ارتش ترکیه یا نیروی دریایی سپاه کدامیک کارآمدترند؟+تصاویر

به گزارش افکارخبر، اخیرا مطالبی درباره امکان بسته شدن تنگه "بوسفور" و "داردانل" در رسانه‌ها مطرح شد که جای بررسی بیشتر دارد. این که یک کشور بتواند گذرگاه‌های آبی خود را مسدود کند، نیازمند داشتن ابزارهایی بوده که باید بررسی شود که آیا ارتش ترکیه المان‌ها و تجهیزات لازم را برای این کار را دارد؟

  

البته تاکنون ارتش این کشور اقدام خاصی در جهت ملتهب کردن دو تنگه "بوسفور" و "داردانل" نتوانسته صورت دهد؛ اما مطرح کردن نکاتی در این زمینه حائز اهمیت بوده و بررسی قدرت و توان نیروی دریایی ارتش ترکیه لازم است.

** توانمندی نیروی دریایی ارتش ترکیه

 

نیروی دریایی ارتش ترکیه با داشتن قریب به پنج لشکر عملیاتی – پرسنلی نیرو، قریب به 120 "کشتی جنگی"،  "زیردریایی" ، "ناوچه" ، "موشک ضد کشتی" و "قایق گشتی" حرف‌های بسیاری برای گفتن در زمینه تجهیزات دارد (بیشتر بخوانید) ؛ اما در کنار  یک نیروی کلاسیک با تجهیزات انبوه، آیا تاکتیک عملیاتی نیز در نیروی دریایی این کشور وجود دارد؟

 

 

 

 

 

 

 

البته نیروی دریایی ارتش ترکیه به عنوان یک نیروی دریایی کلاسیک فاقد ابزارهای لازم برای مقابله با یک نبرد ناهمگون در تنگه‌های نزدیک به مرزهای آبی خود بوده و می‌خواهیم بررسی کنیم با توجه به اینکه تنگه هرمز در جنوب ایران قرار دارد و حوزه استحفاظی نیروی دریایی سپاه محسوب می‌شود، این نیرو چگونه آمادگی لازم برای رویارویی با نیروی دریایی ارتش آمریکا را دارد و سازوکار مقابله ترکیه با ارتش فدراسیون روسیه در آب های سرزمینی خود چگونه است؟

** قدرت مانور سپاه با "پاترول کرفت‌ها" ؛ مزیت "ندسا" نسبت به نیروی دریایی ارتش ترکیه

یکی از ویژگی‌های بالقوه نیروی دریایی سپاه داشتن صدها قایق تندرو در محدوده خلیج فارس بوده که مجهز به راکت‌انداز هستند و می‌توانند انواع اهداف دریایی که به عنوان تهدیدات بالفعل مطرح می‌شوند را از بین ببرند که در این زمینه ارتش ترکیه توانمندی خاصی را در چند سال اخیر بروز نداده و یکی از علت‌هایی که نیروی دریایی سپاه در  "تنگه هرمز" و "خلیج فارس" نسبت به ارتش ترکیه در تنگه "بوسفور" و "داردانل" می‌تواند موثرتر عمل کند، موضوع مذکور است. 

 

 

 

 

 

روزنامه   The Cristian Science Monitor در مقاله‌ای به قلم "اسکات پترسون" در مقاله‌ای با عنوان  "چگونه ایران می‌تواند در مقابل رویارویی نظامی با آمریکا موفق باشد" نوشت: بودجه دفاعی آمریکا تقریباً 90 برابر بزرگ‌تر از ایران بوده؛  اما ایران یک استراتژی خوب و دقیق  از جنگ نامتقارن دارد. ایران، وارث نوآوری نیروی دریایی بوده که دارای یک استراتژی نیروی دریایی نامتقارن قابل بازگشت است و این یک مزیت عمده محسوب می‌شود. 

 

سایت Global Bearings در خصوص توان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: نیروهای سپاه پاسداران با داشتن  پرسنل متخصص و متبحر و هزاران قایق تندرو توانایی بسیار زیادی در تأمین امنیت منطقه دارند.

یکی از دیگر از توانمندی‌های نیروی دریایی سپاه نسبت به ارتش ترکیه داشتن انواع مین‌های دریایی بوده که می‌تواند که با کنترل از راه دور هدف را منهدم کند. این مین‌ها در انواع  "کف‌خواب"، "چسبان" و "لنگردار" موجودند و حساسه‌های آنها می‌تواند شناورهای دشمن را احساس کرده و در صورت لزوم آنها را منهدم کند که قدرت مین‌ریزی نیروی دریایی سپاه در سال‌های اخیر به خوبی مشخص بوده و این توانمندی  "ندسا" بر تجهیزات ارتش ترکیه در آب‌های سرزمینی خود برتری دارد.

 

"مین کف خواب" با قطر 450 و طول 2هزار میلی‌متر، وزن کل 480 کیلوگرم و جنس بدنه ST ، دارای عمق مین‌ریزی محرمانه بوده که اطلاعات آن در دسترس نیست. "مین لنگردار " با قطر  1050 میلی‌‌متر، ارتفاع 1324 میلی‌متر و وزن کلی 480 کیلوگرم، دارای عمق مین‌ریزی محرمانه است.  "مین چسبان" با قطر 550 میلی‌متر، ارتفاع 330 میلی‌متر، وزن کلی 42 کیلوگرم و جنس بدنه آلومینیومی دارای قابلیت‌های ویژه‌ای است.

