اصلاح بند «ز» ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم

به گزارش افکارخبر، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور «قانون اصلاح بند ز ماده 44 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران» را برای اجرا ابلاغ کرد.

این قانون در تاریخ دوازدهم آبان ماه 1394 در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و شورای نگهبان در تاریخ 27/8/1394 آن را تأیید کرده است.

متن این قانون به شرح زیر است:

قانون اصلاح بند(ز) ماده(44) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران(مصوب 12/8/1394 مجلس شورای اسلامی)

ماده واحده- در بند(ز) ماده(44) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 15/10/1389 قبل از عبارت «فرزندان جانبازان بالای پنجاه درصد (50%)» عبارت «همسران و»، قبل از عبارت «فرزندان شهدا و فرزندان آزادگان با بیش از سه سال اسارت»، عبارت «همسران و» اضافه می‌شود.

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ دوازدهم آبان‌ماه یک هزار و سیصد و نود و چهار مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور این قانون را در تاریخ 12/9/1394 برای اجرا به بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ابلاغ کرد.

در بند(ز) ماده(44) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران آمده است:

دانشگاه‌ها و مراکز و مؤسسات آموزشی و پژوهشی و وزارتخانه‎های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مکلفند حداقل ده درصد(10%) اعضای هیئت علمی مورد نیاز خود را از بین جامعه ایثارگران شامل رزمندگان با بیش از شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه، جانبازان بالای بیست و پنج درصد (25%)، آزادگان بالای سه سال اسارت، فرزندان جانبازان بالای پنجاه درصد(50%)، فرزندان شهداء و فرزندان آزادگان با بیش از سه سال اسارت که دارای مدرک دکترای تخصصی مورد تأیید وزارتخانه‎های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‎باشند، حسب مورد از طریق استخدام و یا موافقت با انتقال کارکنان دیگر دستگاه‌ها یا تبدیل وضعیت کارکنان غیر هیئت‌علمی تأمین و از ابتداء آنان را به صورت عضو هیئت علمی رسمی قطعی با احتساب سوابق آموزشی، پژوهشی و اجرایی مرتبط و تأثیر آن در پایه و مرتبه علمی بدون الزام به رعایت شرط سنی و آزمون استخدام نمایند.

مسئولیت اجرای این حکم به طور مستقیم بر عهده وزراء و رؤسای دستگاه‌های مذکور است.

مقامات یاد شده در این خصوص، خود مجاز به اتخاذ تصمیم می‎باشند. احکام و امتیارات این بند شامل اعضاء هیئت علمی فعلی دارای شرایط فوق نیز می‎شود.