برای اخذ ویزا اقدام کنند.

طرح نمایندگان آمریکایی، به علاوه خواستار اعمال همین محدودیت‌ها برای صدها هزار نفر از شهروندان دارای تابعیت دوگانه در اتحادیه اروپا است که تبعه یکی از این چهار کشور هم باشند.  

بسیاری از کشورهایی که از این امتیاز برخوردارند، عضو اتحادیه اروپا هستند. طرح مجلس نمایندگان ابتدا خواستار آن شده بود که این کشورها در صورت سفر به کشورهای «مأمن تروریسم»، مانند عراق و سوریه مشمول قوانین جدید شوند. 

اما در نسخه نهایی، ایران و سودان به بهانه اینکه «حامیان تروریسم دولتی» هستند، به این دو کشور اضافه شدند. 

واشنگتن تغییرات جدید در برنامه معافیت از روادید را به بهانه حملات تروریستی پاریس و همچنین تیراندازی‌های «سن‌برناردینو» در ایالت کالیفرنیا اعمال کرده است. 

هرچند این طرح در سنا مخالفانی دارد، اما با توجه به گزارش‌های منتشر شده در مورد حمایت کاخ سفید از این مصوبه، انتظار می‌رود این طرح نهایتا به قانون تبدیل شود.

پیش از این بسیاری از کارشناسان اروپایی با این طرح مخالفت کرده بودند، چراکه عملا اتباع اروپایی از جمله کشورهایی چون فرانسه، آلمان و انگلستان که برای کار یا گردشگری به این کشورها سفر کرده باشند، برای ورود به آمریکا با مانع مواجه شده و باید درگیر فرآیند صدور روادید شوند.

تصویب این طرح می‌تواند برای ایران نیز که با رفع احتمالی تحریم‌ها انتظار افزایش مناسبات تجاری و گردشگری با اروپا را دارد، تبعات منفی داشته باشد.

از این رو، تصویب این طرح را می‌توان تحریمی غیرمسقیم برای ایران به شمار آورد.

در این طرح در حالی نام ایران به عنوان یکی از 4 کشور تهدیدآمیز مطرح شده که بر اساس آمارهای موسسات غربی، اتباع این کشور نه در میان اعضای داعش و نه در میان هواداران آن در فضای مجازی، جایگاهی ندارند. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، تونس، عربستان، کویت، امارات، قطر، لیبی و حتی چند کشور اروپایی بیشترین اتباع را در میان اعضا و طرفداران داعش دارند.