وقتی زیباکلام در نقش سخنگوی ترکیه ظاهر می شود!
به گزارش افکارخبر، دولت یازدهم در ابتدای فعالیتش شعار هایی در خصوص ارتقای جایگاه ایران در عرصه ی بین المللی می داد. دولت تدبیر و امید که از ثبات در روابط دیپلماسی صحبت می کرد در فاصله ی اندکی در روابط خود با برخی کشور ها دچار مشکل شد

 

یکی از کشور هایی که همواره روابطش با ایران دچار فراز و نشیب بوده، کشور عربستان سعودی است. روحانی در ابتدای کارش از برقراری رابطه ی حسنه با عربستان با کمک افرادی چون هاشمی رفسنجانی خبر می داد و او در نشست خبری که در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، برقرار شد عربستانی ها را برادر خود خواند و در پاسخ به خبرنگار الجزیره اظهار داشت: ما با عربستان برادر هستیم و قبله‌گاه مسلمانان در آن کشور است.

 

روحانی همچنین تصریح کرد: خوشحالم که اولین تفاهم‌نامه امنیتی بین ایران و عربستان سعودی از طرف ایران با امضای بنده بود. ان‌شالله در دولت آینده روابط بسیار خوب با همسایگان بویژه با عربستان خواهیم داشت.

 

اما پس از فاجعه ی منا و همچنین کشته شدن بیش از ۳۰۰۰ مسلمان در انجام فریضه ی حج، خطبای نمازجمعه ایران همچون سایر آحاد ملت، از مدیریت سعودی ها در برگزاری مراسم حج انتقاد کردند.

 

در یکی از شدیدترین انتقاد ها که بر اثر از دست رفتن جان هزاران نفرو صدها ایرانی در عربستان صورت گرفت، آیت الله امامی کاشانی، در نماز جمعه ی تهران در همین خصوص اعلام کرد: همین‌جور شعار دروغ ندهند که بگویند چنین بود و هوا گرم بود و خودشان مقصر بودند. از همه تاسف‌بارتر و جمله‌ای غلط‌تر از همه این غلط‌ها این است که بگویند ما از مامورانمان تشکر می‌کنیم و ماموران ما نقصی نداشتند و کار را کم نگذاشتند. اینکه این همه انسان در پیشگاه دنیا خلاف و یاوه و باطل بگوید، قابل قبول نیست.

 

اما در تازه ترین اتفاقی که باعث شد مردم بار دیگر انتقادات خود را به دستگاه دیپلماسی کشور، اعلام کنند، ملاقات رجب طیب اردوغان و جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران بود. در این دیدار هیچ یک از مناسبات دیپلماسی یک دیدار رسمی رعایت نشده و به نحوی بی احترامی به طرف ایرانی را نشان می داد.اقدامات دولت ترکیه در جریان حمایت از داعش و کشتار انسان های بی دفاع منطقه باعث شد تا روابط ایران و ترکیه به تیرگی بیانجامد.

 

بی احترامی ترک ها و سعودی ها به مسئولین ایرانی در حالی ادامه می یابد که ترکیه نقش موثری در تجهیز داعش، نا امن کردن منطقه ی خاورمیانه و همچنین تداوم توهین ها به جمهوری اسلامی ایران و سران آن و عربستان سعودی با کشتار مردم یمن، تجهیز داعش، کشته شدن صدها ایرانی در عربستان، اعدام رهبر شیعیان قطیف و تعرض به نوجوانان ایرانی در فرودگاه جده، خشم ملت ایران را به همراه داشته است.

 

دیپلماسی لبخند در حالی این روزها شکست را در مقابل چشمان خود می بیند که آمریکا نیز در اقدامی بی سابقه از مسافرانی که به ایران سفر کردند در خواست ویزا نمود و پازل بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی توسط دولت تدبیر و امید تکمیل شد.

 

در همین خصوص صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح طلب در رابطه با بی احترامی مجدد ترک ها به مسئولین ایرانی، در موضع گیری عجیب گفت: شما فقط مطالب و عناوینی که مسئولین جمهوری اسلامی به مسئولین عربستان و ترکیه نسبت می دهند را بررسی کن. شما ببینید مسئولین جمهوری اسلامی اعم از رئیس جمهور، سخنگوی وزارت امور خارجه و آقای امیر عبداللهیان معاون آفریقا و خاورمیانه وزارت امور خارجه، چه زبانی را به عنوان دیپلماسی در قبال دیگران به کار می برند.

به نظر می رسد آقای زیباکلام این بار در نقش سخنگوی دولت ترکیه ظاهر شده است!

 

مشروح مصاحبه با زیبا کلام را در ادامه می خوانید:

 

آقای زیباکلام، عدم رعایت مناسبات دیپلماسی در دیدار اردوغان و معاون اول رئیس جمهور را چگونه بررسی می کنید؟

من دقیقا اطلاعی ندارم که در این دیدار چه اتفاقی افتاده و چه چیزی رعایت نشده است. نمی دانم رعایت نشدن این مسائل از طرف ما بوده، از طرف ترک ها بوده و یا از طرف دو طرف بوده است. اگر ما با کشوری اختلافی در عرصه ی بین المللی داشته باشیم و این خود در روابط بین کشور ها طبیعی است، بلافاصله بدترین توهین ها را به مسئولین آن کشور و دولت می کنیم.

 

شما قرار ندادن پرچم ایران و رعایت نکردن سایر مناسبات دیپلماسی در این دیدار را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

قرار ندادن پرچم جمهوری اسلامی بی ادبی است اما شما بررسی کن که طی چند مدت گذشته به رهبران عربستان سعودی و ترکیه چه عناوینی را به کار بردیم.

 

این بی احترامی ها از سوی دولت انجام شده است؟

 

شما مطبوعات کشور را در این مدت بررسی کن.

 

آقای اردوغان طرف رسانه ها و مطبوعات نبوده و در مقابل شخص دوم دولت یعنی معاون رئیس جمهور قرار داشته؟

 

شما فقط مطالب و عناوینی که مسئولین جمهوری اسلامی به مسئولین عربستان و ترکیه می دهند را بررسی کن. شما ببینید مسئولین جمهوری اسلامی اعم از رئیس جمهور، سخنگوی وزارت امور خارجه و آقای امیر عبداللهیان معاون آفریقا و خاورمیانه وزارت امور خارجه، چه زبانی را به عنوان دیپلماسی در قبال دیگران به کار می برند. بنابر این اگر دیگران رفتار توهین آمیز نسبت به ما داشته باشند، خیلی جای گلایه ندارد. این ها بازتاب کلماتی است که ما نسبت به دیگران ارائه می دهیم.

 

مگر این جمله را که "ما با عربستان برادر هستیم" از سوی آقای روحانی منعقد نشده بود!