 

 

یکی از توانمندی نیروی دریایی سپاه استفاده از موشک سطح به سطح دریاپایه  از جمله موشک ، "نصر"، "کرم ابریشم"،‌ "HY2"، "قدیر" و یا اژدر از جمله  "اژدر حوت" بوده که توانمندی‌های لازم را برای انهدام کشتی‌های جنگی و ناو هواپیمابر به  "ندسا" می‌دهد که در این زمینه هم نیروی دریایی ارتش ترکیه نسبت به نیروی دریایی سپاه ضعف های اساسی دارد.

 

 

 

 

یک تفاوت مهم دیگر بین نیروی دریایی ارتش ترکیه و نیروی دریایی سپاه در این است که ایالات متحده آمریکا با توجه به ترس ذاتی که از  "ندسا" دارد زمان عبور از تنگه "هرمز" تمام موازین را رعایت می‌کند ؛ حال آنکه نیروی دریایی ارتش فدراسیون روسیه هیچ ترس یا نگرانی خاصی از ارتش ترکیه ندارد و در صورت لزوم آماده درگیری نظامی با این کشور است.

 

**دریادار فدوی: اهداف آمریکایی در 50 ثانیه غرق می‌شوند/ایالات متحده از "قایق‌های تندرو" می‌ترسد

دریادار پاسدار "علی فدوی " فرمانده نیروی دریایی سپاه درباره توانمندی نیروی دریایی سپاه در مقابله با اهداف خارجی اظهارداشت: اهدافی که به مثابه اهداف خارجی (شبیه‌ساز کشتی‌های آمریکایی) برای شلیک انتخاب می‌شود در 50 ثانیه غرق می‌گردد.

وی با اشاره به توانمندی سپاه در انهدام ناوهای جنگی در مدت کوتاه و شعاع عملیاتی بالای "ندسا" در خلیج فارس گفت: در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز که شعاع دریا بالاست، نیروی دریایی سپاه آماده است که با آمریکایی‌ها در یک نبرد رویارو قرار بگیرد و قطعا ما در نبرد با آمریکایی‌ها پیروز خواهیم بود.

 

 فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به اینکه ما دست برتر را در خلیج فارس داریم و به همین خاطر آمریکایی‌ها با ما وارد جنگ نمی‌شوند، گفت: آمریکایی‌ها هیچگاه نمی‌توانند الزامات اقدام نظامی علیه ایران را فراهم کنند و ضد ایران اقدام نظامی کنند.

وی با اشاره به قدرت بازدارنده انقلاب اسلامی و پذیرفتن این قدرت از سوی آمریکایی‌ها خاطر نشان کرد : آمریکا قبل از هر اقدامی خسارت و نفع را برآورد و بررسی می‌کند و اگر بداند خسارت بیشتر از سود است آن اقدام را انجام نمی‌دهد و ما هم همواره توانمندی دفاعی خود را افزایش می‌دهیم.

 

دریادار فدوی تاکید کرد: آمریکایی‌ها معتقدند که اگر با قایق‌های تندرو مواجه شوند و قایق‌های تندرو سپاه آن‌ها را مورد اصابت قرار دهد به دردسر بزرگی می‌افتند. فرمانده "ندسا" ادامه داد: آمریکایی‌ها از ترس این قایق‎ها می‎خواهند که همه مواد منفجره‎ای که داخل ناو هواپیمابر است، اعم از بمب و موشک را خارج کنند و به جای آن سلاح‌های لیزری و الکترومغناطیس جایگزین کنند و شدیدا به دنبال عملی کردن این ایده هستند. فرمانده نیروی دریایی سپاه در پایان خاطر نشان کرد: ما می‌توانیم شناورهای آمریکایی را در مدت کوتاهی مورد اصابت قرار دهیم.

 

 

 

 

حال سوال اینجا است که ارتش ترکیه که هیچکدام از المان‌های فوق را ندارد، چگونه می‌تواند بر تنگه "بوسفور" و "داردانل" مسلط شود و آن‌ها را مسدود کند ؛ حال آنکه ارتش روسیه با توجه به دلخوری که از گذشته دارد، همچون یک باروت متحرک بوده و در صورت انفجار خسارات جبران ناپذیری به ترکیه وارد می‌کند.

 قدرت رزم نیروی دریایی سپاه به دهه 60 و مقابل مستقیم با شناورهای آمریکایی بازمی‌گردد که در آن جنگ نابرابر  "شهید نادر مهدوی " به شهادت رسید و البته این موضوع (نبرد مستقیم با آمریکا در خلیج فارس) باعث افزایش قدرت و توانمندی نیروی دریایی سپاه در مقابل شناورهای آمریکایی شد ، تا جایی که امروز هر ناو جنگی که می‌خواهد از "تنگه هرمز"  عبور کند خود را به دهانه جنوبی این تنگه می‌چسباند و ورود یا خروج می‌کند.

البته دلیلی که باعث می‌شود ارتش ترکیه نتواند تنگه "بوسفور" و "داردانل"  را ببندد این است که آن‌ها تجربه جنگ ناهمگون را نداشته و در مقابل ارتش روسیه از ابزارهای لازم برای مبارزه مستقیم برخوردار نیستند.

در مجموع به دلیل توانمندی نیروی دریایی سپاه در نبرد ناهمگون، دارا بودن ابزارهای لازم رزم ناهمطراز همچون  "موشک‌های ضد کشتی"، "مین‌های دریایی" و "پاترول کرفت‌ها" و تجربه بسیار بالا در نبردهای مذکور ، "ندسا" از نیروی دریایی ارتش ترکیه در حفاظت و حراست از آب‌های سرزمینی توانمند تر و کارآمدتر است.