سیاست‌های آمریکا به سود ایران تمام شد
به گزارش افکارخبر، واشینگتن پست در گزارشی به قلم "فردریک سی هاف" نوشت: سیاست خارجی آمریکا در دوران ریاست جمهوری "باراک اوباما" به قدری ساده انگارانه بود که موجب شد در موضوع بحران داخلی سوریه، ایران و روسیه دست بالاتر را داشته باشند. اوباما اخیرا در سفر به مانیل اظهار داشت: نمی‌توانم تا زمانیکه "بشار اسد،" رئیس جمهور سوریه، بر قدرت است برای این کشور پایان جنگ داخلی را متصور شوم. چند ماه طول می‌کشد تا ایران، روسیه و گروهی از حامیان اسد در سوریه به حقیقت صحبت من برسند.

 

چندی بعد بشار اسد در مصاحبه با تلویزیون دولتی ایتالیا گفت روند صلحی که بر پایه کنار گذاشتن وی از قدرت باشد، مورد پذیرش نیست. هیچ اقدامی در جهت انتقال قدرت در سوریه پیش از آنکه تروریست‌ها شکست داده شوند، انجام نخواهد گرفت. باید مناطق تحت اشغال تروریست‌ها آزاد شود تا هنگام انتقال دولت، فرصت خرابکاری بیشتر پیدا نکنند. 
اسد همچنین تاکید کرد در سوریه هیچ کس علیه و یا مخالف او نیست.

 

در این میان واشینگتن همچنان دست روی دست گذاشته است و با خوش خیالی منتظر است دیگران ماهیت حقیقی دولت اسد را ببینند و متوجه شوند او به درد حکومت بر سوریه نمی‌خورد. در زمان ریاست اوباما بر کاخ سفید جملات عجیبی از کابینه وی درباره سوریه شنیدیم مانند: اسد باید بخشی از راه حل بودن را انتخاب کند نه اینکه بخشی از مشکل باشد. اسد باید به نفع سوریه از قدرت کنار رود. اسد نباید علیه مردم خود از تسلیحات شیمیایی استفاده کند. اسد باید یک بار دیگر متن کنوانسیون پایانی ژنو که در سال 2012 تدوین شد را بخواند، روسیه باید بداند دخالت نظامی این کشور در سوریه موجب می‌شود از جهان اسلام سنی منزوی شود. ایران باید به برقراری ثبات در منطقه کمک کند نه مداخله نظامی در سوریه.

 

این عبارات نهایت بی‌تدبیری اوباما در مواجه با بحران داخلی سوریه را نشان می‌دهد. بدون شک تا زمانیکه وی منتظر است جهان به صدق گفتارش پی ببرد، روسیه، ایران و بشار اسد به اهداف خود دست یافته اند.