ابتکار از متن پایانی اجلاس پاریس خبر نداشت!
به گزارش افکارخبر، سیدمصطفی خوش‌چشم تحلیلگر مسائل سیاست خارجی و بین‌الملل  با اشاره به اجلاس تغییرات آب و هوایی در پاریس اظهار داشت: متاسفانه ایران در این اجلاس یکی از منفعل‌ترین کشورها بود که این موضوع خود میتواند بیانگر واقعیت های جاری نه تنها در حوزه محیط زیست بلکه در سیاست خارجی و دیگر حوزه ها باشد.

وی بیان داشت: با توجه به تاثیرات بنیادین این اجلاس و توافقنامه  پایانی آن در آینده بشریت و کره زمین و همچنین با در نظر گرفتن تاثیرات شگرف آن بر آینده انرژی و مصرف و صادارات سوختهای فسیلی توقع می‌رفت تا جمهوری اسلامی ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر انباشته نفت و گاز و یکی از تولید کنندگان و صادرکنندگان عمده انرژی با حضوری پررنگ و قدرتمند از منافع اقتصادی و زیست محیطی خود در این اجلاس دفاع نماید اما متاسفانه علی‌رغم حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست انفعال ما در این اجلاس تا حدی بچشم می‌خورد که حتی رسانه‌های بیگانه را نیز به سخن آورد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: خروجی این توافق تنها به مسائل زیست محیطی محدود نگردیده و تاثیرات بسزایی بر آینده اقتصاد وابسته به صادرات انرژی ایران و همچنین حوزه های دیگر همچون تکنولوژی خواهد گذارد و بهمین دلیل بود که عربستان و چین بعنوان کشورهای عمده صادر کننده و مصرف کننده انرژی تا این حد پویا در آن شرکت داشته و در مورد هر کلمه از توافقنامه پایانی به شدت چانه زنی می‌کردند.

او ادامه داد: حتی نماینده افغانستان نیز در این اجلاس خودی نشان داد و در راستای منافع کشور مطبوعش مواضع استواری از خود نشان داد.

وی افزود: این در حالی‌است که نگاهی به صحبت های رد و بدل شده بین سرکار خانم ابتکار و لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه و رئیس این اجلاس تنها ساعتی پیش از انجام این توافق بسیار مهم جهانی بسادگی نشان می‌دهد که معاون محترم رئیس جمهور حتی از متن پایانی خبر نداشته و تنها اظهار امیدواری کرده اند که وضعیت کشورهایی که آسیب‌های فراوان از تغییر اقلیم دیده‌اند مانند ایران و آثاری که جنگ و ناآرامی بر منطقه گذاشته در نظر گرفته شده باشد.

خوش‌چشم بیان داشت درحالی‌که این اجلاس که با حضور بسیاری از رهبران جهان آغاز به کار کرد بجهت طولانی شدن توسط مقامات سطح پایین تر و عموما وزرای خارجه پیگیری می‌شد حداقل توقع می‌رفت تا مقامی چون معاون ریاست جمهوری اسلامی ایران درامور محیط زیست با انجام ملاقاتی حضوری با رئیس اجلاس و وزیر امور خارجه فرانسه انتظارات ایران را به تفصیل بیان کرده و در جهت برآورده کردن آنها گام  بر می‌داشت.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: برخی معتقدند که شاید ایران و چند کشور دیگر با عربستان بلوک تشکیل داده اند تا عربستان بجای تولید کننده های نفت صحبت کند. اما سوال در اینجاست درحالی که عربستان موضعی بسیار فعال داشته و یکی از سه کشوری بود که تا لحاظ شدن خواسته هایش مانع از انجام این توافق شد و بنابراین از لحظه لحظه تمامی تغییرات در پیش نویس آگاهی داشت نگاهی به مکالمه رد و بدل شده بین خانم ابتکار و آقای فابیوس نشان می‌دهد که ایشان از متن نهایی آگاهی نداشته اند. پس این سوال پیش می آید که اگر ما در بلوکی قرار داشته ایم چرا عربستان اصولا ما را درجریان مسائل قرار نداده است.

خوش چشم بیان داشت: ما هیج صدایی از خانم ابتکار در این اجلاس نشنیدیم و موضوع هنگامی تاسف بار تر می‌شود که به یاد آوریم ایشان به زبان انگلیسی مسلط هستند و با توجه به سابقه طولانی حضور در این پست و بالاتر بودن سطح مقام ایشان نسبت به بسیاری از شرکت کنندگان در اجلاس می‌توانستند در راستای منافع ملی کشور بسیار بیش از این بکوشند. انفعال ایران در این اجلاس حتی تعجب رسانه‌های بین‌المللی را نیز برانگیخت.

وی افزود: اصولا حضوری چنین بی‌تاثیر و منفعلانه از دولتی که تعامل و تاثیرگذاری بین المللی شعار همیشگی آن است تعجب برانگیز است چرا که موضع سکوت و تماشا نیازمند شرکت مقاماتی در این سطح از جانب کشورمان نبود.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با یادآوری مصاحبه‌های بعضا جنجالی سرکار خانم ابتکار در خصوص مسائل سیاست خارجه با رسانه‌های گوناگون پرسید: چگونه است که وقتی در خصوص رابطه و مذاکره با آمریکا سخن به میان می‌آید سرکار خانم ابتکار مملو از آراء و نظرات جنجالی و متناقض با مشی سه دهه پیش ایشان می‌شوند در حالی که این مقوله در حیطه وظایف ایشان نمی‌باشد اما هنگامی که کار به حوزه تخصصی ایشان می‌کشد معاون محترم رئیس جمهور تا این حد منفعل ظاهر می‌گردند.

وی ادامه داد: باید پرسید اصولا سرکار خانم ابتکار برای انجام چه مهمی در پاریس حضور داشتند.

خوش‌چشم گفت: همچنین این سوال را نیز باید مطرح نمود که دولت آقای روحانی تعامل و تاثیرگذاری بین المللی را در چه میدانند. آیا تعامل منحصر در مسئله هسته ای و مذاکره با آمریکاست. چرا ما هیچگونه اثرگذاری از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور عمده تولید و صادر کننده انرژی در این اجلاس نمی‌بینیم.

او بیان داشت: رفتار برخی مقامات بیانگر این مطلب است که دولت بیشتر مجمعی از افراد دارای سلیقه واحد در خصوص مسئله هسته ای و مذاکره با آمریکاست که بر اثر تمرکز بیش از حد و فشار شدید تنها معطوف به این مقوله شده اند به جای آنکه در حیطه تخصصی خود به ایفای نقش و حفظ و حراست از منافع ملی بپردازند.

خوش چشم در خاتمه اظهار داشت: شاید اینکه آقای روحانی فرموده بودند با حل مسئله هسته‌ای وضعیت دریاچه ارومیه نیز بهتر خواهد شد خود گواه آن است که متاسفانه دولت تمامی تعاملات و وضعیت کشور را در این مدت دو سال گذشته با حل شدن مسئله هسته ای گره زده و لذا حال که این مسئله رو به حل شدن گذارده اجزاء گوناگون دولت با نداشتن استراتژی و رویکردی اساسی، به شکلی منفعل با انبوهی از مطالبات مردم در حوزه‌های گوناگون روبرو هستند.