به گزارش افکارخبر، این راکت ها با استفاده از لانچرها متحرکی که دارند، از قابلیت استقرار و شلیک سریع برخوردار بوده و این خود می‌تواند وجه تمایز این راکت‌ها نسبت به نمونه‌های مشابه باشند.
 

 پس از پایان ذخایر موشک‌های اسکادی که ایران توانسته بود از لیبی خریداری کند و اتمام پروژه تولید راکتی و موشکی ایرانی توسط حسن طهرانی مقدم و تیم موشکی­ اش، نخستین راکت ایرانی با نام نازعات در همان دوران جنگ تولید شد.

اگرچه ایران و عراق در روز 29 مرداد ماه سال 1367 پس از 8 سال جنگ تحمیلی ارتش رژیم بعثی به ایران اسلامی، با موافقت طرفین و پذیریش قطعنامه، آتش بس اعلامی توسط سازمان ملل را پذیرفتند، اما این پذیرش آتش‌بس به معنای فراموش کردن قابلیت‌های به دست آمده در حوزه موشکی و نظامی نبود، چرا که ایران که در مقطع آغاز جنگ، وارد کننده موشک و راکت بود، حالا دیگر به عنوان یک تولید کننده موشک از جنگ خارج می‌شد.

آتش بس به منزله پایان کار یگان‌های نظامی ایران برای پیشرفت و دستیابی به تکنولوژی ها روز دنیا نبود. یگان موشکی ایران که از سال 63 فعالیت­های خود را با تمام مشکلات موجود آغاز کرده بود، حالا به یک یگان موثر در معادلات نظامی تبدیل شده بود.

نازعات یک راکت ایرانی و برد کوتاه بود که به همت متخصصان کشورمان تولید و در جنگ نیز مورد استفاده قرار گرفته بود.

تولید راکت نازعات بعد از جنگ ادامه یافت و کار به‌روزرسانی آن با قوت پیگیری شد. نازعات 6 و نازعات 10 و همچنین نازعات جدید، مشهورترین نمونه­‌های خانواده راکت‌های نازعات هستند که بعد از جنگ تولید شدند.

*** نازعات 6

نازعات 6 جزو اولین نمونه‌ ­های سری راکت­ های نازعات هستند. اولین نمونه از این راکت­ ها در اوایل دهه 70 شمسی تولید شدند اما مکررا مورد به­روزرسانی قرار گرفتند.

در حال حاضر، راکت نازعات 6 اچ جزو جدیدترین نمونه­ های این کلاس از راکت های ایرانی است.

 

راکت نازعات 6 اچ با حداکثر برد 100 کیلومتر و حداقل برد 80 کیلومتر، طول 6 متر و 29 سانتی متر، سر جنگی 130 کیلوگرمی، خطای زیر 5 درصد، وزن کامل 960 کیلوگرم جزو دقیق‌ترین راکت‌های ایران به شمار می‌رود.

** نازعات 10، ارتقا و افزایش برد

راکت نازعات 10 نیز همچون برادر کوچکترش یعنی نازعات 6، یک راکت سوخت جامد است که توسط نیروی زمینی ارتش به‌کار گرفته شده است.

این راکت با حداکثر برد 130 کیلومتر و حداقل برد 110 کیلومتر، طول بدنه 8 متر و 20 سانتی متر، قطر 457 میلی متر، و خطای زیر 5 درصد، مدل به­روزشده و ارتقاء یافته نازعات 6 اچ به شمار می­رود.

 

 

این راکت، با سوخت جامد و سرجنگی 230 کیلوگرمی و وزن پیشران 865 کیلویی و وزن کامل 1830 کیلوگرمی، جزو بهترین راکت‌های ایران محسوب می‌شود.

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ، هم اکنون جزو دارندگان انواع لانچرهای سه تایی و تکی برای شلیک راکت نازعات است و این راکت، در رزمایش‌های متعدد این راکت‌ها با موفقیت، اهداف از پیش تعیین شده را منهدم کرده‌اند.

نیروی زمینی ارتش از این راکت ها معمولا در رزمایش‌های خود استفاده می‌کند و در آخرین نمونه، در دومین روز از رزمایش گسترده بیت‌المقدس 27 نیروی زمینی ارتش که اول خرداد ماه سال جاری در منطقه آران و بیدگل برگزار شد، راکت "نازعات" (N10) با موفقیت پرتاب و تست شد.

به غیر از نمونه‌های مختلف راکت نازعات که هم اکنون در یگان‌های مختلف آماده به شلیک هستند، اخیرا جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش موفق شده که نمونه ارتقاء یافته این راکت را تولید کند.

 

راکت جدید نازعات، بردی حدود 150 کیلومتر (20کیلومتر بیش از نازعات 10) داشته و می‌تواند توان راکتی نزاجا را افزایش دهد.

این راکت ها با استفاده از لانچرها متحرکی که دارند، از قابلیت استقرار و شلیک سریع برخوردار بوده و این خود می‌تواند وجه تمایز این راکت‌ها نسبت به نمونه‌های مشابه باشند.